Låt Sverige ta över hela skiten!

27 Maj

Jag är hemskt ledsen, ursäkta mig så förbannat mycket, men jag kan bara inte släppa Eurovisionsschlagerspektaklet. Min kommentator ”Tjuvläsare” kommer säkert att tycka att jag borde skaffa mig ett liv istället, det är ju ingen mänska här i Tyskland som har ägnat ESC 2008 någon större uppmärksamhet, men, men…

…mot bättre vetande har jag, förstår ni, läst ett antal ”experters” utlåtanden om resultatet, bland annat då en i Sverige inte helt okänd Ingela ”Pling” Forsman. Såhär uttalar hon sig i Aftonbladet:

”Röstningssystemet måste ändras för att det ska bli kul igen. Nu ger östländerna bara poäng åt varandra – och de är många fler än oss. Vi ska inte behöva anpassa oss efter deras musik. Eurovision har blivit en pajastävling. Jag vill nog att vi ska fortsätta vara med i tävlingen – även om jag tycker att den svenska Melodifestivalen är roligare.”

Ja jisses. Not two words of sense där inte.

För det första ger de DUMMADUMMA östländerna bara poäng åt varandra. Har ju aldrig förekommit här uppe i högan Nord, eller?!?

För det andra ska vi inte behöva anpassa oss till deras musik. Nej, de där efterblivna postkommunisterna borde väl anpassa sig till riktig, svensk musik istället.

För det tredje: ”pajastävling” – qué? Javisst har det varit ett och annat ”pajasinslag” de senaste åren, men vad gör väl det? Jag tycker det piggar upp lite. Och det ligger väl i betraktarens öga vad som betraktas som pajaserier. Det finns säkert de som tycker att The Arks framträdande förra året var pajaseri, till exempel. I Sverige verkar förresten pajaseri uppskattas – 10 svenska poäng till Bosnien-Hercegovinas bidrag i år säger väl allt…

För det fjärde tycker Plingan att vi ska vara med nästa år. Samtidigt som vi inte ska behöva anpassa oss till ”deras” musik. Vi ska alltså vara med, men skita fullständigt i att få fram en låt som kanske går hem i det aktuella sammanhanget. Ja, det låter ju vettigt. Not.

Det finns väl bara en lösning på det hela. Plingan och Bobby Ljungren skriver samtliga länders bidrag nästa år, och så låter vi bara ”riktiga” artister, det vill svenskar, framträda. Så att det blir sådär härligt svensk-menlöst, politiskt korrekt och strömlinjeformat. Så där som ”riktig” musik ska låta.

Challan och Carola kanske kan turas om att sjunga?

13 svar to “Låt Sverige ta över hela skiten!”

  1. Jenny tisdag, 27 maj , 2008 den 1:58 e m #

    Ja gud förbjude att man gör något på annat vis än i Sverige!
    Det kan aldrig vara bra.

  2. annieverse tisdag, 27 maj , 2008 den 2:04 e m #

    Jenny: du är en klok kvinna, du 😉

  3. Tanten tisdag, 27 maj , 2008 den 2:11 e m #

    Kan bara buga och hålla med föregående talare. Jag menar blott, innan tävlingen var det väl närmast klappat och klart att vi skulle ta hem det. Det kanske är det som förstör,omröstningen, att de andra länderna får rösta överhuvudtaget.Det kunde väl räcka med en omröstning på Aftonbladets hemsida?

  4. annieverse tisdag, 27 maj , 2008 den 2:19 e m #

    Tanten: lyyyyyysande förslag! Man kan också tänka sig att Christer Björkman, Plingan och Bobby får rösta (för hela Europa)…

  5. Elisabeth tisdag, 27 maj , 2008 den 4:41 e m #

    Där satte du huvudet på spiken. 😉 För att göra det hela ännu mer som det SKA vara, så borde Björkman vara programledare.

  6. annieverse tisdag, 27 maj , 2008 den 5:07 e m #

    Elisabeth: ja, det är ju jätteviktigt att det blir som det SKA vara, och vem vet bättre än Plingan, Björkman & Co:?!?

  7. Jämten tisdag, 27 maj , 2008 den 5:58 e m #

    Jag håller helt och fullt med.

  8. Cicci onsdag, 28 maj , 2008 den 5:42 f m #

    Vi kunde lägga ned Luuk som så gärna vill höra sin egen röst när han kommenterar och överröstar de lokala värdarna som försöker göra sitt bästa när de försöker leda programmet framåt.

  9. brownie onsdag, 28 maj , 2008 den 9:23 f m #

    Klokt inlägg, på mitt jobb i måndags pratades det i samma tongångar som Ingela ”Pling” Forsman, jag konstaderade bara att det var ren bitterhet från de människorna eftersom vi inte fick några kompisröster i år så tyckte väl resten av Scandinavien att vår låt sög riktigt.

    Dessutom läste jag i en annan blogg att någon skrev att Serbiens låt var etnowannabe eller något, man må tycka vad man vill om olika länders låter, men vilken etnomusik syftar man på? Svensk etno? Alla länders etnomusik är väl olika? Eller är Sverige alltid referensramen?

  10. annieverse onsdag, 28 maj , 2008 den 11:17 f m #

    Cicci: jag gillar Luuk i de svenska uttagningarna, men i internationella sammanhang blir han lite pinsamt nationalistisk.

  11. annieverse onsdag, 28 maj , 2008 den 11:18 f m #

    brownie: exakt, bitterhet. Och vad som stör mig är att det avslöjar lite herrefolksmentalitet också. Som du säger, vem ska vara referensramen om inte Sverige *ironi*

  12. Cicci onsdag, 28 maj , 2008 den 12:24 e m #

    Varför ska man ha en svensk kommentator när nu i stort sett alla har en viss kunskap i de icke-svenska språken…

  13. Lärarinnan onsdag, 28 maj , 2008 den 1:31 e m #

    Mycket bra skrivet/rutet. Denna svenska bewwerwisser/översittar/mästriga-attityd gör mig galen. Om folk i Europa inte röstar på Charlotte P så gör de väl det för att de inte gillar hennes låt, eller hur hon sjunger. Punkt slut. Själv tycker jag att hon är så fruktansvärt tråkig: som en väldresserad hund som mekaniskt gör alla rörelser, stelt leende, ingen värme alls i framträdandet…

Kommentera

