Zurück in Deutschland

13 Aug

Japp, då var vi tillbaka i Tyskland. Vi kom sent-sent igår kväll, och gick upp tidigt-tidigt idag eftersom det var första skoldagen. Känner mig lätt förvirrad och inte riktigt ”with it” efter att ha avlevererat dottern till skolan.

Men om det är förvirrande för mig är det än värre för henne, för nu är det pang-på med en ny klass och ny klassföreståndare. På hennes skola görs klasserna nämligen om varje år, man går inte med samma människor åren igenom som i Sverige. Jag tror det är så här för de flesta internationella skolor, om inte alla. Skälet är att man vill undvika ”gängbildning” och göra det enklare att komma in i gänget för de nya elever som anländer. Det är ju rätt så stor omsättning på ungarna vid de internationella skolorna.

Dottern tog det med fattning att behöva hasa sig iväg till skolan igen, men inte helt otippat hade hon önskat sig att sommarlovet hade varat längre. Själv tycker jag det är sådär att vara här igen. Inte för att jag nödvändigtvis hade velat stanna längre i Sverige, utan för att jag önskar mig vara någon helt annanstans på jorden än i good old Västeuropa. Men det där har jag ju ältat många gånger. Får väl försöka tänka positivt och göra det bästa av det, har ju inget alternativ i dagsläget.

Nej, nu ska jag gå och packa upp. Det ligger högar med grejer överallt i en enda röra. Känns lika oorganiserat som i mitt huvud. Det blir nog lite mer reda i huvudet om det blir mer reda i hemmet, tror jag😉

9 svar to “Zurück in Deutschland”

  1. Eva onsdag, 13 augusti , 2008 den 8:58 f m #

    Tänkte tipsa dig om min tävling där du kan vinna en goodiebag till ett värde av drygt 300kr!🙂
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.3835060

  2. Elisabeth onsdag, 13 augusti , 2008 den 9:00 f m #

    Tänk på allt tyskt bröd du kan äta u just Tyskland.😉 Och så får du hälsa Tyskland och D-dorf från mig.🙂

  3. Jämten onsdag, 13 augusti , 2008 den 12:09 e m #

    Det kan ju vara så att det är vardagen som är lite jobbig att komma tillbaka till, och då spelar det ju ingen roll var i världen man befinner sig i, för vardagen finns ju överallt.

  4. Tanten onsdag, 13 augusti , 2008 den 3:35 e m #

    Trist att du ska behöva känna att du är på fel ställe i världen. Det är en tung känsla.

  5. annieverse onsdag, 13 augusti , 2008 den 5:09 e m #

    Eva: tack för tipset🙂

    Elisabeth: oh ja, brödet är en av de absoluta höjdpunkterna här!!

    Jämten: jo, till viss del är det vardagen, eller snarare vissa aspekter av vardagen som är mer påtagliga här än de var i Seoul, faktiskt.

    Tanten: ja, det är det. Känns som en energitjuv.

  6. Mie letar guldkanter torsdag, 14 augusti , 2008 den 10:19 f m #

    Då hoppas jag verkligen att du antingen snart börjar stortrivas i Tyskland eller kan flytta vidare!
    Men du, reda i hemmet känns skönt i huvudet även om det är tungt att ta tag idet…
    Sköt om dig!

  7. Wanda torsdag, 14 augusti , 2008 den 12:32 e m #

    Zååååå hon är tillbaka in Deutschland?😉
    Ja sommaren rusade iväg med en hiskelig fart och jag, som fortfarande har semester, undrar – var tog den vägen???
    Avnjuter friden i Småland och lovar att avlämna rapport när vi är åter i Göteborg.

    Ha det!

    /Wanda

  8. annieverse fredag, 15 augusti , 2008 den 1:20 e m #

    Mie: ja, något måste hända känner jag…
    Helt rätt, reda i hemmet gör att man mår bättre i knoppen🙂

    Wanda: ja, vart i hela himmelska friden tog den vägen?!?! Svischhhhh….
    Men vi får hoppas på en härlig sensommar och höst!

  9. Lärarinnan lördag, 16 augusti , 2008 den 6:13 f m #

    Vad tråkigt att du inte riktigt trivs i Europa. Vi får hoppas att du på sikt kan lösa det problemet?!

Kommentera

