Bidésitsen kan jag nog glömma

11 Jul

Nu har jag varit runt på diverse kakelvaruhus och badrumsvaruhus och allt vad det heter, både IRL och på nätet, och det är ju helt jädrans hopplöst. Det finns så mycket att titta på, och så många valmöjligheter att man blir helt yr i mössan.

Men! En sak lyser med sin frånvaro! Bidésitsen!! Jaja, vanliga bidéer kan man ju köpa, men inte de här synnerligen praktiskta sitsarna som man monterar istället för en vanlig toasits. På nätet kan man hitta enstaka svenska återförsäljare, men de saluförs då som hjälpmedel för rörelsehindrade. Och jag kan för mit LIV inte begripa varför de inte slagit an bland gemene man (hoho – rim!!) i västerlandet (i Asien är de jättevanliga). Hmmmm…asiater kanske har en poäng när de anser att västerlänningar inte är riktigt renliga av sig. Ärligt talat, kära läsare: blir du verkligen riktigt ren med bara papper när du har exekverat nummer två?!?

Nåväl. Jag har hittat nån slags enkelt CAD-program på nätet där man kan designa egna rum, och nu har jag mätt och haft mig, och sitter och filar på hur vårt framtida badrum här ska se ut. Det ska bl.a. bli glasbetong och turkost kakel. Och en sån där takdusch med ”tropical rain”-funktion.

På blocket kan man köpa handfat, bidéer och vattenklosetter från 60-talet. Original. VEM köper sånt? Jag kan förstå folk som gillar att köpa gamla möbler, men badrumsinredningar? Hur fräscha kan de vara?

7 svar to “Bidésitsen kan jag nog glömma”

  1. Bim HD fredag, 11 juli , 2008 den 12:58 e m #

    Hm, till badrum vill jag nog handla nytt, ja… 🙂
    Och en bidé skulle jag faktiskt vilja ha!!! Hm, men så kallas jag ju i papper för funktionshindrad, hahaha… Även om det inte märks… eller? 😉
    Må så grankott… ngn som bla piper när hon går igenom säkerhetssystem på flygplatser 😉 ofta i allafall, så man måste ha papper med jämt 😉

  2. Tanten fredag, 11 juli , 2008 den 1:28 e m #

    Tjaaa, jag skulle nog hellre köpa nytt i det fallet men å andra sidan är det inte repigt är det ju fullt möjligt att göra rent. Det jag däremot inte skulle fixa begagnat är stoppade möbler. Vem vet vad som kan ha hänt i en gammal soffa. Rys! Begagnat funkar bara om det går att tokskura, köra i diskmaskin eller på 90 gr i tvättmaskinen. Ologiskt nog har jag inga problem att sitta på soffor i offentlig miljö.

  3. fjantmumriken fredag, 11 juli , 2008 den 7:11 e m #

    Det lär finnas oanvända inredningsdetaljer för hugade. Eller så säger de i alla fall…
    Annars har apoteket fina servetter för endamålet 🙂

  4. allatalarsvenska fredag, 11 juli , 2008 den 8:17 e m #

    Jag som tyckte att det bästa med bidésitsen i vårt badrum i Korea var att den gick att stänga av. Jag kan inte riktigt komma överrens med tanken på den där rörliga armen. Vet man ju inte var och hur den sprutar liksom. 🙂

  5. annieverse söndag, 13 juli , 2008 den 8:54 e m #

    Bim: när jag var barn ingick bidé som standard i radhusområdet vi bodde i! Men nuförtiden är det väl knappast nån som installerar bidé i nya badrum…men jag tycker också det är praktiskt!

    Tanten: nej, du har rätt, i gamla soffor kan det också ha hänt rätt mycket *urk*

    fjantmumriken: *asg*, ja, våtservetter är inte att förakta!

    allatalarsvenska: hihi, jo, ärligt talat råkade jag också ut för att det blev ”fontäneffekt” någon gång med den där rörliga armen 🙂

  6. Ia måndag, 14 juli , 2008 den 8:41 e m #

    Du är för gullig med din bidé(sits).

  7. annieverse tisdag, 15 juli , 2008 den 9:36 e m #

    Ia: tack 🙂
    Kan inte släppa detta tema!!!

Kommentera

