I väntan på….

9 Jan

…att jag ska kunna berätta mer om den grej som VERKLIGEN dominerar mina tankar just nu (mer om detta i nästa vecka, hoppas jag) – så ägnar jag ett inlägg åt något som jag också går och grunnar på, fast inte riktigt lika mycket. Nämligen: VARFÖR är det så gott om snuttiga fantasifoster vart man sig än vänder i Korea? Och VARFÖR är det så ont om dem i Tyskland? Och i Sverige? Varför skojar inte vi till förbuds- och informationsskyltar på det här sättet? Varför saknas det små rymdmonster i reklamkampanjer här, när de finns i var och varannan i Korea? Varför har inte den tyska posten en jättesöt maskot? Eller den svenska?

Frågor, alla dessa frågor. Jag kan bara konstatera att jag verkligen saknar alla dessa söta figurer i min vardag.

poff

Ajabaja! Pilla inte på elsladdarna här, då blir det…POFF!!!

koreanpost

Korean Post, till Er tjänst!

seouldesignolympiad

Seoul Design Olympiads maskot

desinficering1

Hrmmm…vet inte riktigt vad detta är, någon typ av desinficeringsmaskot kanske…

seocho

Stadsdelen Seocho har minsann pretentioner. ”Light of the world” – jojo!

bandilunisgubbe2

Glad tjomme hälsar välkommen till bokaffären.

15 svar to “I väntan på….”

  1. Haydee fredag, 9 januari , 2009 den 10:56 f m #

    Heh, roliga figurer!! Jag tror att tyskar (samt svenskar och finländare) tror sig vara för vuxna för sådana? Alltså är vi bara för tråkiga.

    Den första var min favorit! El-mannen! 🙂

  2. Anonyma A fredag, 9 januari , 2009 den 12:22 e m #

    vad roligt att du tycker om dem
    Men jag hatar dem
    Jag är verkligen trött på alla fugurer
    Det finns mogna vexna och normala människor i Korea också. Nu håller de på med nåt i Han river truning the city into a amusement park. Finess fattas i det här landet. Men jag måste hålla med dig ändå att det första bilden var gulligt

  3. allatalarsvenska fredag, 9 januari , 2009 den 12:43 e m #

    Jag såg den glade tjommen nästan varje dag. Han ser helt galen ut, men var ett bra riktmärke. 🙂

    Kanske tror någon att europeiska byggarbetare och brevbärare skulle känna sig nervärderade om de liknades vid en liten söt nallebjörn, vad vet jag.

  4. Elisabeth fredag, 9 januari , 2009 den 1:46 e m #

    Men vilka roliga och söta små figurer! Gillade speciellt desinficeringsmaskoten, tätt följd av den första. Den är onekligen väldigt illustrativ. 😀

  5. carina fredag, 9 januari , 2009 den 5:38 e m #

    Vi har väl en gul rackare som är från? vet sjutton men nått i Sverige iallafll..ser det på reklamen hela tiden , nån som tapetserat sin omgivning med lappar.
    Tur vi har det lite olika.
    Ha en skön snörfri helg, så du slipper räningsvärken.

  6. carina fredag, 9 januari , 2009 den 5:46 e m #

    Vi har väl en gul rackare som är från? vet sjutton men nått i Sverige iallafll..ser det på reklamen hela tiden , nån som tapetserat sin omgivning med lappar.
    Tur vi har det lite olika.
    Ha en skön snöfri helg, så du slipper träningsvärken.

  7. Lärarinnan lördag, 10 januari , 2009 den 9:49 f m #

    Alltså jag måste erkänna att jag har väldigt svårt för tecknade figurer, överlag. Jag vet inte varför…de bara inte tilltalar mig. Tråkigt svensk? Säkert 😉

  8. Tanten lördag, 10 januari , 2009 den 2:44 e m #

    Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Jag gillar dem men jag tror att jag gillar dem som ett exotiskt inslag och inte som något jag skulle vilja ha lite överallt.

  9. annieverse måndag, 12 januari , 2009 den 7:16 f m #

    Haydee: ja, det är ju en teori, att vi vill vara vuxna/mogna…fast det tycker jag nog att koreaner vill med…fast inte på samma sätt? Tål att tänka på…

    Anonyma A: hahaha! Vad kul! Du som lever med dem hatar dem och jag älskar dem!

    allatalarsvenska: ja, man behövde verkligen riktmärken på Coex – väldigt lätt att virra bort sig där!

    Elisabeth: illustrativ var ordet 😉

    carina: ja, visst är det tur att vi är lite olika, annars bleve det trist!

    Lärarinnan: smaken är som baken!

    Tanten: jo, det KAN ju bli för mycket av det goda…

  10. Brigitta måndag, 12 januari , 2009 den 9:48 f m #

    Ja, det gör det lite kul med de där figurerna….Finns ju de där gula eniro-tomtarna här i Sverige, påminner lite om vättar liksom…..
    Fast jag tror också att det är lite osvenskt och därmed också o-tyskt kanske?

  11. annieverse måndag, 12 januari , 2009 den 9:56 f m #

    Birgitta: där sa du nåt – eniro-tomtarna, haha! Lite söta är de ju. Fast lite irriterande också om man ser dem för ofta…

  12. Cicci måndag, 12 januari , 2009 den 11:50 f m #

    vi har ju rondell-hundarna… här där jag bor hade vi en rondell-ren nu under julen!

  13. annieverse måndag, 12 januari , 2009 den 9:06 e m #

    Cicci: rondellhundarna ja, hur kunde jag glömma dem?!? Och rondellren är ju snäppet ännu bättre…

  14. Anonym onsdag, 14 januari , 2009 den 2:56 e m #

    ja, det har också förvånat mig hur mer grafiska andra kulturer är i sitt sätt att förmedla ett budskap, t.ex. ”Rör inte elledningarna”. Tror dock att det kommer i framtiden, inte minst därför att serieläsning inte betraktas som något ”fult” längre.

  15. anne fredag, 16 januari , 2009 den 3:50 e m #

    Du, det vore verkligen intressant att få svar på det där. För jag kan inte föreställa mig att man i Korea tex inte ser dessa skyltar som fullt seriösa, då skulle man ju inte ha dem. Kanske är vi bara tråkiga här?

Kommentera

