And the winner is…äsch, jag vet inte!

26 Aug

Ladies and Gentlemen! The Annieverse Grand Prize for total självöverskattning goes to…goes to….

*tänker så det knakar*

Nej, jag kan inte bestämma mig! Det är bäst att låta er läsare möta de två kvalificerade kandidaterna:

1. Rickard Olsson, once again appearing at Anniverse! I en artikel i Expressen berättar Rickard Olsson att det finns över 250 tyska nätsidor som behandlar hans så kallade skämt om tyskar och nazister i TV-programmet Olssons studio. ”…jag kan väl inte åka till Tyskland på ett tag, möjligen flyga högt över”, säger Rickard i artikeln. Vojne, vojne. Anar man månne en viss stolthet över nyvunnen ryktbarhet in Deutschland?

Nåväl. Nu ska jag erkänna att jag ibland har alldeles för mycket tid över. Och den tiden använder jag till egendomliga och smått nördiga sysselsättningar. Till exempel har jag nu bedrivit lite privatspaning efter den beaktliga mängd tyska nätsidor där man ondgör sig över Rickard.

Jaaa….inte vet jag var han har hittat dem alla. Skulle vara intressant att få reda på! För när jag googlar på ”Rickard Olsson” och filtrerar så att det bara ska vara tyska sidor som kommer upp, då får jag faktiskt drygt 260 träffar. So far so good. Det är bara det att en beaktlig del av dessa inte handlar om JUST DENNE Rickard Olsson. En del handlar förvisso om JUST DENNE Rickard Olsson, fast ofta i helt andra sammanhang. Och sen har vi ett betydande antal träffar som alla innehåller exakt samma text, nämligen ett referat om den aktuella händelsen, författad av den tyska nyhetsbyrån dpa.

Utifrån detta kan man drista sig till slutsatsen att Rickard inte riskerar att bli nedskjuten av Luftwaffe ifall han färdas över tyskt luftrum.

Så till kandidat nummer 2. Janne Josefsson. Kandiderar tack vare sin insats i det direktsända ”Debatt” från Beijing, där ett antal kineser skulle besvara svenska TV-tittares frågor om Kina.

Nu måste jag säga att jag normalt sett gillar Janne, framför allt i ”Uppdrag granskning”. Jag älskar när han går på som en pitbullterrier, ställer diverse idioter till svars och vägrar släppa taget. När han blir så där indignerat röd om kinderna som bara han kan bli.

Så därför smärtar det mig att se Janne i det här sammanhanget, men herregud, jag kan ju bara inte blunda för verkligheten när jag läster följande i ett meddelande från TT, inför programmet i fråga: Kinesiska myndigheter har godkänt sändningen och bistår med studio och viss teknisk bemanning. Samtidigt utesluter inte Janne Josefsson att programmet kan avbrytas mitt i direktsändning.

Men Janne. Vad trodde du skulle hända? Att den kinesiska panelen skulle börja vråla om att kommunistpartiet måste störtas, att den högsta partiledningen är genomkorrumperad och att mänskliga rättigheter inte existerar i Kina? Varpå kinesisk polis skulle störta in i studion, släcka ner studion och arrestera alla deltagare?

Enligt TT-artikeln var det en journalistisk dröm för Janne att göra det här programmet, och jag kan för mitt liv inte förstå varför. Med basala kunskaper om dagens Kina kan man väl räkna ut med lilltån precis hur diplomatiskt de inbjudna kineserna skulle svara på frågor om allt mellan motsättningar mellan stad och land till händelserna på Himmelska Fridens Torg.

(I parentes sagt: enda behållningen av programmet bevisade att ”öst är öst, väst är väst och aldrig mötas de två”. Eller att de i alla fall inte kommer att mötas så längs som väst klampar in med total hybris och pådyvlar öst sitt tolkningsföreträde. Varför i hela friden måste resten av världen tycka att vår variant av demokrati är den ultimata, till exempel? Hur otroligt det än kan låta kanske inte varenda kines anser att Kina bör kopiera den västerländska samhällsmodellen, och om de säger att de inte tycker fria val är så viktigt kan det ju hända att de faktiskt inte tycker det, eftersom de i dagsläget prioriterar helt andra grejer.)

Krona eller klave? Elle-belle-bi? Janne eller Rickard? Hrmmmm….

15 svar to “And the winner is…äsch, jag vet inte!”

  1. Tanten tisdag, 26 augusti , 2008 den 3:27 e m #

    Jag har rent allmänt svårt för program av typen Uppdrag Granskning. Ofta görs världen för svart-vit för att jag ska trivas är nog inne på P1-grottande och vridande och vändande på saker och ting. Sen är det i och för sig både underhållande och bra med den typen av engagemang. Se, inte ens nu lyckades jag vara entydigt för eller emot. Velkeps har växt fast på min skalle…

  2. Elisabeth tisdag, 26 augusti , 2008 den 4:39 e m #

    Rickard Olsson tar hem segern, även om Janne Josefsson är snubblande när att gå om honom de sista tio meterna. Stackars lille Rickard Olsson, det kan inte vara lätt att tro att de där konstiga människorna i Tyskland är så ondskefulla att han inte kommer att kunna åka dit på ett tag.😉

  3. annieverse tisdag, 26 augusti , 2008 den 4:47 e m #

    Tanten: jo, jag kan hålla med om att det alltsomoftast blir svartvitt i Uppdrag Granskning. Men ändå….ibland ställs makthavare till svars som antingen ljuger eller helt uppenbart försöker fuska och som är oärliga – och då njuter jag när någon försöker ställa dem till svars, för de som drabbas av deras oärlighet har oftast vare sig språk, ork eller mod att göra det – vilket dessa maktmänniskor är äckligt väl medvetna om.

    Elisabeth: en röst för Rickard, det tackar vi för😉

  4. Jämten tisdag, 26 augusti , 2008 den 5:13 e m #

    Jag har lite svårt för båda de här herrarna.
    Olssons konstanta smackande i tv-rutan gör att jag inte hör något utav vad han säger, utan bara sitter och väntar på när nästa smackande ska komma. Irriterande.

    Kanske vi nordbor är lite rädda för alla andra ”konstiga” länder som ligger långt borta från vårt trygga land. Vi kanske är lite insnöade och tycker att vårt sätt att tycka, tänka och leva är det ultimata sättet för alla människor.
    Tänk om vi kunde vara mindre rädda för andra människor med andra kulturer och andras sätt att leva sina liv. Tänk om vi kunde se på varandra med nyfikenhet, intresse och öppenhet istället.
    Va kul vi skulle ha.

  5. fotbollsentusiasten tisdag, 26 augusti , 2008 den 7:34 e m #

    ”Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två” är ett riktigt korkat talesätt. Tillsammans med andra korkade levande uttryck såsom ”världens äldsta yrke”, ”att inte vara blåögd”, ”dum blondin” och ”negerboll”, talesätt som tråkar ut en. En del verkar tycka att de är ofarliga. För mig vittnar de bara om okunnighet och ignorans och är inte det minsta roliga.

  6. annieverse tisdag, 26 augusti , 2008 den 8:29 e m #

    Jämten: inte är det bara nordbor som är rädda för ”konstiga” länder långt borta. Jag tror nog att folk i de flesta länder tycker att det som finns fjärran, och där livet levs helt annorlunda, verkar mystiskt och ibland lite skrämmande. Det är universellt. Precis som du önskar jag att alla folk och kulturer skulle betrakta varandra med nyfikenhet och öppet sinnelag istället för misstänksamhet och fördömande. What a wonderful world it would be…

  7. annieverse tisdag, 26 augusti , 2008 den 8:33 e m #

    Fotbollsentusiasten: jag tycker inte att det talesättet är korkat, eftersom människor både i väst och öst fortfarande har massor med fördomar om varandra och betraktar varandra med stor misstänksamhet och skepsis. Jag önskar det vore annorlunda, men talesättet ger uttryck för att så inte kommer att bli fallet…och ofta tror jag tyvärr det är sant. Jag kanske är cynisk. ”Ankdammsmentaliteten” finns överallt i världen, och jag undrar ibland om den någonsin ska försvinna.

  8. brownie onsdag, 27 augusti , 2008 den 9:57 f m #

    Jag säger bara….Hybris….hos båda två, men Rickard är nog vinnaren ändå. Janne, nja jag har en hatkärlek till Janne, hans program är verkligen svart eller vitt som någon annan skrev i en kommentar. Hans program hade fyllt en större funktion om de var utformade på ett annat sätt tror jag. Ex man i kontakt med olika myndigheter borde upphäva sekrettessen (klienten då) för att kunna följa ett fall från båda sidorna…men då å andra sidan försvinner sensationen i programmet.

  9. Ia onsdag, 27 augusti , 2008 den 8:18 e m #

    Ja, demokrati är överskattat, det vet ju vi som har den. Hur fria känne vi oss när vi går till valurnan vart fjärde år och har att välja mellan kapitalism och kapitalism light?

    Och Rickard… 250 sidor i den stora Bundesrepubliken är inte så mycket och så oturligt att så många var en ren repris!

    Jag tycker att Richard ska gå i terapi för sin tyskfientlighet. Kognitiv hjälper mot allt.

  10. Bim HD torsdag, 28 augusti , 2008 den 7:33 f m #

    Hm… inte bara detta med de där gubbarna(?)…
    Stockholmspolitikerna – statsborgarråd? osv – som varit iväg till Kina en massa gånger nu då. Är inte det moderatstyrt? Och går det så bra ihop med Kinas politik. EN gång har de tydligen råkat ta upp ordet demokrati på dessa resorna… Och hur smart är det då? Och vad gör de där??? De kunde dock inte lägga fram något rakt på den frågan från journalisten i ABC… Nä, man får inte sin egna lokala sändning på 1an om man är innehavare av parabol, suck. Men, lokala nyheterna på 2an får man… 4an får vi alltid kolla på Stockholmnyheterna och jag är SÅ nyfiken på tunnelbanaproblem, trafikljus och avgifter här och där… Som om det inte finns tex vägtullar i andra länder – tjatar de? nä, inte på samma sätt – bara 08or… Hoppa gärna på mig om ni vill – 08or… Ge er inte heller på en 0570a som inte ens har buss att tillgå en gång om dagen…

  11. Victoria torsdag, 28 augusti , 2008 den 7:51 e m #

    Hej Annie,

    Ville bara tacka för mailet!!! Det var super-duperbra!!! Om du vill, så kan jag skicka dig ett blad när det kommer ut. Skicka din adress bara så ordnar jag det. Kram/Vic

  12. Peter Harold fredag, 29 augusti , 2008 den 10:29 f m #

    Jag röstar för Rickard Olsson som vinnare, mottagare av veckans hybrispris… Nu har jag inte hört hans skämt, men när man ego-googlar skall man göra det med perspektiv.

    Josefssons timida Kina-sändning såg jag inte men har hört talas om. Jag röstar för att TT-meddelandet bara var en del i marknadsföringen av programmet. Inte första gången SVT underskattar tittarnas mentala kapacitet.

  13. Mie letar guldkanter lördag, 30 augusti , 2008 den 8:28 e m #

    Du får nog helt enkelt ge dem delat förstapris… eller köra en utslagstävling;)
    Hoppas du har en bra lördag!

  14. annieverse måndag, 1 september , 2008 den 7:53 f m #

    Brownie: det är ju så med Janne. Ibland blir det lite FÖR övertydligt.

    Ia: oh ja, kognitiv vore något för Rickard!!

    Bim: när det gäller Kina finns det en tydlig dubbelmoral i Sverige (säkert i många andra västländer med).

    Vic: varsågod!

    Peter: haha, den nya kanalomgörningen är väl ännu ett bevis på SVT:s underskattande av vår mentala kapacitet. ”Ingenting” marknadsfördes som århundradets innovation på TV-området…

    Mie: bra idé, delat förstapris😉
    Utslagstävling vore å andra sidan ganska intressant, haha!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Högern + vänstern = sant « Kvalitetsbloggen - torsdag, 4 september , 2008

    […] ställer diagnosen inom parentes: Kineserna prioriterar måhända inte demokrati just nu. I de undersökningar jag har sett har de varit negativa till demokrati av västerländskt […]

Kommentera

