I-landsproblem på väg

27 Jun

Mitt nya i-landsproblem såhär i svenska sommartider: vägarbeten.

Vägarbeten hör ju Sommarsverige till. Men varför måste de pågå just där JAG ska köra? Denna vecka har jag skjutsats dottern till och från hennes dagridläger, som ligger ute på bystan bortom all ära och redlighet, och på cirka 70 procent av den rutten pågår det genomgripande vägarbete (asfaltering, montering av mitträcken). Vilket resulterar i köer och köer och köer. Som om detta inte vore nog har jag redan blivit varse att vägen till vårt favvo-badställe också är angripet av vägarbete!

Men SNÄLLA Vägverket. Till nästa sommar får ni väl ändå bemöda er att höra av er till mig och kolla ordentligt vilka vägar JAG ämnar färdas på så ni kan undanta dem från ert grävande och bökande och stökande. LITE kan man väl begära när man är på Sverigesemester! Humpffff!!

På tal om något annat ser jag fram emot en Ensam hemma-kväll i kväll. Käre maken som anlände till Sverige igår är nu på väg upp till Dalarna för återträff med kompisar från högskoletiden, och dottern ska sova över hos en kompis. Ahhhh. Ska kanske fira med en rejäl påse lösgodis, alternativt Estrella/OLW med dip (endast Sverige svenska chips och dipsåser har…) och ha fjärrkontrollen till teven alldeles för mig själv. Vem vet, det kanske finns någon bra film att se. Odubbade filmer på teve – vilken lyx!!!

7 svar to “I-landsproblem på väg”

  1. Mickan fredag, 27 juni , 2008 den 9:22 f m #

    Ja, usch ja. Det är väldigt var det byggs och görs om överallt. Här byggs det mängder av nya lägenheter och hus och vägarbeten har vi också.

  2. Lärarinnan fredag, 27 juni , 2008 den 11:28 f m #

    Jag är också gräsänka ikväll. Det där med lösgodiset lät inte så tokigt😉

  3. Tanten fredag, 27 juni , 2008 den 7:14 e m #

    Visst är det lite konstigt att det så ofta vägarbetas men ändå finns så mycket skruttiga vägar…

  4. Bim HD fredag, 27 juni , 2008 den 7:33 e m #

    Hm… ibland tror jag de bara gräver upp gator i städer också – bara för att det SKA vara besvärligt att komma fram… Ja, jag funderar på att det planeras så… For förbi ett vägarbete idag, hm…. av 5 gubbar (oavsett ålder nu då) satt två ner och en hängde på en spade… och en stod och berättade med STORA gester om något – kul? Ett antal andra gick mest bara omkring och såg – försökte? – se nyttiga ut… och en satt i en grävare och ”pillade” lite med skopan på lite fyll som redan såg ok ut… underbart va? Gubben var tänkt och veva ner rutan och skrika – NU RESER VI PÅ OSS DÅ!!! och sedan fortsätta med, trevlig helg😉
    Må så grankott.. hm, mina ungar har mer eller mindre INTE pluggat tyska… dock när de växte upp hade vi analog parabol, men mängder av tyska kanaler… de kollade på tyska barnprogram och lärde sig mer eller mindre tyska… förstå i allafalll😉 Och på tal om dubbat… Eddie Murphy (hur nu karl vill ha det stavat!!!) dubbad till tyska… jisses, jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv tror jag… fick till sist byta kanal!!! och jag har inte en susning av vad karln sa på tyska… undrar om han visste det själv, hrmpf… tåls att tänka på… … … hm…

  5. annieverse lördag, 28 juni , 2008 den 3:25 e m #

    Mickan: med både väg- och byggarbeten i närheten blir det ju en massa byggdamm också…inte kul när det är så torrt och skiten bara virvlar runt.

    Lärarinnan: hoppas det blev en GOD kväll😉

    Tanten: eller hur?!?!

    Bim: man får hoppas att gubbsen hade lagstadgad paus?
    Haha, kul med dina ungar och tyskan! Det är ju DET jag alltid hävdar, om barn tvingas höra ett annat språk (och inte dubbar allt) så lär de sig en massa, de är som svampar…
    Jag har också hört Eddie på tyska – hohohohoooo!

  6. Jämten måndag, 30 juni , 2008 den 7:13 e m #

    Med tanke på hur länge vi har tjälen i marken så måste de nog arbeta järnet under sommaren, men jag håller med om att det är irriterande. I Umeå har de grävt på samma gata i 1.5 år nu och de är fortfarande inte klara.
    *suckar*

  7. annieverse tisdag, 1 juli , 2008 den 8:22 f m #

    Jämten: ja, på dina breddgrader kan jag verkligen förstå att de får lägga mycket krut på vägarbete sommartid. Fast gatan i Umeå…verkar lite mysko.

Kommentera

