Det här förstår jag inte heller

16 Aug

”De här glasen är jättegoda att dricka ur”

Det har jag hört flera gånger. (Ibland handlar det om muggar istället för glas.) Vad menas med det?

Glas/muggar kan vara snygga, greppvänliga….men goda att dricka ur? Skulle ett glas vatten smaka godare ur ett glas än ett annat? Förändras smaken?

Nääää.

13 svar to “Det här förstår jag inte heller”

  1. Mickan lördag, 16 augusti , 2008 den 4:25 e m #

    Konstigt formulerad mening. Jag antar att de menar att muggarna / glasen är härliga att dricka ur. Vi har några muggar från IKEA som kanterna är mer runda och fylligare än andra vilket gör dem trevligare att dricka ur. 🙂

  2. annieverse lördag, 16 augusti , 2008 den 4:28 e m #

    Mickan: ja, så måste det vara. Att det är mer ergonomiska för läpparna, liksom!

    Vi har nog samma muggar från IKEA 😉

  3. Tanten lördag, 16 augusti , 2008 den 5:36 e m #

    Läppergonomi – hmmm. Jag hade en mugg en gång från Ikea som inte gick att dricka ur. Allt kaffe rann ut på översta hyllan. Men visst kan något bli godare av att det serveras vackert.

  4. Barbafjant lördag, 16 augusti , 2008 den 8:48 e m #

    I den frågan lever jag nog upp till mitt namn – är lite fjantig alltså! För i vissa glas funkar det liksom bara inte att dricka coca cola! De är liksom för tjocka och konstiga, så att kolsyreupplevelsen (vilket ord!) blir mesig, vilket i sin tur gör att det inte smakar som cola ska smaka… Och då är det ju inte gott att dricka ur det glaset. Att dricka kaffe ur tjocka muggar eller tunna koppar gör att det svalnar olika snabbt, så då blir det olika gott beroende på vilken temperatur man föredrar…

    För att vara lite extra petig kan jag ju skriva något om att smaken upplevs som olika beroende på var doften träffar näsan. Testa att dricka rödvin ur ett glas med jättesmal öppning och ur ett med väldigt vid så kommer du märka skillnad!

    Mvh // nörden 🙂

  5. Eva söndag, 17 augusti , 2008 den 8:12 f m #

    jag har en thé-kopp som visserligen är skitful men som faktiskt är lite godare att dricka ur.
    Men det har nog mer med upplevelsen av koppen än den faktiska smaken.

  6. annieverse söndag, 17 augusti , 2008 den 8:17 f m #

    Tanten: jo, det känns ju bättre att dricka sitt kaffe ur en fräsch och fin mugg/kopp än en kantstött med fult mönster, typ.

    Barbafjant: åh, härligt nördig utläggning, haha! Nej, att dricka vin ur glas med smal öppning är verkligen ingen höjdare…

  7. dysnomias söndag, 17 augusti , 2008 den 12:12 e m #

    Nejmenalltsåja… Hmm.. Hur förklarar man det här nu då..? 😀
    Prova att dricka mjölk ur olika glas; ja, det blir mer eller mindre gott!
    Prova att dricka..öl eller vin ur ett vanligt dricksglas, kontra mot ett vin/ölglas. Jodå, ölen/vinet BLIR godare i ölglaset. Precis som maten blir godare om den är snyggt upplagd?

    Vi äter och dricker även visuellt och med känslan. Såere! 😀

  8. brownie söndag, 17 augusti , 2008 den 12:30 e m #

    Jag brukar säga, det….just nu dricker jag kaffe ur en mugg som är skitsnygg, greppvänlig och god att dricka ur.

    Det är väl konstruktionen och glasets/porslinets tjocklek som gör att det är gott att dricka ur ett glas 🙂

  9. Bim HD söndag, 17 augusti , 2008 den 2:26 e m #

    Hm, undrar som sagt var om det har med det där att den passar munnen bättre på något vis… Jodå, jag HAR försökt dricka ur vissa glas/muggar och det känns inte bra… man spiller mer än normalt, passar inte för mig 🙂 Men, säkerligen ligger det någon gammal uråldrig förklarning bakom uttrycket som inte vi fattar ett enda jota av. Ja, och skulle någon förklara orsaken till VARFÖR vi säger så, så skulle vi inte kunna säga emot. För vem är väl vi att vet, eller dömma? 😉
    Må så grankott… ngn som undrar hur djupa vi ska bli i analysen? 😉

  10. Wanda måndag, 18 augusti , 2008 den 8:21 f m #

    Jag brukar också säga/skriva så. Det är gott att dricka ur en bra mugg eller ur ett bra glas. Jag tror att det handlar om att det är ”gott” för själen liksom. En mugg som är go´ att hålla i blir också go´att dricka ur och så blir hela upplevelsen god. 🙂

    /Wanda

  11. Mie letar guldkanter måndag, 18 augusti , 2008 den 1:34 e m #

    Ha ha jo men visst är det skillnad! Att dricka vin ur plastglas är riktigt B tycker jag o smakar inte alls lika gott;) Man dricker nog med alla sinnen helt enkelt!

  12. Mickan måndag, 18 augusti , 2008 den 7:57 e m #

    Ja, en robot! En liten hundrobot. 😀 Nje, tror det är lite svårt att bygga en robot faktiskt. 😛

  13. annieverse tisdag, 19 augusti , 2008 den 1:57 e m #

    dysnomias: mjölk kan jag dricka ur vilket glas som helst, men vin…näeeee…helst inte. Förstår hur du menar!

    brownie: ja, tjockleken kan nog också påverka smakupplevelsen. Tjockleken på glaset/muggen, alltså 😉

    Bim: tack för dina funderingar, haha, jag tror man kan gräva ner sig HUR DJUPT SOM HELST i denna fantastiskt spännande fråga, hihi…

    Wanda: jäpp, det måste vara helhetsupplevelsen som menas, tack för förklaringen!

    Mie: jag kan dricka vin ur plastglas, men inte på vilken tillställning som helst ;-). Är det picknick håller jag tillgodo med plast utan problem, faktiskt.

    Mickan: vid närmare eftertanke tror jag inte heller jag skulle orka testa att bygga en…

Kommentera

