The korean ränder never goes ur

29 Sep

Utomhusbad den 28 september! I Düsseldorf! Undrens tid är ännu icke förbi. Det var inte jag som badade, det var dottern, en födelsedagsfirande klasskompis bjöd på ”poolparty” igår. Hålligånget försiggick i en kommunal badanläggning i närheten, där finns det både utomhus- och inomhusbassänger, och eftersom det var 20 grader varmt och sol ville tösabitarna natuuuuuuurligtvis vara i utebassängen. Jojo!

 Tisdag är sista skoldagen före höstlovet här, dottern och jag åker till Sverige i morgon kväll, stannar 1½ vecka. Nyss ringde jag på hos grannen för att höra om de möjligtvis kan ta in posten medan vi är borta (maken min är inte heller hemma, han är i Korea av alla ställen). Jodå, det gick så bra så, sa snälla grannen. När jag säger ”Vielen dank, das ist wirklich nett von Ihnen” (tack så mycket, det är jättesnällt) märker jag….

märker jag att jag….

….utan att kunna hejda mig….

…..bugar.

Varpå grannen (som är tysk, liksom så många andra människor här i Tyskland…) betraktar mig lite förbryllat och lätt roat.

Shit. You can take a girl from Skåne out from Seoul, but you can’t take Seoul out from the Skåne-girl. Så att säga.

Men det är inte lika illa ställt för mig som för maken, för han bugar fortfarande när han pratar i telefon (även med icke-koreaner). Det gör INTE jag.

Tror jag. Tralala.

16 svar to “The korean ränder never goes ur”

  1. allatalarsvenska måndag, 29 september , 2008 den 2:20 e m #

    Jag bugar inte vad jag vet, men jag får fortfarande tänka till när jag betalar. Folk blir ganska förbryllade om man håller fram kort/sedlar med båda händerna.🙂

  2. annieverse måndag, 29 september , 2008 den 2:26 e m #

    allatalarsvenska: haha, DET har jag faktiskt inte gjort utanför Korea!
    Kör du även med att hålla vänster arm på höger när någon serverar dig dryck?

  3. Elisabeth måndag, 29 september , 2008 den 2:47 e m #

    Medtag varma kläder till Schweden, här är det absolut inte 20 grader varmt. Snarare väldigt mycket höst.

  4. Tanten måndag, 29 september , 2008 den 2:50 e m #

    Härligt! Jag tror jag skulle bli betraktad som en sällsynt oartig och klumpig människa i Korea.

  5. annieverse måndag, 29 september , 2008 den 2:56 e m #

    Elisabeth: jag har förstått det. Håller på att inventera förrådet av varma tröjor…

  6. annieverse måndag, 29 september , 2008 den 2:56 e m #

    Tanten: koreaner brukar ha VÄLDIGT mycket överseende med västerlänningar🙂

  7. Lärarinnan måndag, 29 september , 2008 den 3:57 e m #

    Men egentligen är det ju en ganska fin gest tycker jag🙂

    Jag kommer ihåg när jag var liten och jag fick lära mig att niga för vuxna. När jag hälsade på mormor t ex så skulle det nigas. Min syrra gillade det inte och ”glömde” ofta varpå mormor alltid sa:

    – Äru stel i knäna?

    Hahhha vilka minnen…

  8. annieverse måndag, 29 september , 2008 den 4:07 e m #

    Lärarinnan: jo, det tycker jag med! Men jag kan förstå om västerlänningar blir lite….förbryllade. Tror dock ingen tar illa upp🙂

  9. allatalarsvenska måndag, 29 september , 2008 den 5:35 e m #

    Nja, jag har kommit över det där med dryckesserveringen. Jag och maken gör det på skoj ibland när det bara är vi.🙂

  10. Wanda tisdag, 30 september , 2008 den 4:29 e m #

    Hahaha! Vad roligt!🙂 Speciellt att maken bugar när han talar I TELEFON!😀
    Det måste verklich se lustig aus.

    Kram och välkommen åter till Sverige!

    /Wanda

  11. Peter Harold onsdag, 1 oktober , 2008 den 10:27 f m #

    He, he… jag råkade göra nästan samma sak efter att ha varit ute på landsbygden i Thailand i en månad och kom hem till Sverige och reflexmässigt gjorde wai-hälsning till mina gamla svenska vänner.😉

  12. Friday onsdag, 1 oktober , 2008 den 10:29 e m #

    Du är inte den enda som blir förbryllad av tyskar. Haha de blir även jag. Men de kan bli väldigt roande i efterhand😀

  13. carina torsdag, 2 oktober , 2008 den 5:06 f m #

    Tänk vad vi gör, utan att man tänker på vad vi gör.

  14. annieverse torsdag, 2 oktober , 2008 den 8:08 f m #

    allatalarsvenska😉

    Wanda: det ser verkligen komiskt ut, kan jag säga🙂

    Peter: åh, stiligt😉

    Friday: man kan förbryllas över folk från i princip överallt, har jag märkt. Mest förbryllad blir jag nog när jag förbryllas över svenskar….dem borde jag ju vara van vid, men så är det inte alltid…

    carina: exakt!

  15. Jämten fredag, 3 oktober , 2008 den 8:22 e m #

    Varför håller man kort/sedlarna med båda händerna?
    Finns det någon anledning eller är det bara så?
    *fundersam*

  16. annieverse fredag, 10 oktober , 2008 den 8:06 f m #

    Jämten: det är en artighetsgest, ursprunget är jag inte riktigt säker på…

Kommentera

