Det blev inte elektriska stolen

15 Dec

Idag var jag hos ortopeden igen, för värken i höften. Efter behandlingen med kortisonsprutor (AJ!) har det blivit bättre och bättre, men låååångsamt. Hursomhelst skickade mig ortopeden till röntgen, vid en speciell röntgenklinik, i förra veckan. När jag var klar där fick jag röntgenbilderna i handen, att själv ta med tillbaka till ortopeden! Sånt är man ju inte van vid från Sverige, direkt.

Nåväl. Ortopeden kollar på bilderna och säger att allt ser okej ut. Och det var ju skönt. Värken, säger han, kommer nog att ge med sig, synd bara att det tar sån tid. ”Men vi kör lite elterapi, tycker jag”, säger han.

Elterapi?!?!

För min inre syn ser jag mig fastspänd i elektriska stolen. Eller bunden vid en brits, med ett äckligt bitskydd i munnen, uthärdandes elchocker mot tinningarna. Hjääääääälp!!! Är det NU jag ska kasta mig genom fönstret och springa för livet?!?! Vad ÄR det här för dårhus? Och doktorn som ser så normal och snäll ut….jaja, det gör ju psykopater också…

”Ja, TENS-behandling, vet du. Man stimulerar nerver med svag elektrisk ström – det pushar på kroppens eget smärtlindringssystem”, säger doktorn. Och förklarar att man fäster små elektrodplattor på stället där man har ont. Elektroderna är kopplade till en stimulator som producerar växelström. SVAG växelström.

Så på fredag ska jag dit igen, och nån vänlig mänska ska berätta hur jag ska hantera apparaturen. Sen får jag med dem hem. Låter lite spännande faktiskt! (Nu när jag lugnat ner mig lite…)

När doktorn har sagt hejdå till mig och ska gå ut ur undersökningsrummet vänder han sig om och säger ”Jo röntgenbilderna förresten, dem kan du ta med hem om du vill.”

Jahaja. Och vad ska jag göra med dem? Rama in snyggt och ha som idolbild över datorbordet, kanske?

*fniss*

10 svar to “Det blev inte elektriska stolen”

  1. Tanten måndag, 15 december , 2008 den 3:21 e m #

    TENS har jag provat för en massa år sen när jag hade tokont i nacke och axlar det var skönt men riktigt av med värken blev jag inte förrän jag hade fixat grundorsaken som var en helt annan. Men som sagt det lindrade, det gjorde det avgjort. Hoppas att du får hjälp att bli bra snart!

  2. Cicci tisdag, 16 december , 2008 den 6:07 f m #

    Mamma fick en kortisonspruta i knät igår och ska ligga i soffan i 2 dygn för att det ska börja göra nytta… Pappa får en chans att passa upp! Själv har jag bara blivit akupunkterad för en revbensskada…

  3. Wanda tisdag, 16 december , 2008 den 2:19 e m #

    TENS har jag använt på några av mina gamlingar på boendet. Det är inte läskigt, jag lovar! :o)

    Lycka till!

    /Wanda

  4. Wanda tisdag, 16 december , 2008 den 2:21 e m #

    TENS har jag använt på några av mina gamlingar på boendet. Det är inte läskigt, jag lovar! :o)

    Lycka till!

    /Wanda

  5. Mie letar guldkanter tisdag, 16 december , 2008 den 2:58 e m #

    Ha ha ha, det enda som är intressant att ta med hem är väl ultraljudsbilderna när man är gravis? Det andra känns som om det kan kvitta;)
    Hoppas du blir bra snart!

  6. Mie letar guldkanter tisdag, 16 december , 2008 den 2:58 e m #

    O nej, jag har inte varit gravis utan gravid;)

  7. annieverse tisdag, 16 december , 2008 den 9:10 e m #

    Tanten: jag tror också att grundorsaken måste fixas. Hyser dock hopp om att det är så i mitt fall (infektion som kureras).

    Cicci: önskar att min ortoped också hade ordinerat sängläge, men så var icke fallet – annars hade jag kunnat ligga på soffan och bli uppassad, hihi!

    Wanda: det känns tryggt att höra!

    Mie: haha, precis! Så intressant tycker jag faktiskt inte min egen höft är, ärligt talat😉

  8. Peter Harold onsdag, 17 december , 2008 den 9:29 f m #

    Kan det inte vara så att i Tyskland så anser läkarna att de inte skall hindra sina patienter från att ha material med sig ifall de önskar en ”second opinion” hos en annan läkare? Här i Sverige får jag intrycket av att läkarna anser sig vara gudar och att det aldrig skall behövas ett andra utlåtande, vilket kan förklara att de nästan sätter sin personliga copyright på patientens röntgenplåtar…

  9. annieverse onsdag, 17 december , 2008 den 9:32 f m #

    Peter: visst finns det fördelar med detta! Man blir bara lite förvånad som svensk…

  10. Carina onsdag, 17 december , 2008 den 11:17 f m #

    Tänk vad olika det är med sjukvården, det som är bra på vissa ställen är annorlunda på andra..
    ta hem röntgenbilden den går att använda om du vill göra en tryckschablon någon ggr…*s*

Kommentera

