Dagen efter

25 Maj

Jag gottar mig åt Anders Nunstedts desperation in the aftermath of ESC 2008. ”Vad f-n ska vi göra nu”, undrar han, och räknar upp skäl till varför det borde ha gått så mycket bättre för Charlotte Perelli med Hero.

Vi var favorittippade. Och framträdandet var så nära perfektion som möjligt.

Jamen det kanske är det som är felet. Att Hero var så überperfekt. Här har man knåpat ihop en diskodänga genom att koka ihop en massa framgångsrecept, och så skickar man Super-Charlotte som aldrig gör något fel – och så blir det bara übertråkigt.

Anders N ondgör sig över att ”en gullig sångerska med rörig show och en dålig ursäkt till sångröst rumpskakade till sig över 150 poäng mer än Charlotte där uppe på sin fjärdeplats”. Jojo. Men det var kanske just därför hon nådde de höga poängen. Lite personlighet, charm och spontanitet. Lite mänsklighet. Jämfört med henne framstår Super-Charlotte som en själlös robot. Vilket hon även gör i jämförelse med min personliga favorit, Ukraina. Fart och fläkt och flås. Tjohej, det HÄNDER något! Och visst säger det väl en hel del att inte ens våra nordiska grannländer gitter kompisrösta på oss i någon högre utsträckning?

I övrigt tror jag som Bert Karlsson: vi hade nått en bättre placering med Sanna och Empty Room. Hade gått hem så mycket bättre i de så kallade östländerna. Inlevelse och en portion hjärta-och-smärta.

I övrigt gillade jag verkligen Azerbajdzjans Day after day.
 

15 svar to “Dagen efter”

  1. Elisabeth söndag, 25 maj , 2008 den 10:22 f m #

    Exakt, jag håller med dig om Charlotte Perrelli. Det tyckte jag redan under de svenska uttagningarna, och inte blev hon mindre überperfekt nu. Dessutom är det SÅ typiskt Sverige med en sådan låt och artist. Trist, helt enkelt.

    Men Azerbajdzjan!?!? Det snällaste jag kan säga om den är att den var speciell. 😉

  2. Tjuvläsare söndag, 25 maj , 2008 den 11:12 f m #

    Ach ärgert euch doch nicht so. Macht´s wie wir in D. und nehmt das ganze nicht so ernst. Hier interessierst sich kaum noch jemand für ESC.

  3. annieverse söndag, 25 maj , 2008 den 11:22 f m #

    Elisabeth: jo men jag gillar speciella låtar 😉

    Tjuvläsare: ich weiss, niemand in Deutschland interessiert sich für ESC, aber aus irgendeinem Grund macht das Ganze mir spass! Vor allem bin ich jetzt ”skadeglad”, weil die schwedischen Experten das Charlotte/Hero-fiasko überhaupt nicht begreifen können…wie immer waren sie auch in diesem Jahr ganz überheblich…

  4. brownie söndag, 25 maj , 2008 den 11:24 f m #

    Håller fullständigt med dig, Perrelli är too much. Allt såg så innövat ut utan någon som helst spontanitet.

  5. Jennifer söndag, 25 maj , 2008 den 11:48 f m #

    Sanna Nielsen hade nog gått bättre, hennes låt är ju faktiskt riktigt bra. Men svenska folket röstar lite dumt. De tar mer kända namn än bra låtar.

  6. annieverse söndag, 25 maj , 2008 den 12:15 e m #

    brownie: precis, som en robot.

    Jennifer: tyvärr är det så…

  7. Jennifer söndag, 25 maj , 2008 den 12:30 e m #

    Nej men människorna som röstar är ju lite roliga av sig eller något. Sen allt detta prat om hemliga jurys fram och tillbaka…
    Tyckte också det var roligt med alla nya länder, inga av deras låtar var dåliga det fanns ju de som var riktigt bra! 🙂 Tyckte dock ändå bäst om Norges låt. Men alla har ju olika musiksmak, Rysslands var inte så dålig men Norge hade varit en bättre vinnare 🙂

  8. annieverse söndag, 25 maj , 2008 den 12:39 e m #

    Jennifer: oh ja, Norges bidrag var väldigt bra. Mycket elegant, stilfullt och framförd med den känsla som jag tycker Charlotte saknade helt.

  9. Bim H-D söndag, 25 maj , 2008 den 1:33 e m #

    Ja, eftersom jag ÄR helt ointresserad numera. Så är jag inte förvånad, hihihi… Och när öststaterna, om man får kalla dem så, fick komma med. Ja, de som INTE fått vara med tidigare och ÄNTLIGEN får visa sig osv, blablabla… DÅ blir det såhär 😉
    Må så grankott – ngn som inte har en aning om hur någon annan låt lät utom den svenska… Har kört StepBas till den nämligen 😉 Annars hade man nog missat den också, hihihi… Nä, jag har faktiskt haft en video från YouTube uppe i bloggen en gång…

  10. annieverse söndag, 25 maj , 2008 den 2:57 e m #

    Bim: hihi, ja jag läste om dina gympaövningar till tonerna av Hero…tror mycket väl att den kan fylla sin funktion i aerobicens glada värld 😉

  11. brownie söndag, 25 maj , 2008 den 6:17 e m #

    Hej A, här kommer en off topic fråga, var lägger jag in de länkarna som du har motsvarande i din kategori Bloggportaler. Jag stirrar mig blind just nu 🙂 Tack på förhand.

  12. annieverse söndag, 25 maj , 2008 den 6:41 e m #

    brownie: du går in på ”Skriv” och där väljer du ”Link”. Skriv in adressen till portalen, och bildadressen (för ”knappen”) ska in under ”image adress”. Hör av dig om du behöver mer hjälp!

  13. Bim H-D söndag, 25 maj , 2008 den 7:53 e m #

    Från det ena till det andra… OM jag visste när jag kom till Coop nästa gång… här vet man ALDRIG 😉 Så kunde jag inhandla ett par ”rutiga” åt dig… men, man vet ju aldrig när man hittar fram till dem igen.
    Må så grankott… 😉

  14. brownie söndag, 25 maj , 2008 den 8:03 e m #

    Tack Annie, det var så jag gjorde men det funkade inte eller så var jag för otålig (som vanligt) 😉

    Tack för hjälpen!

  15. Ia torsdag, 29 maj , 2008 den 6:07 e m #

    JAG vill bara säga att JAG röstade på Sanna. Men jag kom aldrig fram. Min röst räknades inte.

Kommentera

