One of those days

28 Nov

Nämenjagvetinte.

Vissa dagar, alltså. De bara försvinner, och inget vettigt blir uträttat. Jag går som katten runt het gröt. Till exempel borde jag mejla min kund och fråga om de där termerna jag inte fattar. Borde damma. Borde fakturera. Borde rengöra spisfläkten. Borde sortera papper. Borde rensa i mejlboxen. Borde……etcetera, ad infinitum.

Jag stirrar på datorn. På spisfläkten. På pappershögarna. Sen skiter jag i alltihopa, sätter mig framför teven och flipprar bland kanalerna. Det är som nån osynlig hand puttar bort mig från alla ”borden”. Som om det sitter en magnet i mig, och en annan i alla ”måsten”. Så att vi dras från varandra väldigt kraftfullt.

Det GÅR bara inte. Under dagen i alla fall. Sen kommer kvällen, och efter nåt gott att äta och allraahelst också ett glas gott rödtjut, DÅ kan jag plötsligt studsa runt och vara väldigt vettig. Men det är nog bara för att jag vet att jag inte har så lång tid på mig att vara vettig, bara några timmar tills läggdags. Då känns det mer överkomligt, liksom.

Jaja. I morgon är en annan dag. Som i och för sig kan bli likadan som den här…

9 svar to “One of those days”

  1. Tanten lördag, 29 november , 2008 den 12:30 e m #

    Så om du tog ett glas rött till frukost och sen lovade heligt och dyrt att inte göra mer nytta en maximalt tre kvart skulle det kanske gå bättre?…

  2. annieverse lördag, 29 november , 2008 den 12:47 e m #

    Tanten: *ASG*, ja, den varianten kanske jag skulle testa?!?!

  3. ela lördag, 29 november , 2008 den 5:47 e m #

    Det som är bäst, inga av dessa ”måste” springer iväg. Så om du inte stressa dig händer absolut ingenting. Din strategi är därför mycket bra tror jag.
    Tack för besöket och det fina ord!
    Har en mycket bra första advent! / ela

  4. Wanda måndag, 1 december , 2008 den 9:05 f m #

    Borde, borde, borde – så ser även mitt liv ut! 😉
    Igår borde jag ha handlat och lagat mat så att jag hade haft med mig en matlåda idag.
    Jag borde även ha röjt undan en massa sommar- och höstkläder som tar onödig plats nu när vinterkläderna har åkt fram.
    Jag borde ha bakat eftersom vi inte har nå´t bröd hemma.
    Jag borde ha färgat håret.
    Jag borde ha epilerat mina lurviga ben eftersom jag har volleybollträning idag.
    Borde, borde, borde…
    *pust*

    /Wanda

  5. Mie letar guldkanter tisdag, 2 december , 2008 den 12:10 e m #

    Ha ha ha å vad jag känner igen mig! Jobbar bäst under press när jag vet att jag måste för annars hinner jag inte! Vara ute i god tid? Vad är det liksom;)
    O du, jag kunde inte hålla mig borta;)
    Kram

  6. Brigitta tisdag, 2 december , 2008 den 12:46 e m #

    Ja, jag tror man ska tillåta sig en o annan ”one of those days” då o då….jag tror man samlar sina krafter då, liksom, laddar upp…..
    Mig händer det oftast i samband med städning! Börjar med badrummet och sedan fixa i kylskåpet….. och så fram med dammmsugaren och så är det helt rörigt överallt och inte går det att ”göra klart” någonstans……..

  7. Elisabeth tisdag, 2 december , 2008 den 5:07 e m #

    Skyll på mörkret! Nu är det förvisso mörkt även på kvällen, men jag är faktiskt helt övertygad om att det i alla fall delvis är detta ständiga mörkrets fel. Jag för min del kan vakna och tänka ”å vad skönt för dem i Asien/Australien, de har redan haft en hel massa dag och får snart sova igen”.

  8. SweFlo onsdag, 3 december , 2008 den 5:12 e m #

    Har ibland exakt samma problem. Ibland är det svårt att vara frilans och jobba hemmifrån. Ingen som håller koll på en precis. Imorse så var jag bara tvungen att glo på TV, min deadline är ju inte förens imorgon, så det gör väl inget? Och kanske bara surfa lite till på nätet innan jag sorterar alla papper, och sedan MÅSTE ju hundarna faktiskt ut en sväng, och … och… Det var min förmiddag idag!

  9. annieverse onsdag, 3 december , 2008 den 6:36 e m #

    ela: nejmenprecis, alla ”måsten” stannar ju kvar…dessvärre…hrmmm…

    Wanda: ojoj, det var en diger lista, det! Epilering?!?! Hur står du ut, kvinna ? :/

    Birgitta: jo, du har rätt, vissa dagar måste få vara kraftsamlingsdagar. Men med Luther på axeln är det ibland svårt att inse…

    Elisabeth: mörkret är fantastiskt bra att skylla mycket på 🙂

    Mie: ja, det är faktiskt inte helt fel att ha lite press på sig…i lagoma mängder, förstås!

    SweFlo: det kunde ha varit en av mina förmiddagar, lätt!!! 😉 (Minus hundpromenaden, fast ibland går jag ut med en kompis som har hund..)

Kommentera

