Hemåt

26 Okt

Nu ska jag åka hemåt igen om några timmar, och det är nog bra för min fothälsa, denna veckar har jag traskat och traskat och traskat så jag har skavsår överallt!

Samtidigt känns det lite sorgligt att åka härifrån. Jag vet inte varför, men jag känner mig betydligt mer avspänd här än i Tyskland. Kanske har det att göra med att jag undermedvetet vill smälta in lite i Tyskland. Det är ju ganska mycket som hemma i Sverige. Men ibland råkar jag på kulturella skillnader som jag inte visste om, och som gör mig osäker på hur jag egentligen ska bete mig. Men här i Korea är det ingen som förväntar sig att jag ska smälta in. Jag tror egentligen inte koreaner kan tänka sig att en västerlänning kan assimileras till fullo här. Och det är skönt. Jag har inga krav på mig, utom att hålla mig till vanligt, internationellt folkvett. I övrigt kan jag lulla omkring som jag vill.

Sen tycker jag att stämningen i Tyskland på något sätt är kyligare än i Korea. Visst kan koreaner vara rakt på och burdusa, men i så fall är de flesta det med en viss….vad ska jag säga….charm, kanske. Det är mer hjärtligt här.

Förutom att ha traskat och traskat har jag åkt tunnelbana och åkt tunnelbana och shoppat och shoppat och fotograferat och fotograferat. Det blir nog många bilder här på bloggen framöver…

5 svar to “Hemåt”

  1. allatalarsvenska söndag, 26 oktober , 2008 den 7:49 e m #

    Låter som en härlig semester!! Jag ser fram emot bilderna.

  2. Anonyma A måndag, 27 oktober , 2008 den 2:38 f m #

    Det var mycket treveligt att jag kunde träffa dig och R här i Seoul igen.
    Hoppas att du har ahften trevlig resa tillbaka hem

    Vi ses snart hoppas ja

  3. annieverse måndag, 27 oktober , 2008 den 5:52 f m #

    allatalarsvenska: bilderna kommer snart 🙂

    Anonyma A: tusen tack till dig och familjen för en alldeles underbar vecka!!!

  4. Mie letar guldkanter måndag, 27 oktober , 2008 den 8:42 e m #

    Spännande med bilder! Jag kan förstå hur du känner. I Tyskland tror man ju att det mesta är som i Sverige o tyskarna känns väldigt mycket som vi så förvirringen blir ju desto större när det inte är så…

  5. annieverse onsdag, 29 oktober , 2008 den 7:36 e m #

    Mie: precis, det blir så oväntat när det man trodde var ”same, same” inte är det…

Kommentera

