Träningsvärk och röj

6 Jan

Ett rejält snötäcke och tio minusgrader i Düsseldorf i morse – den ni med smör på! Det knirrknarrade högljutt när skolbarnen pulsade förbi på trottoaren för en stund sedan.

Igår fick jag helt ofrivilligt en kickstart på mitt halvljumma nyårslöfte om att ta tag i träningsbiten igen. Snötäcket som gnistrar och glimmar idag föll nämligen natten mellan söndag och måndag. Så när dottern hasat sig iväg till skolan var det bara att kasta sig ut och skotta uppfarten, gången fram till huset och trottoarbiten utanför. Eftersom man vill göra ett gott intryck i främmande land, istället för att göra sig känd som ”den där ansvarslösa svensken”, både skottade jag OCH sopade. Efter någon timme ringde en av grannarna på och undrade om de kunde få låna vår snöskyffel. Jomenvisst! Intet är väl som prima svensk kvalitet, det är kanske inte så vanligt med aggremanger av den kalibern här där väder av den här typen nästan aldrig infinner sig.

Så idag har jag en mördande träningsvärk i ryggen efter skottningen. Men det känns nyttigt och bra.

Det blev ingen anstormning av jobb igår direkt, så idag ska jag ägna mig åt lite uppröjning här hemma. Det är lite för rörigt för min smak och tyvärr måste jag erkänna att mitt ordningssinne inte har varit vad det borde på sistone. Jag är i grunden en ganska oorganiserad person, men oftast försedd med stor självdisciplin, vilket gör att det sällan grottar igen runt mig. Under hösten har dock orken och gnistan varit den allra bästa, men nu känner jag mig motiverad av att det är ett nytt år, så jag ska försöka skärpa till mig igen.

Tittade runt lite på Flylady-sajten, men det där med att börja städa med baby steps föll på första försöket. Första bäbissteget är nämligen ”shine your sink”. Men det kan jag inte, för vår diskho är av något märkligt bakelit- eller plastmaterial. Suck.

11 svar to “Träningsvärk och röj”

  1. Tanten tisdag, 6 januari , 2009 den 9:19 f m #

    Men har du då spelat videon hon har på sin sida? När men sett den inser man att en shinad sink är en närmast religiös upplevelse.

  2. annieverse tisdag, 6 januari , 2009 den 9:43 f m #

    Tanten: hahaha, den videon går inte av för hackor! I sanning en kvasireligiös upplevelse!
    Till mitt försvar vill jag säga att jag aldrig har diskhon belamrad med smutsig disk. Här diskar vi undan efter varje mål, minsann. Men nu funderar jag på att försöka attackera jävelskapet med svinto, för att måhända uppnå ett fräschare utseende. På diskhon, alltså 😉

  3. Elisabeth tisdag, 6 januari , 2009 den 10:29 f m #

    Efter att ha läst på internet om snökaoset förvånar det mig nästan att det var någon skola alls! Av tidningen att döma lät det som om hela D-dorf satt fast i en massa snö, utan möjlighet att komma loss. ;D

  4. annieverse tisdag, 6 januari , 2009 den 10:35 f m #

    Elisabeth: de tyska skolorna har fortfarande lov (t.o.m. idag), men min dotter går ju på den internationella, och den började igår. Det var tal om att stänga vid lunchtid, om snöfallet hade fortsatt, men det gjorde det inte. Min dotter var lite besviken, haha!

  5. Brigitta onsdag, 7 januari , 2009 den 9:45 f m #

    Duktigt! Det är tungt med snöskottning.
    Har också lite träningsvärk efter ett kort men (med mina mått) intensivt gympa pass igår, årets första!

  6. carina onsdag, 7 januari , 2009 den 6:55 e m #

    Här i västergötland får vi inte träningsvärk av snöskottning, den får vi fixa på annat sätt.

  7. carina onsdag, 7 januari , 2009 den 6:56 e m #

    Här i västergötland får vi inte träningsvärk av snöskottning, den får vi fixa på annat sätt.
    Snön lyser med sin frånvaro endast lite vitt fjutt som ligger där.

  8. allatalarsvenska onsdag, 7 januari , 2009 den 10:57 e m #

    Flylady säger även att man _måste_ ha skor på sig inomhus, annars är man inte klädd…

    Men jag gillar konceptet med olika zoner och fokus på en sak i taget.

  9. Peter Harold torsdag, 8 januari , 2009 den 9:34 e m #

    Usch, nu fick jag sådana där läskiga minnes-flashar från barndomen då vi hyrde sommarstuga i vildmarken. Ja, alltså när du nämnde vaskohoar av bakelit.

    Lugn, jag är snart tillbaka i 2000-talet igen…
    *darrar*

  10. Wanda fredag, 9 januari , 2009 den 7:48 f m #

    Jag ä l s k a r knirrknarr under skorna! 🙂

    /Wanda

  11. annieverse fredag, 9 januari , 2009 den 8:46 f m #

    Birgitta: årets första träningspass brukar vara slitigt 😉

    carina: alla sätt är bra utom de dåliga!

    allatalarsvenska: jag VET, det där med skorna….men det struntar jag i. Tänker nog plocka russinen ur kakan 😉

    Peter: haha, sorry, var inte meningen att ruska om dig på det viset!

    Wanda: jag med 🙂

Kommentera

