Doftminnen

12 Maj

När vi hade kommit till friluftsbadet igår, och jag packade upp strandväskan, var det något som fick mig att reagera. Något luktade så välbekant, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var.

Sniffade lite omkring mig. Kanske det var någon annan badgäst som bar en parfym som jag kände igen?

Dottern tog upp våra badlakan och bredde ut dem i gräset.

Och då kom jag på vad det var.

Badlakanen. De har legat längst inne i en garderob sen vi kom hit till Tyskland. Vi har inte använt dem förrän nu.

Och de luktade fortfarande av det tvättmedel vi använde i Korea.

Jag går igång på dofter. De triggar verkligen mitt minne. En hel massa bilder passerade nu revy i huvudet på mig.

Vår tvättstuga i huset i Seoul. De vita garderoberna, där handdukarna brukade ligga. Våra utfärder till det gigantiska äventyrsbadet Caribbean Bay. Där dottern kom bort en gång! Hettan på våren och tidig höst. Den där glassen dottern älskade, i form av pyttesmå kulor i en bägare. Medelålders kvinnor i missprydande svarta solskärmar. Eller med blommiga parasoller.

Och så vidare.

Min man är förresten i Korea nu, på tjänsteresa. Han ringer hem och orerar om den goda mandarinjuicen från ön Jeju (vi var storkonsumenter), om koreansk barbecue, kimchi, den välbekanta trängseln i tunnelbanan och jagvetintevad.

Det blir jag inte precis på bättre humör av.

 

14 svar to “Doftminnen”

  1. Elisabeth måndag, 12 maj , 2008 den 1:56 e m #

    Detsamma hände mig, men med ett par byxor som jag inte använt (och således inte heller tvättat) sedan jag bodde i Österrike. Då var jag faktiskt tvungen att bara sätta mig i soffan och låta alla de där minnesbilderna flyga förbi.

  2. annieverse måndag, 12 maj , 2008 den 3:02 e m #

    Elisabeth: ja, man blir tvungen att ta en stunds ”time out” och låta bilderna passera revy…

  3. Peter Harold måndag, 12 maj , 2008 den 3:48 e m #

    Problemet med doftminnen är inget man kan fotografera av. En doft finns bara lokalt, man kan aldrig föreviga det (såvida inte man kör fisk och härksen öl i sin bil).

  4. annieverse måndag, 12 maj , 2008 den 3:51 e m #

    Peter: eller så kan man gnida in bilsätena med kimchi *urk*😉

  5. pbloggen måndag, 12 maj , 2008 den 6:05 e m #

    Visst är det så! Få saker framkallar så många minnen som dofter. *blundar och drömmer lite*

  6. annieverse måndag, 12 maj , 2008 den 7:24 e m #

    pbloggen: alldeles rätt! Minnesbilder utan tillhörande dofter är inte alls lika starka, tycker jag.

  7. ban~ken måndag, 12 maj , 2008 den 8:19 e m #

    Det låter som du längtar tillbaka till ”urinara.” Eller är det bara juicen o.s.v. som du saknar? Fast trängseln… kan du sakna den?

  8. Victoria måndag, 12 maj , 2008 den 10:25 e m #

    Jag har också många starka doftminnen – after shaven på första pojkvännen till exempel. Och när min mormor dött och jag fått hennes handdukar, de doftade av hennes tvättmedel och hennes skåp. Jag började gråta när jag tog fram dem och kände doften.

  9. annieverse tisdag, 13 maj , 2008 den 9:13 f m #

    ban~ken: jag vet inte om jag verkligen vill tillbaka till ”urinara” eller om jag bara är nostalgisk. Det kanske skulle bli lite trist (”been there, done that”) att återvända. Men en sak är klar: jag vill tillbaka till Asien!! Och det är inte helt omöjligt att det blir av.

    Victoria: åh, det där med mormors handdukar – jag känner igen det. Så var det för mig också när jag gick igenom mina föräldrar garderober och linneskåp, efter deras död.

  10. fotbollsentusiasten tisdag, 13 maj , 2008 den 5:41 e m #

    Låt mig tillägna den här melodin dig Annie… tillägnad dig och dina minnen av Korea…Kanske har du hört den förut och kanske känner du till serien…en sång om olycklig kärlek och minnena av ett kärleksförhållande som fick ett abrubt slut…Vemodigt värre!

  11. fotbollsentusiasten tisdag, 13 maj , 2008 den 5:43 e m #

  12. annieverse onsdag, 14 maj , 2008 den 7:48 e m #

    Fotbollsentusasten: nu blir jag riktigt rörd! Tack så mycket!
    Ja, vemod är ju stort i Korea…

  13. Jämten lördag, 17 maj , 2008 den 7:29 e m #

    När jag hör ”fotbollsljudet” på tv, du vet det där höga sorlet på läktarna, då känner jag GENAST doften av stekta fläskkotletter samtidigt som jag ser framför mig hur mamma donar i köket och hur pappa sitter i tv-soffan med sina V65-papper.

  14. annieverse söndag, 18 maj , 2008 den 9:16 f m #

    Jämten: häftigt….visst blir ”doftminnena” så levande!

Kommentera

