Sverigedräkten på koreanska

9 Jun

I en kommentar till inlägget Pajkoma nedan undrade Brownie om jag verkligen hade en Sverigedräkt. Och visst har jag det! Eller åtminstone något liknande. Jag vet inte om namnet Sverigedräkt är varumärkesskyddat eller så, kanske jag ska döpa om min dräkt till Sweden dress, Sverigeklänning eller något liknande för att undvika åtal, hihi…

Som väl många av er vet är en Sverigedräkt i original inte något man shoppar till H&M-priser, direkt. Men när jag var i Seoul kom en käck och handlingskraftig med-svenska på den briljanta idén att låta sy upp ”Sweden dresses” där. Med tanke på att man i Seoul har tillgång till billiga tyger och duktiga sömmerskor som inte är lika dyra att anlita som hemma.

Vi var ett antal som nappade på idén, och här på bilderna ser ni resultatet. Med tanke på att koreanska sömmerskor inte sitter och knåpar ihop sånt här dagligdags så tycker jag att de har lyckats fantastiskt bra med denna kreation. Dessutom har vi låtit sy upp dresserna i bomullstyger, personligen tycker jag det är mycket skönare än ylle.

Hemma i Sverige skulle jag nog aldrig ikläda mig en sån här dräkt. Men att svassa omkring i den vid festliga tillfällen i utlandet, det är bara kul 😉

10 svar to “Sverigedräkten på koreanska”

  1. Tanten måndag, 9 juni , 2008 den 1:22 e m #

    Själv önskar jag att jag varit en liten nätt människa så att jag hade kunnat komma i min mors folkdräkt. Det hade varit så praktiskt speciellt om kungen skulle vilja bjuda på middag och resonera lite kring barnen och deras tillkommande, hans alltså… 😉

  2. annieverse måndag, 9 juni , 2008 den 1:28 e m #

    Ja, grejen är ju att kungen nog skulle behöva resonera om dessa spörsmål med en vettig människa som till exempel du 😉

  3. Elisabeth måndag, 9 juni , 2008 den 4:10 e m #

    Du får ha den på dig imorgon till fotbollen också. 😉 Det gäller att vara värre än tyskarna, som verkar ha fått fnatt med alla flaggor och allt vad de nu har.

  4. annieverse måndag, 9 juni , 2008 den 4:16 e m #

    Elisabeth: där sa du nåt! Klart jag ska sitta hemma i soffhörnan med en iskall Radeberger (favoritbiran) och vråla hejarop iklädd Sverigedräkt, haha!

  5. Jämten måndag, 9 juni , 2008 den 5:45 e m #

    Va fiint!
    =)

  6. brownie måndag, 9 juni , 2008 den 8:18 e m #

    Wow jag är impad, den var skitfin, kan tänka mig att det är uppskattat att svassa runt i en sådan på tillställningar utomlands 🙂

  7. annieverse tisdag, 10 juni , 2008 den 11:41 f m #

    Jämten: tack =)

  8. annieverse tisdag, 10 juni , 2008 den 11:41 f m #

    brownie: jag stötte på en tysk snubbe som undrade om det var en folkdräkt från Österrike, hahaha!

  9. Katarina Kaj onsdag, 6 oktober , 2010 den 12:53 e m #

    Hej!

    en ättefin sverigedräkt. Du kan gott svassa omkring i den hemma i sverige också.

    • annieverse torsdag, 7 oktober , 2010 den 4:09 f m #

      Tack, Katarina 🙂

Kommentera

