Seoul goes Dalahäst

29 Okt

Tjillevipp, gott folk!

Jag lever än, och har kommit tillbaka från Seoul i tämligen oanfrätt skick. Inte är jag jetlaggad heller. Ytterst besynnerligt – det här är nog min första Asien ToR-resa utan jetlag. Att tidsomställningen gick mig spårlöst förbi när jag kom till Seoul berodde nog på ren vilja. Jag hade helt enkelt ingen tid för sånt trams! Har man blott en vecka på sig att leva livet i Morgonstillhetens Land gäller det ju att ta vara på varenda minut. Och på tillbakaresan fick jag typ typ två timmars sömn, så inte undra på att jag knoppade gott hela natten vid hemkomsten.

Nåväl. Vardagslivet har fått en rivstart – egentligen hade jag tänkt sitta och gotta mig med att redigera bildskörden från Seoul i lugn och ro, men på måndag eftermiddag kom det in ett stort jobbuppdrag, så det har inte blivit mycket av mina planer. Men här kommer ett första smakprov i alla fall. Sverige- och dalahäst-frenzy råder i Korea! En poppis klädbutikkedja med ett tämligen outtalbart namn satsar av outgrundliga skäl på en ”Swedish compilation”. Och när jag rotade runt efter smyckestillverkningsprylar i ”pärlhuset” på Dongdaemun-marknaden – vad upptäcker jag, om inte diverse små berlocker i form av….dalahästar? Vissa hade den karaktäristiska dalahäst-formen, men var målade som zebror (?!?!) medan andra inte alls hade den karaktäristiska dalahäst-formen, men däremot var målade med karaktäristiska dalahäst-mönster.

 

Vadan detta, kan man fråga sig….är det månne någon som har besökt min kära Seoul-väninna Anonyma A och blivit inspirerad av hennes gedigna dalahästsamling (faktiskt den finaste jag någonsin sett)? Eller kommer inspirationen från något helt annat håll? Vem vet…

5 svar to “Seoul goes Dalahäst”

  1. Tanten onsdag, 29 oktober , 2008 den 7:55 e m #

    Vad kul att få vara med på ett hörn som exotiskt inslag. Det tänker man lite för sällan på att vi är, vi svenskar för resten av världen.

  2. annieverse onsdag, 29 oktober , 2008 den 8:00 e m #

    Tanten: just så! Exakt det upplevde jag när jag bodde i Seoul – att jag plötsligt betraktades som väldigt exotisk, från en mystisk och spännande, avlägsen kultur. Det är en otrolig aha-upplevelse när man blir sedd med helt andra ögon än dem man är van vid. När man går från att vara ”normal” till att vara totalt udda. Nyttigt!!

  3. Elisabeth onsdag, 29 oktober , 2008 den 8:17 e m #

    Haha, mycket ska man se! Dalahästen på tröjan var riktigt fin faktiskt. Och, på tal om att betraktas som exotiskt: när jag var utbytesstudent i Österrike kände jag mig ibland som ett smått exotiskt inslag. Alla blev SÅ imponerade över att jag var från det nordliga Sverige, och så gott som alltid när jag sagt att jag var från just Sverige kom det en kommentar i stil med ”oj, Sverige, det ligger så långt borta!”.

  4. Anonyma A torsdag, 30 oktober , 2008 den 7:18 f m #

    HIHIHIHI
    Roligt mem smatidigt konsitgt!!!
    Det skulle vara som att finna Koreanska Mask på IKEA
    Jag har itne visat min samling för nån men vem vet???

  5. Brittis torsdag, 25 mars , 2010 den 5:37 e m #

    Hej Annieverse. Kul att hitta dig på det här stället i cyberrymden. Jag var just på jakt efter en riktigt genuin dalahäst att måla som motiv på min kommande mandala. En kombination av österns lotusmystik och det västligaste jag vet – Dalarna. Men jag måste nog söka på närmare håll. Närmaste kiosk, kanske.

Kommentera

