Och tysken tänker bara ”Ikea, Ikea, Ikea”…

20 Aug

Jaha hörni, vad SKA man nu säga om Rickard Olsson då?

Jag tycker att det är helt OK att han sa följande: ”Det finns någonting med Hitler och Tyskland som fortfarande gör att det är svårt att ens tycka synd om dem när de får storstryk i fotboll. Man tänker bara ”Hitler, Hitler, Hitler, Hitler, Hitler”. Om nu Rickard automatiskt associerar till Hitler så fort han tänker på Tyskland och tyskar – ja, då är det så. Det kan han väl få säga. Jag tror inte han är ensam om det.

Men när Rickard sen ska förklara sig efter sändning säger han enligt Aftonbladet att han ”tillhör en generation som har blivit så inmutad med Hitlers ondska att det har blivit som en arvsynd”. Och på frågan om många inte kan ta anstöt säger han ”Ja, men på samma sätt ska de också förstå att de har sårat andra och att det sitter kvar.”

Jahaja. Då börjar jag tänka på våra tyska grannars småbarn och undra vad jag ska göra med dem. Släpa ut dem på gatan och rulla dem i tjära, kanske? Så att de förstår hur skyldiga de är. Jamen det har jag väl rätt att göra, jag är ju ändå svensk och helt oantastlig.

Rickards uttalande har publicerats i tyska medier, men har – vad jag kan se – inte fått några tyska känslor att svalla i någon högre grad. På diverse debattforum höjs några ilskna röster. Men de flesta verkar tycka ungefär som ”men hallå, vem orkar uppröras av det här, varför inte kanalisera sin tankeverksamhet till viktigare grejer”. Och så några vitsar i stil med ”Så fort jag hör Sverige tänker jag Ikea, Ikea, Ikea och möbler som aldrig kan monteras ordentligt”. En debattör påstår att han hört att Rickard var helpackad under sändning och sur för att Absolut Vodka är så mycket billigare i Tyskland än i Sverige. Hihi.

Jag kan inte låta bli att koppla ihop Rickards svada med svenska lärares bristande kunskap om Förintelsen. För om det finns kunskapsbrister om detta, då undrar jag om de inte kan finnas kunskapsbrister om hur Sverige agerade gentemot Tyskland under andra världskriget. Själv fick jag under min skolgång veta att Sverige var neutralt och bilden som förmedlades var att det var väldigt fint att vara ett neutralt land. Kan inte påminna mig att det sades något om tyska transporter av soldater och krigsmateriel genom Sverige, till exempel. Berodde detta på att mina lärare hade kunskapsbrister? Eller var detta den enda sanktionerade bild som fick förmedlas?

Och om vi ska köra på med ett vidare perspektiv, och om man trots allt utgår i från att det finns en kollektiv arvsskuld, då kan man ju fråga sig om det inte finns rätt många länder här i världen vars folk måste bära på denna skuld, på grund av diverse vidrigheter som deras makthavare åsamkat andra folk under världshistorien. Javisst, Förintelsen VAR speciell. Men det hindrar inte att arvsskuld kan föreligga även i andra fall.

Håhåjaja. Att kasta sten när man sitter i glashus är inte direkt ett bidrag till fred och harmoni på jorden.

14 svar to “Och tysken tänker bara ”Ikea, Ikea, Ikea”…”

  1. Lärarinnan onsdag, 20 augusti , 2008 den 9:21 f m #

    Åskapplåder…fan vad du skriver bra…det här och Schlauginlägget håller riktigt jättehög klass! Du har ju lite av en speciell ställning som svensk med så mycket erfarenheter från att bo i olika länder och hur man ser på det här med nationalism, ”svenskhet” ”dom andra” och normer…så jäkla intressant!!

  2. Elisabeth onsdag, 20 augusti , 2008 den 10:46 f m #

    Håller med ovanstående; du skriver verkligen bra. Och något som få svenskar vet/vill erkänna är att Tyskland, om NÅGOT land, verkligen ”jobbat” med sin historia. Till skillnad från vissa andra länder, t.ex. det där landet som börjar på S och ligger mellan Norge och Finland.

  3. Ia onsdag, 20 augusti , 2008 den 12:17 e m #

    Skönt att de inte tar det så allvarligt. Det måste ändå vara tjatigt.

    Jag tänker faktiskt inte på Hitler när jag tänker på Tyskland som fotbollsnation. Eller Tyskland i största allmänhet. Och hela hans efterföljande resonemang var ju stinkigt.

    Däremot var jag fjantig på semestern när vi delade plats med tyska husbilar. Vi vaknade på morgonen vid sjön och mein Mann hade hälsat på dem. Jag: ”Nämnde du kriget?” Så ytterligt fånigt, jag skämdes. En parodi på parodin!

    Apropå tyska idrottsmän säger jag bara: Raul-Roland Spank! What a name!

  4. brownie onsdag, 20 augusti , 2008 den 3:28 e m #

    Ja vad skall man säga om Rickard, jag har aldrig gillat honom och jag tycker han verkligen bevisar sin dumhet med detta uttalandet. Även om han alltid associerar till Hitler när han tänker på Tyskland/tyskar så kan han ju hålla käften, vad jag förstår var han i tv-soffan som för att kommentera sport och inte politik.

    Hans kommentar efter sändingen är så urbota dum att jag saknar ord. Är han den utsedde för att sprida arvssynden och det dåliga samvetet vidare?

  5. annieverse onsdag, 20 augusti , 2008 den 4:52 e m #

    Lärarinnan: åh, jag rodnar som en tomat. Suger i mig allt beröm!!! Och dessutom är det verkligen, verkligen roligt att du uppskattar mina funderingar kring det ena och andra. Ja, man får sig några tankeställare när man bor i andra länder och/eller andra kulturer.

    Elisabeth: åh, mer lovord, man får tacka! Tyvärr är det nog som du skriver, svensken i gemen har ingen aning om hur mycket och grundligt tyskarna bearbetar sin historia. De ska de verkligen ha en eloge för. Fast om vi snackar tiden före återföreningen går elogen till västtyskarna. I Öst konstaterade man ju bara att DDR var en antifascistisk stat, och så var det bra med det, liksom :/

    Ia: ett och annat tyskskämt har flugit ur även min mun, ska jag erkänna. Inte minst här i Tyskland…fast det är bara min man som får höra. Förresten, en extremt pinsam tilldragelse var när jag hörde min man tala i telefon med en tysk, det var något han skulle bokstavera, och den blådåren använde sig av ”H som i Hermann”. Det var inte medvetet, men jag trodde jag skulle sjunka genom jorden. Tur att han inte körde med ”A som i Adolf” i alla fall…

    brownies: men det är väl klart att Rickard med sitt skarpa intellekt är Den Utsedde! *ironi*

  6. Tanten onsdag, 20 augusti , 2008 den 7:34 e m #

    Fast ibland måste man få skämta och ibland får man hoppas att de man pratar med förstår att om man insett att de skulle kunna ta illa upp hade man inte sagt så. Själv finner jag mig lite då och då i klaveret med bägge fötterna men jag vet inte riktigt hur jag helt ska kunna undvika det om jag inte lägger av helt att kommunicera med människor. Ibland har man lite otur när man tänker…

  7. Ia onsdag, 20 augusti , 2008 den 11:01 e m #

    Jag tror vi får skylla på John Cleese. Det är faktiskt han som lagt grunden till det hela med sitt Don’t mention the war-mentionande.

    (Var det inte lite oväntat att Birger kom på besök? Akta dig så att inte Rickard också kommer! :P)

  8. annieverse torsdag, 21 augusti , 2008 den 6:20 f m #

    Tanten: klart man får skämta till det, men man behöver ju inte basunera ut vad som helst i teve, och inte börja pladdra om arvssynd utan att begripa vad man själv säger.

    Vem har inte otur ibland när man tänker? I värsta fall kommer det man tänker ut ocensurerat, det kan bli lite ehhh…fel.

  9. annieverse torsdag, 21 augusti , 2008 den 6:21 f m #

    Ia: du har en poäng. Det kanske inte vore lika förgiftat utan Cleeses mentionande.

    Visst var det kul att Birger tittade in! Fast jag tror inte att Rickard också gör det…

  10. Tanten torsdag, 21 augusti , 2008 den 2:15 e m #

    Njaäe, tänkte mer på dina egna tyskskämt. Ibland är det lite skillnad på om forumet är köksbordet och om forumet är tv.

  11. anonyma a fredag, 22 augusti , 2008 den 2:12 f m #

    I think it is always a bad idea to make a joke about a nation or its character. There will always be exceptions and you are running on a thin ice to over generalize things.

  12. annieverse fredag, 22 augusti , 2008 den 8:38 f m #

    Tanten: uuuuhhh, nu blir jag nervös – hoppas du inte menar att jag dragit några alldeles för förfärliga tyskskämt här på bloggen? Det är ju också ett större forum, menar jag…

    anonyma a: ja, och ändå gör väl de flesta av oss det, mig inkluderat…

  13. Elisabeth fredag, 22 augusti , 2008 den 8:41 f m #

    På tal om skämt, så tycker jag inte att det är något fel i att skämta om saker, men ska det göras i TV ska det vara på ett ”intelligent” eller pricksäkert sätt. Inte skämt à la Rickard Olsson alltså. Och visst skämtar jag också om tyskar, speciellt tillsammans med min mamma. 😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. “Nazistskämt” går inte hem. | Mina dagliga bestyr - onsdag, 20 augusti , 2008

    […] åsikter: Och tysken tänker bara “Ikea, Ikea, Ikea”… “Fega” moderatorer… Don´t mention the war… Tyskskämt Är Inte Politiskt […]

Kommentera

