Dongdaemun after dark

30 Okt

Dongdaemun-marknaden i centrala Seoul…säg, vad kan man INTE hitta här? Denna berömda marknad, som öppnade 1905, lär vara Sydkoreas största shoppingcenter – här finns allt från fashionabla småbutiker till osannolikt röriga och billiga gatustånd. Öppettiderna är generösa – från 10.30 på förmiddagen till 05.00 på morgonen. Och om det börjar kurra i magen mitt i fyndjakten finns det både hamburgerhak och traditionella gatustånd med koreansk snabbmat att stilla hungern vid.

En av mina favoriter är ”tyghuset”, som rymmer fyra enorma våningar (plus källare) av tyger och sybehör. Själv är jag mest intresserad av femte våningen, ”pärlvåningen” – där kan man shoppa pärlor, stenar, kedjor och vad tusan som helst man vill göra smycken av. Men på Dongdaemun kan man även köpa skor, väskor, leksaker, kontorsmateriel, fågelburar, trädgårdsredskap, sportutrstning…och en hel del annat.

Butik med kökstillbehör – smart entreprenör har förlagt sin gatuståndsverksamhet direkt utanför, om kunderna blir hungriga när de fyndar stekpannor…

Nudlar och sjögräsrullar och annat gott – kan sköljas ner med vatten, öl eller starkare varor!

R fyndar för glatta livet…

…och så gör även jag! (Det bidde en shoppingkasse med glada grisar – endast 15 riksdaler!)

8 svar to “Dongdaemun after dark”

  1. Tanten torsdag, 30 oktober , 2008 den 6:04 e m #

    Åhhh, jag som så till den milda grad snöat in på sömnad. Fyra våningar + källare. Det lät lite annat än den lokala tygaffären. Håjaja!

  2. Bim HD torsdag, 30 oktober , 2008 den 6:28 e m #

    Ojojojoj, vem vill traska där tror du? Uff…
    Hm, glada grisar? Frågar grissamlaren – menade du allvar? ehhh…
    Må så grankott… tröjan fr KA är inte fr iår… men jag saknar att de inte har en webbutik!!! Finns ju aldrig rätt storlekar inne här. Lindex beställer jag då på nätet… men KA kan man inte det med ;/

  3. carina torsdag, 30 oktober , 2008 den 6:53 e m #

    Blir man inte alldeles kollrig i shoppingtarmen med allt som finns att köpa ?
    Eller kanske det blir noll och inget då.
    Som gammal textilare skulle jag drunkna under bördan jag skulle släppa hem.

  4. annieverse fredag, 31 oktober , 2008 den 9:27 f m #

    Tanten: oh, tyghuset är definitivt något för dig!! Skaru hänga med nästa gång jag åker till öst?😉

    Bim: haha, de har MASSOR med garner också ska du veta…
    Det var fråga om glada tecknade grisar och inget annat😉

    carina: ”kollrig i shoppingtarmen” är en mild underdrift, kan jag säga. I mitt fall var det till och med så att jag skickade paket hem för att inte få övervikt på planet tillbaka till Tyskland😉

  5. Wanda fredag, 31 oktober , 2008 den 5:46 e m #

    Jag skulle nog också bli kollrig och förvirrad och helt färdig av all shoppingyra!

    /Wanda

  6. Anonyma A söndag, 2 november , 2008 den 3:07 e m #

    Ahahahah
    Snygga bilder
    Det största skillnaden är att här i Korea flesta har inte förråd där man kan ha produkter. Det som finns på bordet säljs det. hihihi

  7. Bim HD söndag, 2 november , 2008 den 5:31 e m #

    Vänta här nu… Daewoo… Det är väl ett tv-märke bla? Hm, har för mig att det finns någon liten 14″ tjocktv med det namnet… Fungerat toppen tom, den tiden den bodde här – eller bor den här än, månne?😉
    Må så grankott… ngn som inte verkar ha koll på något, typ…
    Grisar är grisar – levande ska vara levande, ungefär… Här talar vi samlare – tecknade eller vad de månde vara!!! Hm, någon gång har jag meddelat att mina ska plåtas – undrar när man ska få tid till det? Hm, då man ska damma den delen av huset kanske? 8)

  8. annieverse måndag, 3 november , 2008 den 12:32 e m #

    Wanda: hoho, kollrig och färdig är preciiiis vad man blir🙂

    Anonyma A: jodu, det finns nog en del i de koreanska hemmen som skulle kunna hamna på bordet…

    Bim: Daewoo är ett koreanskt konglomerat (en företagsgrupp) som tillverkar allt möjligt, från TV-apparater till bilar. Numera finns det även platt-teve från Daewoo😉
    Ser fram emot fina grisbilder någon gång i framtiden, hihi..

Kommentera

