Insikt

31 Maj

10 ½ timmars oavbruten sömn. När jag väl vaknar känns hjärncellerna ovanligt alerta. En av mina första tankar, när jag ligger där och mornar mig, är:

Nu vet jag varför jag kände mig mer hemma i Asien än vad jag gör här. Därför att jag känner mig mycket mer hemma när jag är borta än när jag är hemma.

Det känns mer naturligt för mig att vara på främmande mark. Eller mer rätt, liksom. Och jag vet, Tyskland är egentligen inte hemma. Men för mig är det till förväxling likt hemma, dvs. Sverige.

Ibland känns det som ett tryck över bröstet, det blir tungt att andas.  Av detta hemtama.

10 svar to “Insikt”

  1. Jämten söndag, 1 juni , 2008 den 7:04 e m #

    Vad beror det EGENTLIGEN på?
    Har du funderat på det?
    Denna ”oro” över det hemtama, att hela tiden vara på någon ny plats, var kommer det ifrån?
    *lite nyfiken*

  2. allatalarsvenska söndag, 1 juni , 2008 den 8:45 e m #

    Jag förstår hur du menar men det är jättesvårt att sätta ord på det tycker jag. För mig är det den där bubblan jag skrivit om tidigare som jag saknar mest. Är man tillräckligt annorlunda blir man friare att vara sig själv på något konstigt vis.

    Här i Oslo är vardagslivet bra mycket enklare i och med att vi förstår språket, men med det kommer massa (självpålagda?) krav om ”göra som man ska”, för att inte tala om alla dessa informerade val man förväntas göra – pension, försäkring, elleverantör, typ av elavtal, bank… Blä!

    När jag ”längtar hem fast bort” är det oftast till Frankrike och dit är det ju inte längre än att man kan åka en tur och bota det värsta suget. Korea är ju lite längre bort, men du kanske kan smuggla ner dig i makens resväska nästa gång han ska dit. 🙂

  3. allatalarsvenska söndag, 1 juni , 2008 den 8:48 e m #

    Förresten har Svd en artikelserie om utlandssvenskar, med en del kloka berättelser från läsarna: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1307275.svd.

  4. Anonym söndag, 1 juni , 2008 den 10:53 e m #

    Tell your beloved husband to fix a job in Korea again and once and for all. ^^
    That would be perfect, Eller???

  5. alice söndag, 1 juni , 2008 den 11:51 e m #

    Hello Ms. Nomad
    ”Not home but more home” feeling of yours is the testimony that you are a free soul. I think we get to understand better of ourselves when we are a stranger. Solution: Tell Mr. Husband to fix a job in Seoul and move!!!. That will be a perfect for me too.

  6. Ia måndag, 2 juni , 2008 den 11:09 f m #

    Man ska tydligen tella Mr Husband. Du borde vara borta! Kan du inte bli ambassadör eller åtminstone ambassadörsfru? Gärna i Afrika.

  7. annieverse måndag, 2 juni , 2008 den 1:22 e m #

    Jämten: jag grubblar å grubblar, men jag kommer inte på det riktigt. Fast allatalarsvenskas kommentar är väldigt bra. På en plats där man egentligen inte hör hemma kan man vara mer av sig själv, det ligger något i det.
    Plus att jag tycker att världen med alla dessa variationer är väldigt spännande…

  8. annieverse måndag, 2 juni , 2008 den 2:53 e m #

    allatalarsvenska: åh, så Frankrike är din ”flyktort”, spännande…

    Mycket tänkvärd kommentar, du har satt ord på en del saker jag känt men inte kunnat formulera…

    Jag ska förmodligen till Seoul i höst, nu när maken har skramlat ihop en massa gratispoäng på flyget 🙂

  9. annieverse måndag, 2 juni , 2008 den 2:54 e m #

    Anonyma A: Mr Husband han tjatar och tjatar på jobbet om att få bli ivägskickad igen….jag får hålla tummarna…

  10. annieverse måndag, 2 juni , 2008 den 2:58 e m #

    Ia: Mr Husband är alltså vidtalad. Han gör vad han kan, men han kanske skulle byta bana, why not ambassadör, ska tipsa honom om det. Tror han skulle passa som det faktisk, han är diplomatisk (utan att vara mjäkig) och ger ett svensk-trivsamt intryck. Sån som ingen kan bli arg på.

    Själv är jag mindre representativ, åtminstone på det diplomatiska sättet.

Kommentera

