The great mysteries of Annieverse (del 1)

15 Maj

Eftersom det i våra sophämtares arbetsuppgifter ingår att hämta både den gula soptunnan ( för förpackningar med ”grüne Punkt”) och den svarta (all möjlig skit) från tomten när de ska tömmas – varför ingår det inte i deras arbetsuppgifter att hämta den bruna tunnan (trädgårdsavfall och sånt)? Den måste vi själva dra ut till trottoaren, annars töms den inte.

Ja jag VET att jag kan lyfta på min söta lilla rumpa och dra ut tunnan. Jag DÖR inte av detta. Men inkonsekvensen stör mig.

Hade det varit i Sydkorea hade jag nog inte skänkt detta minsta tanke. Där är ”hipp som happ” en slags normalstatus. Men i Tyskland!

8 svar to “The great mysteries of Annieverse (del 1)”

  1. syren torsdag, 15 maj , 2008 den 7:37 e m #

    Trevlig blogg!

  2. annieverse torsdag, 15 maj , 2008 den 7:45 e m #

    syren: Tusen tack 🙂

  3. Gunilla torsdag, 15 maj , 2008 den 8:53 e m #

    Trädgårdsavfall stinker inte, vilket det andra kan göra.. så den tunnan kan vänta tills den är full. Och då får du dra ut den själv när du känner för det..*S*
    Så tror jag det är!

  4. Cicci fredag, 16 maj , 2008 den 6:43 f m #

    Vi i vår skånska kommun måste dra ut tunnorna till tomtgränsen och dessutom ställa dem rättvända (med lockets gångjärn utåt) så att sopgubben får det enkelt att köra ut tunnan till bilen. Står de felvända kostar det extra… Nästa år ska vi få flerfackstunnor – hoppas då att matavfallet töms varje vecka och inte var tredje eller fjärde som glas, metall och plast.

  5. annieverse fredag, 16 maj , 2008 den 6:53 f m #

    Gunilla: smart teori! Men här är det så att trädgårdsavfall töms endast varannan vecka, och det är bara tillåtet att hasa ut tunnan efter kl. 18.00 kvällen innan…så det måste ligga något annat bakom.

  6. annieverse fredag, 16 maj , 2008 den 6:55 f m #

    Cicci: vi har det likadant hemma i Sverige, tunnan ska ut rättvänd. Få se om vi också får flerfack. I nuläget töms allänna sopor (dvs även mat) varannan vecka, jag tycker det är rätt äckligt under rötmånaden…

  7. Cicci söndag, 18 maj , 2008 den 1:52 e m #

    Hos oss töms tunnan var vecka under rötmånad och jul-nyårshelg.

  8. annieverse söndag, 18 maj , 2008 den 4:05 e m #

    Cicci: så sker inte hos oss, tyvärr…(i Sverige, menar jag)

Kommentera

