Lufthansa, annars får det vara…

20 Maj

Jag blir mer och mer tacksam för att jag är uppväxt i ett land med ett språk som endast talas av en minimal del av jordens befolkning. Och att där haft möjligheten att lära mig ett världsspråk. Eller snarare – jag har varit mer eller mindre tvungen till det.

Jag är förundrad över att engelskkunskaperna generellt ligger på en så pass låg nivå i Tyskland. Och att det, precis som i Korea, annonseras båd här och där om ”Nachhilfestunden” (extraundervisning) i engelska för skolbarn.

Nu ska ingen skugga falla BARA över Tyskland. Jag kan inte tänka mig att läget är bättre i Frankrike, t.ex.

Men nu är det i Tyskland jag bor, och jag kommer på mig själv med att vara mer chockerad över dåliga engelskkunskaper här än vad jag var i Sydkorea. Inte minst för att tyska språket har betydligt mer gemensamt med engelskan än vad koreanskan har med engelskan.

Min man har berättat att det är väldigt få av hans tyska kolleger som accepterar att företa tjänsteresor per flyg med något annat bolag än Lufthansa. Delvis är det väl den gamla bilden av ”tysk kvalitet” som spökar, men damen som bokar resorna på hans jobb har berättat att ”de naturligtvis vill flyga med kabinpersonal som talar tyska”. Hon tycker det är rejält exotiskt att min man accepterar att flyga med vilket bolag som helst, så länge det är trafiksäkert.

Min man skulle förresten helst vilja åka med Singapore Airlines överallt, helt outstanding på alla sätt säger han, men beklagligtvis trafikerar de ju inte trafikerar världens alla flygrutter.

13 svar to “Lufthansa, annars får det vara…”

  1. Elisabeth tisdag, 20 maj , 2008 den 6:22 e m #

    Tyskar som jobbar i Tyskland behöver inte prata något annat språk än tyska, för i Tyskland pratar man tyska och inget annat. 😉 Men allvarligt talat, så håller jag med dig, det ÄR faktiskt bra att ha tvingats lära sig engelska, att inte ens kunna förvänta sig att någon ska kunna ens modersmål.

    De kan i alla fall driva med sig själva och sina (dåliga) kunskaper i engelska, åtminstone i den här reklamen: http://www.youtube.com/watch?v=yR0lWICH3rY

  2. Elisabeth tisdag, 20 maj , 2008 den 6:27 e m #

    Hm, WordPress tyckte nog inte om min kommentar… Det var antagligen YouTube-länken som den ogillade. Nåväl. Jag skrev i alla fall att jag håller med dig, och så skrev jag att tyskar som jobbar i Tyskland inte behöver kunna något annat språk än tyska, för i Tyskland pratar man ju tyska. 😉

    Sedan försökte jag posta en YouTube-länk till en reklamsnutt där en Berlitz driver med tyskarnas dåliga kunskaper i engelska. Sök på German Coast guard på YouTube, det ger garanterat ett gott skratt.

  3. annieverse tisdag, 20 maj , 2008 den 6:35 e m #

    Elisabeth: i och med att Tyskland är så pass mycket större än Sverige, och tyskarna så många fler än svenskarna, så är det ju i högre grad möjligt för dem att leva ett helt liv utan att behöva prata något annat språk. Men det blir lite lustigt när folk som har affärskontakter utomlands ändå envisas med att flyga med garanterat tyskspråkig kabinpersonal…

    Haha, jag ska absolut hitta länken!

  4. Bim H-D tisdag, 20 maj , 2008 den 6:55 e m #

    Hrm… kändes lite typiskt tyskt på något sätt det där, ja… 😉 Oki, det finns undantag, men… Tyskar och engelska går inte ihop – oftast…
    Något som är bra med tyskland är dock att de göra/har så underbart sockgarn 😉 Sticka sockar, vantar, sjalar och allt möjligt i… och billigare än här i landet om man ens hittar det, suck… Nä, nu talar jag inte raggsocksgarn… tunt sockgarn, melerat… mmm… längtar efter ett blåmelerat till en STOR sjal 😉
    Må så grankott…

  5. annieverse tisdag, 20 maj , 2008 den 7:07 e m #

    Bim: tyskar är jättebra på på pyssel och handarbete och allsköns sånt tillbehör!
    STOR sjal…fryser du? Om jag ser sånt garn du talar om kanske jag kan skicka lite. Men jag har inte siktat någon garnaffär här i stan än…

  6. fotbollsentusiasten tisdag, 20 maj , 2008 den 7:45 e m #

    Svenska är fantastiskt, tycker jag. Få talare om man jämför globalt men trots det ett levande, modernt och rikt språk. Känns kanske större än vad det egentligen är eftersom Sverige ändå är ett jämförelsevis tryggt, välskött och respekterat land, och svenska är samtidigt överlägset största språket i Norden. Kan man svenska som modersmål är det förhållandevis lätt att lära sig både engelska och tyska. Att kunna svenska gör en speciell och cool, tycker jag. Lägger man ner lite energi på att lära sig främmande språk ligger världen för ens fötter…

  7. annieverse onsdag, 21 maj , 2008 den 8:41 f m #

    Fotbollsentusiasten: ja, du har rätt, jag tycker också att svenskan känns större än det är. Och visst har vi en fördel i att det är relativt lätt för oss med både engelskan och tyskan.

    Däremot hade jag det fruktansvärt svårt med koreanskan 😉

  8. whatsoninkyiv fredag, 23 maj , 2008 den 11:30 f m #

    Lufthansa är ett säkert flygbolag och det finns flera säkra flygbolag men Lufthansa flyger på så otroligt många destinationer och så har du lojalitetsprogrammet Miles & More. Fast det är klart, att bli übereffektivt serverad av Gretchen och Hildegaard i långbyxor är vad frekventa tyska resenärer föredrar. Maten är bekant, inga konstiga nudlar och kryddblandningar och ingen kimchi utan deras egen sauerkrat. En tysk sa till oss vid ett tillfälle >Jag förstår inte vad det är med er svenskar som är så heta på att fara och arbeta utomlands!! … vi vill kanske fara utanför landets gränser och testa nåt nytt, blev svaret.

  9. Tjuvläsare lördag, 24 maj , 2008 den 11:16 f m #

    Hej Annie,
    du bist doch sehr viel herum gekommen, wie kommt es eigentlich zu diesem
    ausgeprägten schwedischen Chauvinismus? Ich habe über Schweden noch Sachen
    wie ”jantelag” oder ”lagom” gelernt. Alles vorbei? Noch nie habe ich gehört, dass sich jemand
    über blodpudding, palt oder snus lustig macht.
    Zum Thema: der normale Gymnasiast lernt in 13 Schuljahren 3 Sprachen, davon 9 Jahre Englisch.
    Schweden hat den Titel als am meisten amerikanisiertes Land in Europa, aber ist das so toll? Eher peinlich. Allein in dem Bundesland (NRW) in dem wir beide leben sprechen doppelt so viele Meschen Englisch wie in ganz Schweden.;-)
    Ich lese viele Bloggs von Schweden in D. Manchmal ist es skurril wie am zweiten Tag ohne Sprach, Verkehrs und Ortkenntnisse der Weg zu IKEA gesucht wird. Textilien natürlich nur bei H+M.
    Meine Frau heißt übrigens Hildegard, ein schöner Name.
    Literaturempfehlung: Rickard Fuchs,”Visst är det härlig att vara Svensk”
    Grüß B.

  10. annieverse lördag, 24 maj , 2008 den 12:10 e m #

    whatsoninkyiv: ja, alla blir ju saliga på sin fason, så klart. Vill man inte uppleva något annat så slipper man. Känner en del svenskar med den inställningen också. Bara de inte försöker pracka på mig den åsikten är det väl okej.

  11. annieverse lördag, 24 maj , 2008 den 1:54 e m #

    Hej Tjuvläsare? Bist du noch da? Freut mich!

    Ich habe anscheinend deine Gefühle als Deutscher sehr verletzt, was davon kommt, dass du glaubst, ich finde Alles in Schweden/Skandinavien/sonstwo besser als in Deutschland. Naja. In dieser Hinsicht bist du genau wie die meisten anderen Menschen auf dieser Erde. Darum meine ich auch, alle Menschen sollten einige Jahre im Ausland wohnen. Am liebsten in 2 oder mehr Ländern. Dann sieht man manches anders als vorher.

  12. Tjuvläsare lördag, 24 maj , 2008 den 4:36 e m #

    Hallo Annie,
    Nein, du hasst mich überhaupt nicht verletzt. Mein erster Satz war nicht auf dich gemeint sondern als allgemeine Frage. Da habe ich nicht sehr gut formuliert. Entschuldigung. Ich finde deinen Blog ( übrigens auch den von ”Elisabeth”) sehr gut und sehr positiv. Hoffentlich siehst du mich jetzt nicht als Meckerfritze und Besserwisser.
    Manchmal wundere ich mich nur über unterschiedliche Sichtweisen zum gleichen Thema.
    Gruß
    B.

  13. annieverse lördag, 24 maj , 2008 den 4:57 e m #

    Nochmals hallo, Tjuvläsare!

    Ich gebe dir recht – es gibt unterschiedliche Sichtweisen. Lustig ist: genau darum sind sich die Menschen auf dieser Erde so ähnlich! Man neigt dazu, das Vertraute, Heimische, zu bevorzugen. Nicht weil es unbedingt besser ist, aber es ist eben vertraut, man fühlt sich geborgen und sicher damit. Wenn dann Menschen auftauchen, die anders denken, dann reagieren wir oft negativ, weil wir unsicher werden, und Unsicherkeit ist kein angenehmes Gefühl.

    Übrigens: es hat ganze 3 Wochen gedauert, nachdem ich nach Deutschland kam, bevor ich IKEA Duisburg besuchte 😉

    Elisabeths Blog find ich auch ser gut!

    Schönen Abend noch…

Kommentera

