Vad menar du egentligen, Birger Schlaug?

15 Aug

Gomorron Sveriges nyhetspanel (SVT 2) diskuterade i morse om de kinesiska arrangörerna var alltför fixerade vid perfektion, vid att presentera en perfekt, vacker bild av OS och Kina. Ett exempel var ju den söta lilla tjejen som uppträdde på invigningen. Det kom fram att hon bara mimade, det var en annan tös som sjöng. Vissa medier påstår att den verkliga sångerskan var för ful för att få uppträda, andra hävdar att tjejen som från början tilldelats framträdandet inte sjöng tillräckligt bra trots allt och därför ”fick en annan röst”.

Hursomhelst. En av panelmedlemmarna, Birger Schlaug, tycker att de kinesiska arrangörernas perfektionssträvan är sorglig. Som ett annat exempel tar han deltagarländernas inmarsch på stadion. Framför varje lands fanbärare gick det en kinesiska med en skylt med namnet på landet.

Birger tycker det är sorgligt att dessa kinesiskor ser ut som kopior av varandra. De skiljer sig inte åt ett dugg, säger han. Och tycker att det är bedrövligt för ”alla andra kinesiskor som inte ser ut på just det sättet”.

Nu undrar jag. Var Birger på plats på invigningen? Satt han och zoomade in tjejerna med kikare för att kunna detaljgranska dem? Eller har han kommit över personliga data över deras längd, vikt, midjemått, förekomst av ev. födelsemärken, skostorlek, avstånd mellan ögonbryn och haka? Eller var det kläderna han störde sig på? Att alla hade likadana kläder? Eller att de hade samma frisyr och samma nyans på läpparna?

Eller….och åt detta håll går min misstanke….är problemet egentligen att Birger, liksom så många västerlänningar, tycker att kineser ser i princip likadana ut hela bunten? Att en snygg kinesiska är den andra till 100 % lik?

Ifall kineser hade detaljgranskat de här tjejerna tror jag inte alls de hade tyckt att de såg ut som kopior av varandra. Förutom att de hade likadana kläder och frisyr, typ. Men det är väl inget konstigt med det? Det är ju en slags uniform och inget unikt för just detta OS. Det brukar vara ”representativa” människor från värdlandet som framträda. Om det får man tycka vad man vill. Dock inte att det skulle vara något speciellt kinesiskt fenomen.

Vänta du, Birger. Kanske hamnar OS i Sverige igen, och så sitter kineser framför sina TV-apparater , kollar in snygga svenska tjejer som går med landsskyltar vid invigningen och tycker ”tänk vad lika de ser ut, som kopior av varandra”. För håll i hatten Birger: många asiater tycker att vi västerlänningar är kusligt lika varandra.

Då kan du sitta där med ditt västerländska tolkningsföreträde och få kaffet i vrångstrupen.

25 svar to “Vad menar du egentligen, Birger Schlaug?”

  1. Elisabeth fredag, 15 augusti , 2008 den 1:07 e m #

    Tänkte skriva något vettigt (!), men eftersom jag inte kommer på något konstaterar jag bara att jag håller med där. (Förresten så läste jag någonstans att ”vi” tittar på fel saker i asiaternas utseende, och därför tycker att många är väldigt lika varandra.)

    Och säga vad man vill om att de ville ha en så söt tjej som möjligt med på invigninen men hade det varit Sverige hade det garanterats plockats fram en söt, blond tjej (alternativt hade det varit medvetet mångkulturellt, för att visa hur ”bra” Sverige är på att tänka på alla). Så egentigen är inte skillnaden så stor.

  2. allatalarsvenska fredag, 15 augusti , 2008 den 1:28 e m #

    Jag tyckte de där fotspåren som det också har varit tjat om var en supercool grej, datoranimerat eller inte. Vid vilka såna här jättespektakel som OS-invigningar är har inte ”fuskats” med playback, ljud, ljus etc?

    Om man – som jag – kollar på hårfärgen som första kännetecken på en person så är asiater väldigt lika.🙂

  3. Ia fredag, 15 augusti , 2008 den 5:44 e m #

    Birger har gjort bort sig.

  4. Tanten fredag, 15 augusti , 2008 den 6:10 e m #

    Som vanligt så klok.

  5. annieverse fredag, 15 augusti , 2008 den 6:53 e m #

    Elisabeth: första tiden i Korea hade jag svårt för att skilja korean från korean, så att säga. Men efter ett tag var det inga som helst problem.
    Jag tror precis som du att svenska OS-arrangörer hade plockat fram representativa representanter. Vi må vara mer politiskt korrekta, men vår preferens för skönhet är precis lika stor som andra människors.

    allatalarsvenska: hihi, jo de däringa asiaterna är ju väldigt konforma i fråga om hårfärg. Om de nu inte blonderar sig eller så😉
    Jag tycker det är lite för mycket Kina-bashing i detta OS. Man kan ha synpunkter på Kinas statsskick, på Kinas inställning till mänskliga rättigheter etcetera, men det blir bara fånigt när man slår ner på saker som med stor sannolikhet hade förekommit i olympiska spel som arrangerats av en eller annan demokratisk stat.

    Ia: ja, det tycker jag verkligen.

    Tanten: Nu rodnar jag😉

  6. fotbollsentusiasten fredag, 15 augusti , 2008 den 7:49 e m #

    Har du sett den här bilden?
    http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_1568125.svd
    Så länge vi lever med nedärvd föreställning om att länder och kulturer står mot varandra. (Intressant hur ”den andre” hela tiden byter identitet genom historien, förr i Sverige var det ”dansken” och ”ryssen” idag någon varierande icke-västerlänning). Så kommer hävdelsebehovet baserat på etnicitet och nationstillhörighet att leva vidare. Asien får alltför ofta symboliseras med det främmande, annorlunda, exotiska, mystiska, oförstårbara och bisarra. Eftersom dessa förvridna bilder hela tiden återupprepas, kommer bilder som den ovan uppfattas som acceptabla av alltför många.
    Rasism är alltid fel, att andra är rasister är rättfärdigar som ursäkter min egen.

  7. Larvad lördag, 16 augusti , 2008 den 9:09 f m #

    Om man går ner på närmsta plats där barn/ungdomar/vuxna i samma ålder, grupp eller syssla samlas – så inte är det någon större skillnad i utseendet samma snitt på kostymer, nedhasade byxor eller val av tuggummi-min. Det är ju så vi funkar – vad är felet?

    Att Birger inte förstår behovet av estetisk enighet/eller kan se det individuella i det uniforma är hans problem.

  8. annieverse lördag, 16 augusti , 2008 den 9:22 f m #

    fotbollsentusiasten: nej, den bilden har jag inte sett tidigare – what can I say, man bara baxnar…
    Ja, kanske kommer det alltid att finnas dessa förvrängda bilder, det är sorgligt att tänka på. Man blir matt. Och frustrerad.

  9. annieverse lördag, 16 augusti , 2008 den 9:24 f m #

    Larvad: jamen precis, så funkar vi! Och det kan man ha synpunkter på, men att slå ner på ett visst land när det gäller något allmänmänskligt – det är fel.

    Ja, det här är Birgers problem. Men måste han försöka göra det till andra människors problem också?

  10. Eva lördag, 16 augusti , 2008 den 1:07 e m #

    Jag läste någonstans att när vi västerlänningar tittar eller lägger märke till en annan människa så är det håret och ögonen vi kommer ihåg.
    Och när asiater tittar så kollar dom på ansiktsform och hållning. Och vi västerlänningar har ju liknande ansiktsform och hållning. Och asiater har ju samma hårfärg och ögon. Däri ligger problemet.😉

    Jag måste erkänna att jag tillochmed har svårt att urskilja vad som är en man och vad som är en kvinna i den asiatiska befolkningen. =/ Speciellt i OS-tider, men manhaftiga brotterskor exempelvis. =)

  11. annieverse lördag, 16 augusti , 2008 den 4:15 e m #

    Eva: det kan säkert stämma, att det är därför vi har svårt att skilja varandra åt.
    Jag hade dock inga problem med att skilja pågar från töser redan från start när jag kom till Korea. Men det KAN ju ha berott på klädseln😉

  12. Birger lördag, 16 augusti , 2008 den 5:06 e m #

    Förstår hur du menar, men nu råkar jag umgås med åtskilliga kinesiska män och och kvinnor – och vi var överens om den åsikt som jag framförde i teve… Annars hade jag nog aldrig vågat hävda det eftersom det är minst sagt lätt att tycka ”de andra” ser likadana ut, precis som vi långnäsor uppfattas se likadana ut när vi besöker t ex byar i Xinjiang.

  13. Tanten lördag, 16 augusti , 2008 den 5:33 e m #

    Det är ju klart att vi ser människors skillnader utifrån det vi är vana att se. Det obehagliga blir ju när vi inte inser att det är i just våra ögon människor är lika till utseendet och därmed tillåta oss att tro att de är så helt annorlunda oss inuti. Sen kan man visst det tycka att det är tråkigt med starka skönhetsideal men inte skiljer sig det mellan västeuropa och Kina. Jag menar även här har vi duktiga sångerskor som står bakom scenen och sjunger och en snyggare i doakören framför. Även här är unga smala kvinnor betydligt oftare på bild än lönnfeta tanter. Jag tror nästan att det hade varit unga, snygga tjejer som burit skyltarna även om OS gått i Stockholm.

  14. annieverse söndag, 17 augusti , 2008 den 8:32 f m #

    Birger: jag tyckte inte det framgick att det inte bara var din, utan även ett antal kinesers åsikt. Skulle vara intressant att veta i vilket hänseende de tyckte att tjejerna såg likadana ut.

    Anledningen till att jag reagerade på det här är att jag tycker det har varit otroligt mycket China-bashing i takt med att Beijing-OS har ryckt närmare. Inte så att jag försvarar Kina i alla lägen, men jag blir mörkrädd när kritik av ett land börjar övergå till kritik och hat mot dess folk. Inte minst när bättre bemedlade länder står och pekar med hela handen, slår sig för bröstet och tycker att ”så skulle vi aldrig göra”. Fast de inte varit bättre kålsupare själva, en gång i tiden.

  15. annieverse söndag, 17 augusti , 2008 den 8:33 f m #

    Tanten: klokt, klokt. Man kan kritisera Kina för mycket, men man ska inte kasta sten i glashus.

  16. brownie söndag, 17 augusti , 2008 den 12:31 e m #

    Jag ville skriva något jag tycker om detta men jag är lite för müde för det, men jag håller med dig till 110%.

  17. Annelie tisdag, 19 augusti , 2008 den 5:56 f m #

    Konstig kritik av Schlaugs påpekande i teve. Så vitt jag förstår har han levt långa perioder i Kina, och har nu på sin blogg en underbar ”följetong”, från en blivande bok, som han skrivit tillsammans med en kinesisk kvinna från Xinjiang. Här hittar man den: schlaug@blogspot.com

  18. anonyma a tisdag, 19 augusti , 2008 den 9:18 f m #

    I remember when Korea hosted Summer olympics in 1988. The Korean commitee recruited the country picket girl and one of the requirements was at least 165cm tall. And at that time there were not so many who were in their early 20s and spoke english, I think. I guess the Korean committee or the old ”gubbar” wanted to show the world that the Korean girls are long and skinny and cute. I worked as interpreter then and heard many times that I should have been taller or I do not look like a Korean.

    Anyway, I thought that all swedish guys looked same when I first visited the country. But thing is I didn’t mentin it to anybody because it sounded stupid hihihihi

  19. Birger tisdag, 19 augusti , 2008 den 1:17 e m #

    Annieverse: Tror du är fel ute när du påstår att jag följt någon sorts mainstream vad gäller kritik av Kina. Har skrivit en hel del om Kina i såväl krönikor som på t ex bloggen http://schlaug.blogspot.com/ där jag knappast kan anklagas för ensidighet. I det fall du hänvisar till råkade jag titta på invigningen tillsammans med fem vänner från Kina, vilkas åsikt jag speglade i Nyhetspanelen. För övrigt har jag nedtecknat en berättelse av en kvinna från Xinjiang som just nu går som serie på bloggen.

  20. annieverse tisdag, 19 augusti , 2008 den 1:41 e m #

    brownie: det är alltid trevligt med medhåll från dig!

    Björnunge på sten: tack😉

  21. annieverse tisdag, 19 augusti , 2008 den 1:44 e m #

    Annelie: Jag har börjat läsa Schlaugs följetong på bloggen, mycket intressant. Men jag tycker inte min kritik/mina undringar var obefogade. För mig lät det ogenomtänkt, det han sa i tevesoffan.

  22. annieverse tisdag, 19 augusti , 2008 den 1:45 e m #

    anonyma a: haha, det är ju det jag har hört från flera håll nu, att västerlänningar kan vara till förväxling lika för asiater. Och du om någon borde ju veta😉

  23. annieverse tisdag, 19 augusti , 2008 den 1:52 e m #

    Birger: i mitt inlägg har jag inte påstått att du hänger på mainstream-kritiken av Kina. Jag funderade snarare på OM det kunde vara så. Jag hörde inte att du påpekade att detta var dina kinesiska vänners åsikt. För mig lät det som om det var din egen. Och därför reagerade jag, eftersom jag är trött på ”China-bashing” och på att människor uttalar sig tvärsäkert om länder, folk och kulturer som de inte vet mycket om.
    Hoppas du förstår vad jag menar.
    Har för övrigt varit inne på din blogg, läser med stort intresse Emilys historia. Uppskattar även inläggen som handlar om dubbelmoral i debatten om OS i Beijing.

  24. Ia tisdag, 19 augusti , 2008 den 8:00 e m #

    Det var för att du verkade gilla björnarna. Du skulle sett dem live. Morsan jagade dem. De hade en mycket lekfull morsa.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Björnunge på sten « Kvalitetsbloggen - söndag, 17 augusti , 2008

    […] augusti 17, 2008 · Inga kommentarer Till Annie […]

Kommentera

