Suck

28 Maj

Urrrk. Det är 28 grader ute och tryckande fuktvarmt. Känns som om jag bodde nära tropikerna, inte i Düsseldorf.

Ja hör ni, nu är sommaren på gång rejält, och med den ”sitta-ute-kvällarna”. Jag hörde på P1 idag att de stora detaljhandelskedjorna i Storbritannien överväger att sluta sälja terrassvärmare på grund av att de släpper ut rejält med koldioxid. Men i Sverige ökar försäljningen ständigt. En så kallad privatperson med terrassvärmare hemma i trädgården intervjuades, hon berättade att det var ju så praktiskt, man slapp använda filtar när man satt ute om kvällarna. Och så påpekade hon att det minsann var restaurangerna som var de största miljöbovarna, för de har ju så många terrassvärmare som stod på länge. Hennes användes minsann mycket lite, ”vi stänger av den när vi går in”. Jahaja.

Det här får mig att tänka på rapporteringen för en tid sedan om att svenskarna bara flyger mer och mer när de ska på semester.

Äh, det är väl den gamla vanliga visan, visst måste vi värna om miljön, men lilla jag har ju så liten roll i det hela att det inte spelar någon roll. Det är ju t.ex. så mycket enklare att förfasa sig över alla dessa miljoner kineser som plötsligt kommer och vill ha hög standard (typ den standard som svenskar anser vara en mänsklig rättighet för svenskar – däri ingår väl också att slippa gamla filtar när man sitter ute och fryser i bersån…), bil och teve och hela millevippen. Nämen va f-n, kan de inte hålla käften, sitta still i sina hyttor och producera ris? Vad har de emot cyklar egentligen? Det gick ju bra för dem att cykla förr i tiden, så de kan väl hålla sig till det? Nu förstör de ju bara vår miljö med alla sina fabriker och bilar och utsläpp, otäcka gulingar!

Om jag verkar sur idag beror det nog på att jag är det. Vissa dagar är jag verkligen trött på mänskligheten. Mig själv inkluderad.

Jag kanske skulle pigga upp mig med en shoppingrunda. Tänk om man skulle gå och köpa en sån där trevlig terrassvärmare?!?

 

15 svar to “Suck”

  1. Elisabeth onsdag, 28 maj , 2008 den 8:04 e m #

    Terrassvärmare – i den här värmen? AC till uteplatsen är nog en bättre idé.😉 Allvarligt talat så håller jag med; det går bra att prata om hur rädd man är för växthuseffekten, men när det kommer till kritan vill de flesta inte ändra speciellt mycket på sitt liv ändå. Åka till Thailand över jul och nyår är ju, enligt många, ett ”måste” för att klara av vintern, och inte kan man sänka värmen inne eller köra mindre bil. Inte för att jag är så mycket bättre (fast jag använder faktiskt inte torktumlaren här, och ska dessutom ta tåget till Sverige), men jag går inte runt och pratar vitt och brett om hur oroad jag är över växthuseffekten heller. Inte gnäller jag på Kina och USA för den delen heller, för som sagt, jag är inte mycket bättre själv.

  2. Bim H-D onsdag, 28 maj , 2008 den 8:37 e m #

    Hm, jag måste ha missat något… Gå och köpa terassvärmare? Var det inte någon som meddelade att värme inte riktigt var hennes grej… eller uttrycktes det på annat sätt, kanske? Eller läste jag lika virrigt som vanligt?😉
    Må så grankott… ngn som dock ÄLSKAR värme…😉

  3. Rikframtid onsdag, 28 maj , 2008 den 8:55 e m #

    Det är lite tragiskt att det ska vara så svårt att inse att om alla tänker inte jag så blir inget gjort

  4. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 5:56 f m #

    Elisabeth: exakt, åka till Thailand på vintern är väl nästan en mänsklig rättighet…
    Jag är inte heller världens mest miljövänliga människa, verkligen inte. Vad jag vänder mig emot är att man utser andra till syndabockar och vill framstå som rättrådig själv.

  5. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 5:57 f m #

    Bim: äh, jag drog bara till med det för att vara ironisk! Terrassvärmare är verkligen det sista jag skulle köpa just nu, hihi…

  6. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 5:58 f m #

    Rik framtid: ja, och det trista är att folk aldrig lär sig, leta syndabockar är ju något som löper genom vår historia.

  7. Tanten torsdag, 29 maj , 2008 den 6:20 f m #

    Miljöfrågan är onekligen komplex. Det här inlägget har hållit mig en hel del funderande på miljö, på vi och dom, men även en släng av moral kontra moralism. Jag får inte riktigt ihop allt tänkt i en liten kommentar men visst skulle det vara bra om förbränningsmotorn lite snabbt kunde utvecklas som t ex datorer och telefoner. Och inte tänker jag sätta en terassvärmare vid sparken som är den enda trädgårdsmöbel man egentligen behöver så här vid fjällets fot.

  8. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 6:27 f m #

    Tanten: visst är miljöfrågan komplex! Till vissa delar är det väldigt svårt att vara miljövänlig, för det kommer ju nya bud hela tiden om vad som är bra och dåligt för miljön. Och är det t.ex. bättre att fattiga bönder odlar etanol än mat?
    Man får göra så gott man kan, men vad som retar mig är västerlandets pekfingrar åt mindre utvecklade länder. Vi har släppt ut så mycket skit för att få den standard vi har nu, fast nu tycker vi att de inte får göra på samma sätt. Miljömässigt är det naturligtvis förkastligt med utsläppsnivåerna i t.ex. Kina, men moraliskt sett har väl de samma rätt att jobba sig upp till den standard som vi har.

  9. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 6:27 f m #

    Nejmen vad säger jag, man kan ju inte odla etanol *morgontrött”, äh, du vet vad jag menar😉

  10. fotbollsentusiasten torsdag, 29 maj , 2008 den 6:58 f m #

    Nyhetsrapporteringen, samhällsdebatten och hela vårt kulturarv är fortfarande starkt präglad av ”Orientalism” såsom den beskrevs av Edward Said. Icke-europeén och icke-europeiska kulturer i allmänhet, beskrivs genom fördomsfulla och osanna motiveringar som fundamentalt annorlunda från oss själva. Och således också hotfulla mot oss.
    En dag hoppas att jag att vi kommer i ett läge där vi kritiserar varandra, men där vi kan se sakerna för vad de är, utan att vara så starkt påverkade av våra idag djupt rotade fördomar kring ras, kultur och kön.
    Du verkar vara en av dom som är befriande klarsynt och fördomsfri…Kram!

  11. Tanten torsdag, 29 maj , 2008 den 7:02 f m #

    Visst är det så, att det inte är bara i västvärlden man ska kunna leva ett relativt bekvämt liv. Det är väl i det man hoppas på en rejäl teknikutveckling.

  12. Cicci torsdag, 29 maj , 2008 den 7:39 f m #

    Visst kan man ”odla” etanol… Regnskogen i amazonas får ge vika för jordbruksmark som används till andra grödor än de som ger ”mat”.

    Om vi skulle göra något åt växthuseffektens påspädning (utan växthuseffekt ingen atmosfär och en global årsmedeltemperatur på -18 C) måste ALLA 6 miljarder invånare på Jorden bestämma sig för att IDAG slutar vi tända våra terassvärmare!

  13. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 8:38 f m #

    fotbollsentusiasten: ja, tyvärr lever den där orientalismen kvar. Och allt som är främmande ÄR ju hotfullt för väldigt många människor. Det gäller ju inte bara oss västerlänningar, för övrigt.
    Jag skulle också önska att vi kunde se saker för vad de är, på det sättet är ”globalisering” ett hoppfullt ord, men tyvärr dröjer det nog länge tills vi når dit.
    Tack för komplimangen och kram på dig själv🙂

  14. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 8:39 f m #

    Cicci: ja, säg genast till alla i Iran, Vietnam, Afghanistan etceteraetcetera att genast släcka terrassvärmarna😉

  15. annieverse torsdag, 29 maj , 2008 den 8:43 f m #

    Tanten: om vi miljötänkande västländer verkligen vill göra något för den globala miljön borde vi kanske hjälpa mindre miljövänliga länder med kunskap och ny (miljövänlig) teknik – fast utan vår sedvanliga besserwisserattityd…

Kommentera

