Arga allergiker göre sig icke besvär

29 Apr

Ojojoj, man behöver inte träna för att få ont i magmusklerna, det går bra att skratta hysteriskt också! Vilket jag gjorde igår, när jag hittade bloggen Arga Lappen. På denna blogg publiceras ett suveränt urval ”arga lappar”, ni vet såna folk sätter upp i hissar och trappuppgångar och lite överallt – de handlar om allt från att man ska ta bort luddet i torktumlarfiltret till att diska efter sig i pentryt på jobbet.

Somliga publicerade lappar är kuliga för att de är obegripliga, somliga för att de är helt nevrotiska, somliga är vackert kolorerade och somliga är skrivna med glimten i ögat. Min favorit är en anslagstavla med lappar som vittnar om heta känslor ifråga om medtagande av fyrbenta vänner i tvättstugan. Ägaren till den fyrbente uppmanas bl.a. i franka ordalag att tänka på alla stackars allergiker.

Det är verkligen tur att ”vän av ordning” i just detta hyreshus inte bor i Tyskland. Här är toleransen mot hundar långt större än toleransen mot hundallergiker, tycker jag. Jag har till och med hört elaka kommentarer om att tyskar är mycket mer förtjusta än sina hundar än sina barn, men det låter jag vara osagt.

I Tyskland är det oftast inga problem att ta med hunden på restaurang, i affärer och diverse andra serviceinriktningar. En tämligen nyanländ svensk bekant här, som är hundägare, vittnade om en lustig incident. Hon skulle gå på apoteket, och väl framme letade hon efter någonstans att binda hunden utanför. Bäst hon letar kommer en annan apotekskund, försedd med hund. Denne travar rakt in i apoteket med hunden.

Min svenska bekant tvekar ett tag. Sen tar hon mod till sig och tassar in på apoteket, med sin fyrbente vän.

På apoteket är det kö. Några av de köande vänder sig om när min bekant kommer in. De tittar på hennes hund. Och säger sedan vänligt:

”Gå du före oss. Så slipper hunden vänta.”

Jojo.

8 svar to “Arga allergiker göre sig icke besvär”

  1. eva tisdag, 29 april , 2008 den 11:55 f m #

    jaaa!!! Visst är Arga lappen helt underbar!

  2. Elisabeth tisdag, 29 april , 2008 den 4:09 e m #

    Men vad gulligt sagt, att hunden skulle slippa vänta! På ”mitt” företag brukar det vara en hund med några dagar i veckan, vilket är jättemysigt, tycker jag. Oftast ligger han, hunden alltså, mest och sover, men ibland går han runt och inspekterar ”sin” arbetsplats. Självklart passar han på att bli klappad också. Och naturligtvis är han alltid lika lycklig.

  3. annieverse tisdag, 29 april , 2008 den 4:31 e m #

    eva: oh ja, en av de bästa bloggar jag vet 🙂

    Elisabeth: vad mysigt med ”företagshund”! Jag förmodar att ni inte har några allergiker på jobbet….finns det överhuvudtaget hundallergiker i Tyskland, tro? Och vart tar de vägen?

  4. Elisabeth tisdag, 29 april , 2008 den 7:58 e m #

    Ja, det är verkligen mysigt! Och hundallergiker, sådana finns det nog inte i Tyskland. 😉 Att ha hund med sig på jobbet verkar dessutom väldigt vanligt, i alla fall på mindre företag.

  5. Kusin Annika tisdag, 29 april , 2008 den 8:20 e m #

    Mitt jobb är ett ”Apotek med utökat djuransvar” så vi har många ”djur-kunder”, de får dock inte vara fysiskt närvarande pga allergirisken… Men det är mysigt med hundar och katter som kunder, skulle vara kul om man startade ett mer tillåtande Djurapotek när monopolet faller… En gång var det faktiskt en hund inne vid egenvårdsdisken, den satt i sin mattes axelremsväska, typ Paris Hilton-hund alltså… Det var så ovanligt så jag sa inget, tror inte de andra kunderna märkte något…

  6. lillsyrran tisdag, 29 april , 2008 den 9:46 e m #

    Jobbade tidigare på ett ställe där en eller två hundar brukade haka på sina ägare till jobbet.
    Det var grymt mysigt. Och hundarna verkade uppskatta att vara med och göra tidning 😉

  7. alice onsdag, 30 april , 2008 den 3:33 f m #

    vilket land!!!!
    här tycker mina grannar att vi har för stor hund (en schunauser!!!!) och somliga tjatar oändligt att vi ska av med mickie. Ush!!! men Who cares??? vi älskar Mickie

  8. annieverse onsdag, 30 april , 2008 den 11:11 f m #

    Kusin Annika: hoho, lillhunden där i väskan, insmugglad och allt….lite komiskt!

    lillsyrran: säkert roligare än att vara hemma och vänta på att mattte/husse äntligen ska komma efter en lång dag!

    alice: byt grannar!!!

Kommentera

