Total språkförvirring

2 Sep

En vanlig morgon i mitt hem kan det låta precis så här. Vilket det gjorde i morse.

-Mamma, har du kommit ihåg att sign min Aufgabenheft?  Jag måste lämna in den till Mr. S., first thing när jag kommer till skolan!

– Jamen vart har du lagt den då? I back-pack?

– Ja, vänta ska jag ta den….nej men shit, säg inte att jag har glömt den i locker på skolan!! Oh manno….

– Men varför lägger du den i locker? Det är väl bättre att alltid ha den i back-pack? Eller i din desk, kanske.

– Jooo….men vänta, här ÄR den ju! Låg under mina Deutschbücher! Kan du signa nu då? Och förresten, jag behöver nya lunch tickets!

Vi ska väl vara tacksamma för att vi överhuvudtaget förstår varandra.

10 svar to “Total språkförvirring”

  1. Victoria tisdag, 2 september , 2008 den 2:11 e m #

    Haha, vad bra skrivet! Sådär låter det hemma hos oss också (fast vi blandar inte in tyska förstås – det är krångligt nog ändå…)/Vic

  2. Elisabeth tisdag, 2 september , 2008 den 2:54 e m #

    Underbart!! Lite så lät de när vi svenskar pratade med varandra i Tyskland också. Vissa ord ÄR faktiskt bara onödiga att översätta, i alla fall om man ändå förstår varandra. (Sedan gäller det bara att komma ihåg att det inte går att prata så med precis alla. Att säga ‘genau’ i Sverige när man pratar med en person som inte förstår tyska är inte att rekommendera.)

  3. Bim HD tisdag, 2 september , 2008 den 3:40 e m #

    underbart!!! :p och speciellt en morgon innan hjärnan kopplats på, laddars upp för dagen. en prestation som heter duga…
    Må så grankott… ngn som skriver med en hand därav små bokstäver enbart… flingor o yoghurt i andra handen… i skål kanske bör tilläggas 🙂

  4. brownie tisdag, 2 september , 2008 den 4:44 e m #

    Hahaha känner igen det så väl, jag blandade språken en hel del när jag var yngre. Folk som var vid sidan om och lyssnade tyckte det var oerhört frustrerande eftersom de bara förstod hälften 🙂

  5. Ia tisdag, 2 september , 2008 den 5:29 e m #

    🙂

  6. Cicci tisdag, 2 september , 2008 den 5:35 e m #

    Titta, Mamma – look!

    Länge leve mångspråkigheten!

    Känner igen mig – lär ha blandat svenska, engelska, italienska och etiopiska i en och samma mening som barn.

  7. Tanten tisdag, 2 september , 2008 den 6:01 e m #

    Hemma hos mig lyckas vi bara bli obegripliga genom att prata halva meningar men det går bra det med.

  8. annieverse onsdag, 3 september , 2008 den 10:29 f m #

    Vic: haha, ja det kan vara krångligt nog med ”bara” engelska och svenska!

    Elisabeth: hihi, nä ”genau” funkar ju inte alltid i Sverige…

    Bim: ja, jag ÄR stolt över att kunna dechiffrera detta innan hjärnan kopplats på!
    Skönt att höra att du har skål som hjälpmedel, blir lite kletigt annars 😉

    brownie: precis, det kan bli lite huvudvärksframkallande om man ska gissa sig till hälften…

    Ia 😉

    Cicci: gode gud. Var det nån som förstod dig?

    Tanten: alla sätt är bra utom de dåliga 😉

  9. Cicci onsdag, 3 september , 2008 den 1:38 e m #

    Oftast var det ju samma ord på olika språk, men det funkade ju. Hade en fransk lekkompis och en holländsk och vi förstod varann riktigt bra. Våra mammor (den holländska i synnerhet) hade min mamma lättast att prata med i huvudsak på engelska och när ingen av dem kom på det rätta engelska ordet tog de det på svenska och/eller holländska ( och i undantagsfall på tyska) och då fatttade de exakt vad de talade om.

    Hade en kanadensisk kompis som varit mycket i Sverige och när vi sågs pratade han svenska med mig och jag engelska med honom och vi forstod varann perfekt till omgivningens stora förvåning 🙂

  10. Moböjs lördag, 6 september , 2008 den 5:29 e m #

    Det låter som ett skönt pidginspråk ni skapat av alla era språkliga erfarenheter. Ha, ha, ha.

    Själv kom jag i kontakt med fjärrkontrollen till teven först när jag var aupair i USA, så där på riktigt… Så fortfarande, tretton år senare säger jag hellre ”remoten” om den.

    =)

Kommentera

