För helvete! Vi glömde Niklas!!!

5 Dec

Jävlarjävlarjävlar!

I morgon är det den 6 december, och då firas Sankt Nikolaus-dagen här i Tyskland. På kvällen den 5 december ska tyska kids sätta ut en stövel vid ytterdörren – när de vaknat på morgonen har ”Nicke” varit där och fyllt den med godis och presenter.

Hur svenska vi än må vara i vår familj har dottern fått nys om det här med Sankt Nikolaus. Så när hon kom hem från skolan idag sa hon: ”mamma, det är lika bra att jag sätter ut en av mina stövlar redan nu, för det kan ju hända att den där Sankt Niklas kommer och lägger nåt i den i natt”.

Shit. Dubbelshit. Barnets mamma har inte haft St. Niklas i åtanke det minsta.

Följaktligen blir det paniksamtal med maken, på väg hem från jobbet: ”Är du snäll och köper godis på vägen hem från jobbet, det är Niklas-dagen i morgon och din dotter yrar om att sätta ut sin stövel”.

(Maken:) ”Va?!?! Men herregud, hon är tio år! Hon fattar väl att det inte finns nån Niklas, lika lite som det finns nån jultomte! ”

(Annieverse:) ”Nej, det gör hon INTE. Inte det minsta. Nu är du så snäll och köper godis!!! ”

Sen erkänner maken att han, strax före midnatt igår, från vårt köksfönster såg vår tyska grannfru, i sitt anletes svett stå och packa in XXXX småpresenter till sina fyra telningar. Och därpå följer en animerad diskussion oss emellan, på temat  vad i hela friden det kan bero på att vår dotter verkligen tror på St. Niklas. Min man sätter en peng på att det är hennes tyska polare på skolan som har fördärvat henne, jag själv sätter en slant på att det är hennes tysklärare. Hursomhelst. Vi enas om stövelkräket måste fyllas. Min man åtar sig att köpa godis på vägen hem, jag åtar mig att ”dammsuga” hemmet, på jakt efter adekvata småpresenter.

Till slut är ”mission accomplished”. Barnets far kommer hem med godis och jag har hittat småpresenter. Badskum i portionsförpackningar och berlocker att göra smycken med (dottern i fråga har nämligen smittats av min smyckestillverkningsentusiasm).

Puh. Årets Niklas-dag är räddad. Förhoppningsvis har vi lärt oss en läxa, utifall vi nästa år är kvar i Tyskland, och utifall dottern då fortfarande sätter sitt hopp till St. Nikolaus. Helt omöjligt är det inte.

9 svar to “För helvete! Vi glömde Niklas!!!”

  1. Elisabeth fredag, 5 december , 2008 den 6:50 e m #

    Fyy, inte glömma Nikolaus sådär! Och jag vet inte riktigt, men jag trodde nog faktiskt längre på Nikolaus än på tomten. Det var nog det där med att han kom på natten som var grejen… inte lika lätt att avslöja att Nikolaus egentligen var min pappa som det var att avslöja samma sak om tomten.

  2. Peter Harold fredag, 5 december , 2008 den 10:38 e m #

    Så här kan det löna sig för barnet att ha stora fötter!!! 🙂

    Jag misstänker att Lilla Fröken Harold skulle tycka att det här med St Niklas vore en fin tradition att införa i Sverige. Jag LOVAR dock att inte berätta om detta för henne… 😉

  3. Tanten lördag, 6 december , 2008 den 10:52 f m #

    Attans den här informationen kom för sent till mig. Jag som har så stora fötter och dessutom gillar presenter.

  4. Monica lördag, 6 december , 2008 den 3:37 e m #

    Aha lika stort som i Holland och delvis Belgien då… Stora som små entusiastiska. Eller ja vissa entusiastiska andra panikslagna. 🙂

  5. Bim HD lördag, 6 december , 2008 den 7:44 e m #

    Ehhh, kan då meddela att de vid 20 hänger ut strumpan till tomten på kvällen innan julafton. Den SKA innehålla något – frukt och ev något nytt julpynt – på julaftons morgon. Är bara så… Är de inte hemma – då ska det finnas att hämta upp vid något tillfälle 😉
    Må så grankott…
    (vänta nu – har han inte något mer med saken Niklas att göra lite senare också… inte bara just nu… har något i bakhuvudet… inte ont alltså :P)

  6. Lena lördag, 6 december , 2008 den 8:18 e m #

    Hahaha, härligt att höra om lite utländska högtider : ) och något jag inte kommer önska mig i julklapp i år är tysk choklad hahaha

  7. Kusin Annika söndag, 7 december , 2008 den 8:23 e m #

    Min 6-åringar har avslöjat att tandfeen och påskharen är mamma, men Tomten han finns, det VET hon ju! Kanske kan bero på att hon både fått mail på engelska från honom och brev på svenska, flera år irad.. Visst är det skoj att det finns ”riktiga tomtar” som förgyller tillvaron för barnen!

  8. Brigitta tisdag, 9 december , 2008 den 11:47 f m #

    Kul med lite variation i traditionerna. Befinner mig i Danmark (i alla fall cirka 8 timmar om dagen!) och här finns ”nisser” som man kan sätta ut gröt till på loftet. Då kan nisserne komma med smågåvor till barnen under december. Finns också kontor-nisse som kommer med godis på jobbet!

  9. annieverse tisdag, 9 december , 2008 den 4:19 e m #

    Elisabeth: ja, fy på oss! Men vi kom ju på det i grevens tid…

    Peter: jag gissar att Lilla Fröken Harold skulle välja en STOOOOR stövel ,-)

    Tanten: notera Nikolaus-dagen i 2009 års kalender!

    Monica: panikslagna var ordet…

    Bim: ser man på, same-same but different day! Om Nikolaus även gästspelar senare vet jag faktiskt inte, kan vara värt att ta reda på!

    Lena: jag vill inte heller ha en sån klapp 😉

    Kusin Annika: ja, har man fått brev och mail så är det ju ett klart existensbevis!

    Birgitta: vad mysigt med kontors-nisse!!

Kommentera

