Englas begravning

30 Apr

Om jag hade mist ett barn på samma hemska vis som Englas mamma – ja, då kanske jag också hade föreslagit att begravningen skulle sändas i teve. Jag har ingen aning. Ingen aning alls om hur jag hade reagerat i en situation som jag knappt ens vågar tänka på.

Därför tycker jag det är obehagligt att i en del bloggar läsa att Englas mamma bara vill slå mynt av sin dotters död.

Drevet går. Först gick det efter Englas mördare. Nu går det efter hennes mamma.

Vi tycks behöva någon att hata, vi tycks ha behov av att ropa ”korsfäst, korsfäst!”

Och i brist på det tycks vi behöva någon att tycka illa om.

TV-sända begravningen? Jag tycker man måste ställa sig frågan: vem gagnar det?

Englas mamma vill. Men i chocktillstånd kan man fatta beslut man sedan ångrar.

TV-tittarna då, gagnar det dem?

Svenska folket sörjer framför teven. Sen återgår allt till det ”normala”. Förr eller senare. Vardagen rullar på. Som efter de tysta minuter som hölls efter den 11:e september. Allt medan andra störda människor kommer att förgripa sig på barn. I värsta fall döda dem. Allt medan nya drev kommer att gå, och människor återigen ropar ”korsfäst, korsfäst”.

Jag förstår inte vad det kan finnas för mening med att sända begravningen i teve. Jag förstår inte vad det kan gagna. Annat än SVT:s tittarsiffror.

 

5 svar to “Englas begravning”

  1. Brownies onsdag, 30 april , 2008 den 11:04 f m #

    Hmmm vill mamman egentligen? I mitt tycke är en begravning en privat händelse. Jag vet inte, jag tror inte Englas mamma vill slå mynt av dotterns död men däremot undrar jag om hon är helt pryskiskt frisk.

  2. annieverse onsdag, 30 april , 2008 den 11:07 f m #

    Jag tror hon är i chocktillstånd, kanske i kombination med begynnande depression. Då tänker man i banor man inte alltid skulle göra annars.

  3. Ia onsdag, 30 april , 2008 den 2:23 e m #

    Jag tror och tycker som du Annie. Det var inte världens bästa förslag att sända begravningen i TV, det var synd att TV sa ja men det är ännu syndare att man ska peta i sår i onödan: Hur tänker hon? Tänker hon? Osv. Nej, hon har bara sorg.

  4. annieverse onsdag, 30 april , 2008 den 4:29 e m #

    Ia: just det, hon har sorg.

  5. allatalarsvenska onsdag, 30 april , 2008 den 7:24 e m #

    Usch, jag tycker det är förfärligt att visa det på TV. Om de nödvändigtvis ville ha en offentlig tillställning kunde de väl gjort som i många andra fall och haft en minnesstund för allmänheten och TV. Känns olustigt med all denna sensationslystnad.

Kommentera

