Take it to the next level

22 Jun

Ahhhh. *förnöjd suck*

Det är skönt att vara hemma i Sverige. Jätteskönt.

Det är inte så att jag vill flytta hem. Nej. Men jag ser alltid fram emot att komma till Sverige för en begränsad tid. Allt är ju så enkelt här. Inga problem med språket. Man vet hur allt fungerar. Man kan vräka i sig godiset man längtat efter, ty endast Sverige svenskt godis har! Och svensk räksallad. Och ”svensk” pizza. Med mera. OCH man får träffa alla sina kära vänner här. Dom där som man kan connecta med genast, oavsett hur länge man varit borta. Bara att ta vid där man slutade.

Igår pratade jag med en kär vän som också bott utomlands och som gärna flyttar ut igen. För henne, liksom för mig, går livet liksom ut på att utvecklas, och att vistas i främmande land kan vara ett sätt att göra det på. Apropå att utvecklas sa hon så här:

”Det är som när man spelar Gameboy-spel; man ska ta sig från en nivå till en mer avancerad: plötsligt lyckas man, och då hör man en fanfar, och så flyttas man upp till nästa nivå, och så tänker man YES!! Så tycker jag det är i livet också, när jag lärt mig något nytt, fått nya erfarenheter och utvecklats en bit till – då spelas fanfaren upp i mitt huvud – jag hör det så tydligt! Och jag tänker YES!!!”

Väldigt bra beskrivet, tycker jag. Just nu befinner vi oss båda på någon slags plattform där det är dimmigt och otydligt runtomkring oss, svårt att spela vidare och ta sig upp till nästa nivå. Men kanske kommer lösningen när vi minst av allt är beredda på det.

8 svar to “Take it to the next level”

  1. Elisabeth söndag, 22 juni , 2008 den 5:18 e m #

    Just det där med att allt är enklare i Sverige skrämmer mig nästan lite. Det blir liksom lite mer spännande med ett annat språk, med (delvis i alla fall, allt är ju relativt) andra varor i affären, med allt det där som är annorlunda utomlands. Och att känna sig lite ”speciell”, för att man kommer från ett anant land och pratar ett annat språk… Huh, plötsligt känns Sverige inte lockande. Alls.

  2. annieverse söndag, 22 juni , 2008 den 7:51 e m #

    Elisabeth: för mig är Sverige som en ”retreat”. Det är skönt att komma hem när dottern har skollov. Tillvaron löper smidigt och lätt, skönt att bara prata svenska, träffa vänner och sånt. Men i längden skulle det bara kännas för tråkigt, just för att det är så enkelt och förutsägbart.

  3. Mie letar guldkanter måndag, 23 juni , 2008 den 6:46 f m #

    Ha ha, låter som en träffande beskrivning;) Fast jag stannar nog i gamla Sverige ändå;)

  4. Lärarinnan tisdag, 24 juni , 2008 den 10:00 f m #

    Just att allt är så enkelt och förutsägbart är ju själva charmen med att bo hemma igen tycker jag. Visst längtar jag till England ibland, men skulle inte vilja bo någon annanstanssom det ser ut nu. Det där hörde min ungdom till, nu är jag gammal och grå😉

  5. anonyma A tisdag, 24 juni , 2008 den 1:54 e m #

    Jag håller med!!! Det är roligare att bi i utomlands för att man har ett hem ett hem att `retreat`.

  6. annieverse onsdag, 25 juni , 2008 den 7:41 f m #

    Mie: smaken är som…tja, du vet😉

  7. annieverse onsdag, 25 juni , 2008 den 7:42 f m #

    Lärarinnan: du ser vare sig gammal eller grå ut…men jag förstår vad du menar. Kanske kommer jag att känna så en dag med, fast jag gör det inte än!

  8. annieverse onsdag, 25 juni , 2008 den 7:42 f m #

    anonyma A: ja, det blir lite variation på tillvaron!

Kommentera

