Språklig hetsjakt

26 Maj

”Regeringen ökar pressen på de obehöriga lärarna” var en av rubrikerna i P1 Morgon idag.

Jag vet inte, men jag tycker det verkar pågå en lite oschysst hetsjakt på obehöriga lärare i Sverige just nu. Åtminstone språkligt sett. Det kanske somliga tycker är en petitess, men inte jag. Språkbruk har ställt till mycket skit under historien.

I media framställs det alltsomoftast som att dessa obehöriga lärare nästlar sig in på svenska skolor för att sabotera barnens utbildning. Usch och fy, låt bli att smyga er in och förstöra för våra ungar, typ.

Jag tycker väl också det vore alldeles utmärkt om alla lärare hade full lärarbehörighet – i alla fall om lärarut bildningen är något att ha. Det är inte det som är grejen. Jag gillar inte att man vinklar det till att problemet är de obehöriga lärarna själva. För de är väl inte så att de går in på skolorna med våld och under vapenhot tilltvingar sig att få jobba där? Ursäkta mig, men är det inte skolorna som anlitar dem, utan tvång från de obehörigas sida?

Gör inte de här människorna till bovar. Det är inte hos dem i sig som problemet ligger. Men för all del, en och annan politiker och representant för behöriga lärare kanske kan plocka poäng på att framställa det så. Vilket jag tycker är opportunistiskt och väldigt lågt.

12 svar to “Språklig hetsjakt”

  1. allatalarsvenska måndag, 26 maj , 2008 den 9:33 f m #

    De får det också att framstå som om alla obehöriga lärare har krupit fram från under en sten och saknar all kunskap, såväl pedagogiskt som ämnesmässigt.

    Jag känner ett par lärare som faktiskt tagit sig igenom hela lärarubildningen, men fick jobb innan de klarade den där sista jobbiga tentan. Ja, de är obehöriga, men är de mindre lämpade som lärare för det?…

  2. annieverse måndag, 26 maj , 2008 den 9:56 f m #

    allatalarsvenska: jamen exakt. Det blir så svart och vitt. Och sen har vi de lärare som är behöriga fast inte i de ämnen de undervisar i…

    Läste förresten också att en del utländska lärare på internationella skolor i Sverige inte räknas som behöriga eftersom de inte har svensk lärarbehörighet….vansinne.

  3. Tanten måndag, 26 maj , 2008 den 1:04 e m #

    Det är väl det ”enkla” att ta tag i för att vinna politiska poäng. Kunniga och engagerade lärare har jag mött bland både behöriga och obehöriga. Tyvärr har jag mött en hel del okunniga och oengagerade av bägge sorterna också. Visst har jag under barnens skoltid önskat att det funnits ett lämplighetstest de hade behövt gå igenom en del av dem. Svenskläraren på högstadiet som inte hört talas om innevarande års Nobelpristagare i litteratur till exempel…För att inte tala om de som hade så mycket kafferast ogjord att de inte hade tid att skilja de grabbar åt som slogs så blodvite uppstått. Trots allt, det har funnits en del underbara också!

  4. Barbafjant måndag, 26 maj , 2008 den 2:10 e m #

    Vissa av de kurser som jag läser för att få min lärarbehörighet är ju rena parodin på lärarutbildning!

    (Jag kommer inte ihåg om jag skrivit i bloggen om den ”laboration” som gick ut på att bygga celler av modellera, paljetter, piprensare och silkespapper. Visserligen är det väl trevligt att pyssla, men att försöka lura i vuxna människor att de blir naturvetenskapligt allmänbildade av sådana lekar är ett skämt! Ett riktigt dåligt sådant!)

    Kan inte låta bli att tänka på alla de som har mängder med högskolepoäng i sina ämnen och samtidigt pekas ut som såna där hemska OBEHÖRIGA (läses med skräckröst), samtidigt som jag tack vare mina lekar med modellera så småningom kommer kunna betitla mig BEHÖRIG…

  5. annieverse måndag, 26 maj , 2008 den 2:29 e m #

    Tanten: så är det ju. Det finns både bra och dåliga lärare, oavsett om de är behöriga eller ej.
    Att ha gått lärarutbildningen och fått ut sin examen är ingen garanti för att man blir en bra lärare.

  6. annieverse måndag, 26 maj , 2008 den 2:31 e m #

    Barbafjant: ja, du som läser in din behörighet nu borde ju veta en del om utbildningens kvalitet…för övrigt inte det enda jag har hört på detta tema under den senaste tiden. Därmed inte sagt att hela utbildningen är skit, men det verkar ju finnas utrymme för förbättringar, liksom…

    Hej och hå, pyssla på😉

  7. Gunilla måndag, 26 maj , 2008 den 8:12 e m #

    OT: Tack för tipset om Jack Lalanne! Sitter här med hettande hals och ansikte just nu..*S*
    Men jag lovar, det är inget jag gör offentligt!
    Fåå se om det sker nåt ”naturligt lyft”

    ett Lärarlyft, kanske?*S*

  8. Peter Harold tisdag, 27 maj , 2008 den 10:41 f m #

    För några år sedan kom man fram till att skolan inte skulle ha några obehöriga lärare längre. Vad blev det av det resonemanget?

  9. annieverse tisdag, 27 maj , 2008 den 12:05 e m #

    Gunilla: ”lärarlyft”, *asg*!

    Peter: Ehhh, jag minns också något liknande. Det var då det, vet du😉

  10. Cicci onsdag, 28 maj , 2008 den 5:49 f m #

    Är det inte bättre (för eleven) att det finns obehöriga och engagerade lärare än lärare som är behöriga och helt ointresserade av att lära ut.

    Det har gått inflation i akademisk utbildning då det bla inom barnomsorgen knappt anställs barnskötare då alla ska vara förskolepedagoger.

  11. brownie onsdag, 28 maj , 2008 den 9:17 f m #

    Ja det är verkligen lustigt att man skyller allt på de stackarna som man har tagit in fast skolledningen vetat att de är obehöriga.

    Kan man sätta fokus på dem behöver man inte ta tag i skolans undermåliga undervisning….

  12. annieverse onsdag, 28 maj , 2008 den 11:16 f m #

    Cicci: och jag minns en tid när alla sjukvårdsbiträden skulle bli undersköterskor…blev det bättre för dem, undrar jag?

    brownie: det känns som kosmetika. Nej förresten, det känns som en undanmanöver, för att täcka över ett problem man inte vet hur man ska lösa.

Kommentera

