Alla ni nyfikna…

20 Jan

…får vara nyfikna på vart jag ska ta vägen några dagar till, det är liksom inte officiellt än, men på måndag smäller det!

Idag har jag i alla fall fått hem flygbiljetter till dotterns och min sightseeing-resa till det nya landet. Vi åker 21 februari och är där en vecka. Spännande, spännande….vi ska hinna med att kolla lämpliga bostadsområden och bostäder, besöka lämpliga skolor och försöka få ett begrepp om staden i stort. För så mycket kan jag avslöja att det är en stad!

Idag ringde det en representant från flyttfirman, de vill komma och kolla på bohaget i morgon så de får en uppfattning om hur mycket det är, och om det finns något som ska packas extra omsorgsfullt. Förra flytten (från Korea till Tyskland) var det ett himla bök med vårt stora matbord med glasskiva, minns jag.

På torsdag ska jag med dottern till vår husläkare, i ansökan till skolorna krävs bland annat ett medicinskt utlåtande, samt vissa kompletterande vaccinationer. Och jag som har en EXTREMT spruträdd dotter! Det lär inte bli så najs.

På tal om något HELT annat köpte vi Wii i lördags. Dottern har sparat veckopengar i eeeeevighet för detta ändamål, och jag la till resten eftersom jag ohygglig gärna också vill ha Wii. Vi har aldrig haft nån sån här spelkonsol tidigare, så det känns allt lite häftigt. Vi tillbringade den extremt regniga söndagen med Wii Sport samt nåt kul Mario-spel. Så otroligt KUUUUUUL det är! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att införskaffa Wii Fit också, får väl se till att jobba på ordentligt så det blir pengar över.

Men nu ska jag iväg på ett Body Conditioning-pass in real life. Ni vet ett sånt som försiggår i en gympasal med en del andra människor (ej virtuella) och en livs levandes gympafröken samt en musikanläggning som strejkar lite käckt ibland. Lite wild and crazy!

12 svar to “Alla ni nyfikna…”

  1. Tanten tisdag, 20 januari , 2009 den 3:02 e m #

    Kanske är det ett Wii jag behöver. Hmm.

  2. Elisabeth tisdag, 20 januari , 2009 den 3:25 e m #

    Måndag alltså. Det ska onekligen bli spännande att få veta vart ni ska bege er! Jag gissar dock fortfarande på Afrika. 😀 Och så måste jag säga att din dotter är lyckligt lottad, som redan så tidigt i livet får bo i så många olika länder och gå i internationella skolor. Lite annat än en svensk håla det. ;D

  3. Brownies tisdag, 20 januari , 2009 den 4:18 e m #

    Om vi snackar Afrika gissar jag på Mombasa, var skulle vi skriva upp oddsen 😉

  4. Haydee tisdag, 20 januari , 2009 den 4:37 e m #

    Jasså, några dagar till får vi alltså vara nyfikna. 🙂

    Hur transporteras alla era möbler från ett ställe till ett annat? Hur länge tar det? Har de några fasta ”kilopriser” eller hur funkar det egentligen?

    Som du märker så är jag nyfiken om allting..

    Och nyfiken är jag också om det nya landets språk.. kommer att försöka lära det också? Eller talar de kanske ett språk som du redan kan..? 😉

    Och till slut håller jag med om det som Elisabeth skriver här ovan. Inte nog med att hon får gå i internationella skolor och lära känna folk från hela världen, men hon får också lära sig nya språk och bara genom detta sätt se världen på ett helt nytt sätt! 🙂

    Men sedan måste jag också säga att hon verkar vara en väldigt flexibel liten tjej, som flyttar runt så. 🙂

  5. Cicci tisdag, 20 januari , 2009 den 8:23 e m #

    Ni kanske hamnar alldeles ensamma på en söderhavsö… och dottern får plugga via länk…

  6. Mie letar guldkanter tisdag, 20 januari , 2009 den 9:35 e m #

    Aha du håller osss på sträckbänken ett tag till…
    Jag ska förresten på konferens till Tyskland i februari, till Stuttgart:)

  7. Jenny onsdag, 21 januari , 2009 den 3:53 f m #

    Jag aer helt saeker paa att jag vet vart ni skall flytta och saeger GRATTIS! Mina erfarenheter av staellet ifraaga aer att det aer som en bal paa slottet..fullstaendigt underbart-foer det mesta i allafall.

  8. Monica onsdag, 21 januari , 2009 den 7:38 f m #

    Kanske conjac fungerar mot spruträdsla också? 🙂

    Vågar jag fråga om ni tar med den koreanska bilen och hur ni tänker lösa registreringen i det nya landet…? 🙂

  9. Anonyma A onsdag, 21 januari , 2009 den 9:06 f m #

    jag vill vara expatriate wife
    hong har valt fel carrier

  10. annieverse onsdag, 21 januari , 2009 den 11:00 f m #

    Tanten: behöver och behöver….men jättekul är det 🙂

    Elisabeth: ja, vår erfarenhet av internationella skolor är bara bra. Engagerade lärare, mycket resurser och kanske det viktigaste: barnen får lära sig att det inte är något ”konstigt” med människor från andra länder/kulturer.

    Brownies: jag gillar alla dina innovativa förslag 😉

    Haydee: eftersom det gäller långflyttar är det containrar som gäller, och jag tror priset är per kubikmeter (betalas gudskelov av makens arbetsgivare…). Flytten från Seoul till Düsseldorf gick på sex veckor, det var ju sjötransport.
    I fråga om språket….rätt många talar ett språk jag redan kan, men det finns fler språk där…
    Ja, vår dotter är flexibel. Men det blir också svårare och svårare att flytta barn ju äldre de blir. De får ju en annan, starkare relation till kompisar t.ex. Just nu är hon lite ledsen över att behöva lämna sina kompisar här, men också väldigt spänd på det nya. Det viktigaste tror jag är att man håller kontakt med vännerna i hemlandet och ser till att barnen får träffa dem när man är hemma, så det blir någon slags kontinuitet på vänfronten.

    Cicci: haha, det är ju också ett alternativ!

    Mie: åh, då får du njuta av god öl, god mat och massor med god tysk choklad 😉

    Jenny: men NU blev jag nyfiken! Hur kan du veta det, undrar jag….och undrar om du verkligen vet….jag undrar lite om det här stället verkligen är en bal på slottet, har mina tvivel..

    Monica: nej men jag kan ju inte hälla i min 10-åring konjak, hörrö 😉

    Anonyma A: men kan inte han bli expatriate husband, då?

  11. Haydee onsdag, 21 januari , 2009 den 5:15 e m #

    Ja, det låter ju smart. Hur ofta får hon träffa dem?
    Tur att det finns internet.. det blir så mycket enklare att hålla kontakt till sina kompisar.

    När du väl avslöjar landet så ska jag googla runt och kolla vilka alla möjliga språk som talas i ditt nya hemland! 🙂

  12. Jenny torsdag, 22 januari , 2009 den 4:49 f m #

    ja det är mer tur än skicklighet om jag har rätt..det är väl inte bokstavligen en bal på slottet, men helt förtrollande i vissa delar- tycker jag, och så har jag vänner som tvckte att det var fullständigt bedrövligt. En juste kulturchock kanske man kan säga, å tänk då på att Korea kan vara ganska hard core kulturchock med. Gott Nytt Kossans År förresten. Nu prånglas det ”gipthubags” med SPAM och hudvårdsprodukter så det slår gnistor om det här hos oss!

Kommentera

