Nästan skrämmande

7 Nov

Dottern har börjat multiplicera och dividera lite större tal nu i skolan. Igår skulle jag hjälpa henne – och det värsta var att jag INTE KOM IHÅG hur man räknar tal som 364 X 5 (utan miniräknare, alltså…). Jag kom ihåg hur man ställde upp dem – men sen?!?!

Det tog säkert två minuter innan jag äntligen kom på hur man gjord. Så otroligt pinsamt. Snacka om dyskalkyli-varning.

9 svar to “Nästan skrämmande”

  1. Tanten fredag, 7 november , 2008 den 12:21 e m #

    Pluttifikationen kan funka hjälpligt för mig med att dividera utan dosa det går inte. Dessutom ska det ju inte ställas upp som det skulle ställas upp när jag höll på. Hoppas att inte kommande barnbarn vill ha läxhjälp för då lär det väl vara ännu en ny metod. Däremot kunde jag vara till mattehjälp lite senare i studierna – ekvationerna satt i alla fall nästan.

  2. allatalarsvenska fredag, 7 november , 2008 den 7:55 e m #

    Uuh, det där med att ställa upp division är krångligt. När jag gick i grundskolan tröttnade jag och körde på med kort division istället. Det gick bra tills jag kom till högskolan och behövde kvadratkomplettera som det så fint heter. Det gör man inte i huvudet.

  3. ela lördag, 8 november , 2008 den 3:22 e m #

    Tror mig, det blir bara värre … min son som är 24 och pluggar physik första året nu visade mig en test han skrev i matematik …. upps, och jag har pluggat det någon gång och var bra på detta, men kommer ihåg inte någonting …. för jag behöver inte det idag …. Och så länge det finns miniräknare behöver du inte ha dåligt samvete helle. Ha en bra helg önskar ela

  4. annieverse lördag, 8 november , 2008 den 5:00 e m #

    Tanten: nä, jag känner inte riktigt igen mig i uppställningen heller! Men du är duktigare än jag…ekvationer har jag aldrig fått till…

    allatalarsvenska: kvadratkomplettera? Eh?!?!

    ela: haha, då vet jag vad jag ev. har att se fram emot! Men jag ska försöka att inte ha dåligt samvete…det finns väl ett skäl till att miniräknaren har uppfunnits 🙂

  5. Bim HD lördag, 8 november , 2008 den 5:15 e m #

    Hm, den yngre dottern här har alltid lyckat räkna perfekt, ja. Eller hur man nu ska kalla det. Är vi ute och handlar så räknar hon ut på öret när på nolltid – själv står man stum och fattar nada vad hon snackar om… eller vad hon räknar, ungefär 😉
    Vad kallar man det då? 😛
    Må så grankott…

  6. Wanda lördag, 8 november , 2008 den 10:03 e m #

    Ungarna får lära sig helt nya sätt att räkna på nu för tiden. En annan hänger liksom inte med… :-/

  7. Wanda lördag, 8 november , 2008 den 10:04 e m #

    Ungarna får lära sig helt nya sätt att räkna på nu för tiden. En annan hänger liksom inte med… :-/

  8. annieverse måndag, 10 november , 2008 den 7:52 f m #

    Bim: Trevligt att höra att fler än jag inte alltid når ända fram med huvudräkningen…

    Wanda: bara de inte får lära sig mängdlära, som jag blev utsatt för *urrk*

  9. Ia söndag, 16 november , 2008 den 12:50 f m #

    Du är inte ensam!

Kommentera

