Seouls många ansikten

5 Nov

Seoul kan te sig så här imponerande:

63building
63 Building

seocho1
Stadsdelen Seocho – bägge bilder tagna från A:s mammas läckra lägenhet på 29:e våningen.

….och så här gyttrig…

namdaemun11

namdaemun2
Namdaemun-marknaden

…och så här tilltrasslad…

trassel_itaewon
Elledningar, stadsdelen Itaewon

…och så här grå…

seoul_tower
TV-tornet Seoul Tower på väg att försvinna i regntung dimma

…och så här grön…

namsantower0410
Utsikt från Seoul Tower i betydligt bättre väder

…och slutligen så här mysig.

insadong71
Tehus i ”konstnärskvarteret” Insadong

9 svar to “Seouls många ansikten”

  1. Jämten onsdag, 5 november , 2008 den 3:38 e m #

    Jag ska inte säga att jag inte skulle trivas i Seoul, men jag tycker att det är lite klaustrofobiska varningar på staden.
    Trångt, trångt, trångt, det är knappt att skyltarna får plats på väggarna.
    =)

    En fundering…..om man bor på 29 våningen och för all del har en vidunderlig utsikt, har man då en utrymnningsplan utifall att det skulle börja brinna på någon våning under? Jag vet inte om jag skulle vilja på så högt upp. Har de balkong oxå?
    *nyfiken-i-en-strut*

  2. annieverse onsdag, 5 november , 2008 den 3:46 e m #

    Jämten: haha, du ska veta att jag tyckte Seoul var förfärlig de första månaderna, just på grund av att folk, trängseln, alla påträngande ljud…men man vänjer sig. Nu kämpar jag ju med ”tomheten och stillheten” i ”småstaden” Düsseldorf 😉

    Balkonger har de i huset, och utrymningsplan får jag verkligen hoppas att de har. Men det har de säkert – Korea är visserligen inte riktigt lika genomorganiserat som Sverige/Tyskland, men de är inte dumdristiga heller 😉

  3. Elisabeth onsdag, 5 november , 2008 den 7:27 e m #

    Det där elledningstrasslet påminner mig om vad en kubansk kompis till mig sa om sitt första inttryck av Sverige (läs: Göteborg). Han tyckte nämligen att det var så konstigt att det fanns så mycket el, men så få elledningar, och kunde inte förstå hur det var möjligt.

    Seoul verkar coolt, på något sätt. Ser liiiiite annorlunda ut än Düsseldorf. 😉

  4. Peter Harold torsdag, 6 november , 2008 den 1:13 e m #

    Jag får nog hålla med Jämten. Det är lite för stort för min smak. Men vi människor är ju fantastiska på att anpassa oss. Var gång jag åker hem till mina barndomstrakter hör jag folk klagandes säga ” – Näe, jag skulle aldrig stå ut med att bo i Stockholm…”

    När skall folk inse att världen egentligen är väldigt liten, fastän den ser så stor ut utanför den egna täppan?

  5. annieverse torsdag, 6 november , 2008 den 3:24 e m #

    Elisabeth: haha, det finns nog fler länder där dessa ”fågelbon” ter sig helt naturliga…
    Seoul ÄR coolt. På något sätt. Det är lite svårt att förklara HUR.

  6. annieverse torsdag, 6 november , 2008 den 3:25 e m #

    Peter: visst är världen liten, och livet på ena täppan är ibland väldigt likt livet på den andra, även om det inte ter sig så vid första, hastiga anblicken…

  7. Jämten torsdag, 6 november , 2008 den 8:20 e m #

    Ok, men hur svindlande måste det inte vara att sitta på 29:e våningen och dricka kaffe på balkongen?
    Iiiiiiiihhh….

  8. annieverse söndag, 16 november , 2008 den 10:06 e m #

    Ia: vet inte, har faktiskt inte sett några…men jag kan ju titta lite extra nästa gång jag kommer dit (för dit ska jag banne mig igen!)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det är bara att erkänna « Kvalitetsbloggen - söndag, 16 november , 2008

    […] finns det geishadockor i Seoul? I så fall kunde du ha köpt en till […]

Kommentera

