Det kunde vara värre

4 Feb

I går kväll konstaterade dottern: ”mamma, det har ju faktiskt gått bra för oss sen pappa åkte i söndags, nu har det gått två dagar och du och jag har inte varit arga på varandra en enda gång”.

Haha. Jomen. Det kunde vara värre, med andra ord.

Är det förresten någon som har en lysande översättning på uttrycket ”make the difference”? Det enda jag kommer på är det nysvenska ”göra skillnad”, och jag är inte etthundra procent förtjust i det.

15 svar to “Det kunde vara värre”

  1. Elisabeth onsdag, 4 februari , 2009 den 5:17 e m #

    Allting är relativt, helt klart.😉 Någon bra översättning har jag inte (tyvärr – jag är inte heller så förtjust i ”göra skillnad”).

  2. Wanda onsdag, 4 februari , 2009 den 5:53 e m #

    Att särskilja….? Hmmm, inte så mycket bättre än ”göra skillnad”.
    Att någonting gör skillnaden (makes the difference) har lite ”tyngd” i sig, tycker jag. Det är liksom betydelsefullt eftersom det visar på något som är olikt eller utöver det andra.
    Blev vi klokare av detta?
    Knappast. *asg*

    /Wanda

  3. Victoria onsdag, 4 februari , 2009 den 6:15 e m #

    Hej, jag hade missat det stora avslöjandet om flytten till Indien – WOW VAD COOLT!!!
    Jag förstår dock att våren kommer bli en enda lång astrist transportsträcka, men det var ett bra beslut. Det finns gränser för vad man vill utsätta sina telningar för.
    Lycka till!! Kram/Vic

  4. Jenny torsdag, 5 februari , 2009 den 3:55 f m #

    Förslag- ”det avgörande” eller ”vara/är avgörande”

  5. Tanten torsdag, 5 februari , 2009 den 7:44 f m #

    Det är banne mig svårt det där med nyanser i språk.

  6. h torsdag, 5 februari , 2009 den 8:23 f m #

    förslag: ”det betyder mycket”..
    Lycka till i Mumbai. Jag ser fram emot en fullklottrad blogg. Inden är annorlunda… jämfört med allt, du kan inte förbereda dig, bara acceptera att det är.

  7. annieverse torsdag, 5 februari , 2009 den 8:34 f m #

    Elisabeth: oh ja, mycket relativitet blir det här i livet😉

    Wanda: haha, tack i alla fall för dina funderingar! Jag håller med dig om ”tyngden”.

    Victoria: EXAKT så ser jag på det, en enda lång astrist transportsträcka. Gudsigförbarme. Men har man barn får man, precis som du säger, skärpa till sig lite emellanåt😉

    Jenny: ah! Tack!🙂

    Tanten: visst är det? Och ibland står det bara still i huvudet…

    h: tack till dig med! Nej, jag tror också att man får ställa in sig på att acceptera och ”go with the flow”. Så var det för mig i Sydkorea till viss del, men Indien blir nog mer extremt😉

  8. Cicci torsdag, 5 februari , 2009 den 4:29 e m #

    Enligt Oxfords (brittiska) dictionary är ”make the difference” synonymt med ”have a significant effect or influence (on a person, situation etc). Longmans (amerikanska) lexikon har synonymen ”has a noticeable or valuable effect” så jag skulle nog översätta det med ”ha stor betydelse”, eller ”är av stor vikt”.

    Hoppas det hjälper

  9. carina fredag, 6 februari , 2009 den 4:43 e m #

    Tänk vad barn är förståndiga…
    Och jag tycker du fått massa bra förslag på din språkfråga……….jag är så kass så du ska vara nöjd att jag inte k´ljuger ihop nått.
    Ha en skön helg med dottern

  10. anne söndag, 8 februari , 2009 den 9:57 f m #

    Jag gillar också uttrycket och fick mig en svensk variant till livs nyligen; ”lämna avtryck”, det är litet åt rätt håll.

  11. Jen söndag, 8 februari , 2009 den 9:23 e m #

    Jag skulle sätta dit ett ”hela” – dvs ”gör hela skillnaden”.

  12. annieverse måndag, 9 februari , 2009 den 11:42 f m #

    Cicci: tack, tack🙂

    carina: jo, ibland är de små betydligt mer förståndiga än vad man är själv, haha!

    anne: ”lämna avtryck” – den var bra!!

  13. Cicci torsdag, 12 februari , 2009 den 7:36 f m #

    Som sagt, det kunde ha varit värre…

    Äntligen ligger det något vitt på marken och barnen är jätteledsna så de inte får gå ut och rulla runt i den – de har fått nåt virus med hög feber (39+) och hosta. Den har hållit i sig i snart 10 dgr och maken blev även klubbad i helgen, så stackars jag fick värja mig mot 3 st infektionshärdar. Hittills har jag klarat mig med lite hosta som får tavlorna att ramla av krokarna men… jag har ingen feber!

  14. annieverse torsdag, 12 februari , 2009 den 6:22 e m #

    Cicci: men stackars L och E, vilken bedrövlig tajming!!! Är det månne influensa de har?
    Hoppas du klarar dig utan att smittas….

  15. Cicci torsdag, 12 februari , 2009 den 7:21 e m #

    E har äntligen haft en dag då tempen började på 37,5 för att nu vid läggdags bara vara 37,2. Hurra, han börjar kanske bli frisk (ta i trä etc). L har legat konstant på 38,1 (kanske stabiliserad nu?) – vilken tur att det är sportlov nästa vecka så att vi kan vila upp oss innan det är dags att möta nya baciller…

Kommentera

