Apropå de statliga utförsäljningarna…

28 Apr

…av statliga svenska företag så har detta fenomen väckt många upprörda känslor. Vilket ju även har hänt när privata svenska företag sålts till utländska ägare.

Jag förstår varför detta upprör, men jag tycker det finns en underton av unken nationalism i debatten. Att DOM (hujeda mig, i värsta fall är det ju utlänningar!!!) kommer här och köper upp något som är VÅRT. VI och DOM.

Nu är ju ”vi och dom”-tänket inget specifikt svenskt fenomen, och det gäller naturligtvis inte heller enbart uppköp av företag. ”Vi och dom”-tänket genomsyrar hela världen varje sekund och så länge det är så (förmodligen i all evinnerlighet) blir det aldrig fred på jorden.

Så fort jag hör svenskar i olika sammanhang uttala att vi måste värna det svenska och det som tillhör svenska folket, så tänker jag som så: om några årtionden kanske det inte finns några nationsgränser kvar i Europa. Det kanske har blivit ett enda stort Euroland, och det börjar bli regional identitet som utmärker sig mer än nationell. Om det är en fördel eller nackdel eller skit samma, det vet jag inte.

Och lite längre fram är det kanske Kina som äger Saab, Volvo och Absolut Vodka. Om de finner det meningsfullt.

Det enda som är säkert är att världen förändras.

4 svar to “Apropå de statliga utförsäljningarna…”

  1. allatalarsvenska måndag, 28 april , 2008 den 5:51 e m #

    Så sant. En annan insikt man kommer till när man rört på sig några gånger är att det sällan finns rätt eller fel sätt att göra saker på. Bara olika sätt. Och även om det kan vara frustrerande ibland vore världen ganska tråkig om alla gjorde och tänkte lika.

  2. annieverse måndag, 28 april , 2008 den 7:24 e m #

    Ja, det är kanske det att vi som rört på oss lite lägger märke till det här. I de tre länder jag bott under längre tid har jag lagt märke till samma, lite obehagliga nationalism (vilket inte innebär att all nationalism är obehaglig för mig, men det är ”vi-dom”-tänket jag inte gillar). Den gör inte mycket för världsfreden och alla människors rätt till ett gott liv, direkt.

    Du har så rätt i att det inte finns rätt eller fel sätt att göra grejer på. Tänk om fler såg mångfalden som något spännande istället för ett förskräckligt hot.

  3. fotbollsentusiasten tisdag, 29 april , 2008 den 5:17 e m #

    Jag har aldrig röstat på Carl Bildts parti men jag tyckte mycket om hans sätt att uttrycka sin etniska identitet, även om jag inte är säker på i vilket sammanhang han sa det första gången. ”Hallänning, svensk, europé”.
    Att man kan ha flera ”identiteter” samtidigt utan att en sådan konstruktion skulle vara motsägelsefull eller svag. Utan snarare det motsatta, en framtidsmodell att kunna se sig själv som en bärare av flera identiteter. Att få vara och accepteras för det som man känner sig som utan att förneka sitt genetiska och historiska ursprung.

  4. annieverse tisdag, 29 april , 2008 den 6:29 e m #

    Fotbollsentusiasten: vad kul att du har hittat hit 🙂
    Ja, jag gillar också ”hallänning, svensk, europé” – faktum är att jag hade det i tankarna när jag skrev inlägget.
    I Korea kände jag mig faktiskt mer som europé än som svensk. För att de flesta koreaner definierade mig som just europé.
    Du har så rätt i att man kan ha flera identiteter. Jag ser det som en styrka, och jag kan bara önska att fler skulle upptäcka att det är möjligt, istället för att snäva in sig.

Kommentera

