Lost in Paris

10 Jun

Lost in Paris

Vissa ser Sex & The City-filmen som årets händelse på bioduken. Så icke jag. Däremot skulle jag kasta mig iväg till min lokala bio PRONTO om de visade Night and Day.

”Night and Day” är regissören Hong Sang-soos senaste film och den enda koreanska film som tävlade under den 58:e internationella filmfestivalen i Berlin i februari.

”Night and Day” handlar om en 40-nånting koreansk konstnär som med nöd och näppe har undvikit att bli arresterad för att ha rökt marijuana. Han flyr till Paris, talar inte ett ord franska och hamnar i en krets av koreanska expatriates. Sen blir det naturligtvis en del kärleksförvecklingar, men det intressantaste tycker jag verkar vara skildringen av vad som händer med de sociala normerna när utlandsboende koreaner umgås med varandra. Vad händer med hierarkierna som är så viktiga på hemmaplan? Med de konfucianska värdena? Och det ack så viktiga språkbruket (i Korea finns det strikta regler för hur man tilltalar varann, beroende av var man befinner sig i den sociala hierarkin jämfört med samtalspartnern, om man är släkt med varandra, om den ene är yngre än den andre, etcetera).

Kim Yeong-hoI recensioner jag har läst betecknas filmen både som komisk och ”bittersweet” (som så många koreanska filmer är), och den verkar vara lite av en variant på Lost in Translation – with a korean/konfucian twist, liksom.

Och så finns det ju en anledning till att jag vill se filmen: huvudrollen spelas av Kim Yeong-ho, och han är ju bara så ALLDELES FÖRBANNAT rasande attraktiv…

Foton från cine21.com

14 svar to “Lost in Paris”

  1. fotbollsentusiasten tisdag, 10 juni , 2008 den 5:28 e m #

    Jag tror att de hierarkier som finns i Korea ställs HELT UPP OCH NED när koreaner flyttar utomlands. Samtidigt som hierarkierna förändras så tror jag utlandskoreanernas egna värderingar inte förändras mycket, i alla fall inte 1:a generationen. En grov generalisering men hierarkier är viktigt för koreaner…och när man inte kan släppa den värderingen kan det bli problematiskt när hierarkierna förändras dramtiskt…..

  2. Jämten onsdag, 11 juni , 2008 den 7:27 e m #

    Ehh…är han attraktiv…hmm….njae…han ser i alla fall sympatisk och snäll ut.
    😉

  3. annieverse onsdag, 11 juni , 2008 den 8:05 e m #

    fotbollsentusiasten: intressant teori. Jag undrar vad som händer med denna ”personkrets” känslomässigt när hierarkierna plötsligt ändras, fast värderingarna inte gör det. Måste vara svårt.

  4. annieverse onsdag, 11 juni , 2008 den 8:07 e m #

    Jämten: haha, du vet, jag har på mig mina ”koreanska glasögon”. När jag kom till Seoul tyckte jag inte en enda manlig korean var attraktiv (däremot tyckte jag att kvinnorna var oerhört vackra). Men sen hände det något…kanske bara det att jag inte hade så mycket annat att titta på (inte många utlänningar i Korea, inte), så jag fick ställa om mig 😉

  5. fotbollsentusiasten onsdag, 11 juni , 2008 den 10:19 e m #

    Tror att det bidrar till Koreanernas kollektiva känsla av splittring, separation, uppdelning och oenighet. En unikt homogen etnisk grupp, som genom nationens egna beslut men också omvärldens krav och historiens förlopp, resulterat i ett läge där koreanerna kollektivt lider av splittring. Avståndet koreaner sinsemellan. Mellan Nord och Sydkorea, mellan olika grupper av etniska koreaner i Japan och Väst, för att ta två exempel, är en metafor för ett av det moderna Koreas svåraste och mest djupgående problem. Ett problem på ett politiskt, socialt och slutligen på ett känslomässigt plan, tror jag.

  6. Peter Harold torsdag, 12 juni , 2008 den 11:19 f m #

    Hm, låter som en film för mig. Även om jag inte rökt brajja så gillar jag Paris och kan inte uttala många ord franska. Kärleksförväxlingar, ja… det har jag ju lite erfarenhet av… dock ej på så vis att koreanska män skulle vara särskilt frestande.
    😉

  7. anonyma a fredag, 13 juni , 2008 den 12:10 f m #

    hej roligt att läsa din blog. alltid!!!

  8. annieverse fredag, 13 juni , 2008 den 6:19 f m #

    fotbollsentusiasten: ja, och lägg därtill splittringen mellan människor som härrör från att västerländska idéströmningar och livsmönster tar sig in även i ”The Hermit Kingdom”…

  9. annieverse fredag, 13 juni , 2008 den 6:20 f m #

    Peter: *asg* och vad har du emot koreanska män, om jag får fråga 😉

  10. annieverse fredag, 13 juni , 2008 den 6:20 f m #

    anonyma a: tack 🙂

  11. anonyma a fredag, 13 juni , 2008 den 9:54 f m #

    det skulle vara himla kul att läsa om svenskar som är lost in seoul eller????

  12. Peter Harold måndag, 16 juni , 2008 den 1:57 e m #

    😉

  13. Anonym måndag, 30 juni , 2008 den 9:57 e m #

    Självaste Hong Sangsoo kommer till den koreanska filmfestivalen i Sthlm den 17:e-21 september i år! Då visas även hans film Day & Night om jag minns rätt =)

    Du är hjärtligt välkommen!

  14. annieverse tisdag, 1 juli , 2008 den 8:21 f m #

    Anonym: åh, koreansk filmfestival!!! Önskar jag kunde vara där! Men det går nog inte, är tillbaka i Tyskland då – får hoppas på en koreansk filmfestival i min del av Tyskland!

Kommentera

