Lite mindre aj…

4 Dec

Jaha, då har jag varit hos tandis. Och han var så snäll så. Men inte fasen blev jag glad när han konstaterade att jag hade en inflammerad nerv och sa att ”jäpp, det är bara att ta bort den”. När jag därpå såg ut som om jag snabbt ville krypa ur stolen och kasta mig ut genom fönstret log han så rart och sa ”ingen fara, jag bedövar rejält”.

Ehhhhhh…..

The rest of the story var ett under av den så omtalade tyska effektiviteten (som jag dock i flera andra sammanhang hävdar är en myt, speciellt när det gäller tysk byråkrati, men mer om det i något annat sammanhang). Ruck-zuck, bedövning, borr och några andra läbbiga verktyg, det var över på en halvtimme. Goodbye lilla nerv, din saga är nu all.

Återbesök om en vecka för nån slags efterjustering. Jahaja.

När jag lullat ut till receptionen, beredd på att få en faktura, visade det sig att jag inte skulle ha någon. Tydligtvis är det precis som när man går till läkaren här i Tyskland – man betalar till sin allmänna sjukförsäkring (precis som i Sverige), därutöver betalar man 10 euro för varje kvartal man uppsöker vård – sen är det gratis. Ha! Inte illa pinkat!

Som bonus fick jag med en värktablett med mig hem. Schysst.

6 svar to “Lite mindre aj…”

  1. Tanten torsdag, 4 december , 2008 den 6:09 e m #

    Nu blev en stackars tant med suicidala tandeländen klart avundsjuk. Den där första effektiva delen kan funka här också. Min tandis är superbra men sen kommer det där obehagliga betalandet.

  2. Monica torsdag, 4 december , 2008 den 7:05 e m #

    Men han drog inte ut tanden eller? ”bara” dödat? Inga ”luckor”?
    Visst har de fina bedövningar numer?
    Men piller har då aldrig jag fått med mig. Nix pix. Bara ”reseft”.

  3. Elisabeth torsdag, 4 december , 2008 den 7:23 e m #

    I Sverige hade det där kostat… jaa, det vill jag nog inte ens tänka på. Generöst med värktablettsbonus också.😉

  4. Jämten torsdag, 4 december , 2008 den 7:36 e m #

    Finns det några hus lediga där, jag har redan börjat packa väskan….

  5. annieverse torsdag, 4 december , 2008 den 8:09 e m #

    Tanten: jag var också jättenöjd med min tandläkare hemma i Sverige, men att uppsöka honom är betydligt dyrare.

    Monica: han drog ut nerven men tanden är kvar. Fråga mig inte hur det går ihop, men han verkade förtroendeingivande, så jag väljer att lita på karln…

    Elisabeth: ja du, det hade svidit i plånboken…

    Jämten: haha, välkommen! Jag ska hålla koll efter schysst bostad😉

  6. Monica torsdag, 4 december , 2008 den 8:49 e m #

    Jomen så gör de. Antingen det eller tar bort hela tanden. Vi behöver inte gå in på detlajer. Min tandläkare förklarade när jag fick det gjort en gång för några år sedan.

Kommentera

