Jag är perfekt och förstklassig

22 Apr

Jag var på hälsoundersökning i förra veckan, det var hela kitet med lyssna på hjärtat, kolla reflexer, kroppshållning, blodtryck och så vidare. Igår kom resultaten från blodprovet, och läkaren sa att jag hade ”perfekta, helt förstklassiga” värden rakt igenom.

Det var ju trevligt att höra! Speciellt eftersom jag är ganska hypokondrisk, något som tilltagit rejält sedan mamma dog i cancer. Det är därför jag trots allt inte är helt nöjd. Jag är rädd för att de har missat någon indikation på att jag har cancer eller någon annan livshotande sjukdom.

Eftersom jag numera tillhör den tyska sjukkassan har jag rätt till en gratis hälsoundersökning vartannat år (gäller för alla som är över 35 år). Me like. Tycker absolut att det här borde finnas i Sverige med. För om man är ålagd att släpa sin bil till bilprovningen med jämna mellanrum, för att kolla allmänntillståndet – borde man inte åläggas att släpa sig själv till doktorn med jämna mellanrum, för en checkup? Visst kostar väl de här undersökningarna en slant för sjukförsäkringssystemet, men å andra sidan sparar man säkert en hel del pengar på kostsamma sjukdomsbehandlingar längre fram – och räddar ett och annat liv.

P.S. Jag var faktiskt inte helt perfekt. Doktorn tog i lite. Jag ska få skoinlägg hos ortopeden, för jag har låga fotvalv. D.S.

12 svar to “Jag är perfekt och förstklassig”

  1. Victoria tisdag, 22 april , 2008 den 11:45 f m #

    Tssss! Klart att du är perfekt och förstklassig! Fattas bara annat. Det där med fotvalven räknas inte.

  2. Victoria tisdag, 22 april , 2008 den 11:50 f m #

    Förresten, glömde att fråga: när du var redaktör för SWEAbladet i Korea, hade ni ”bara” tidningen som PDF på webben eller hade ni en pappersvariant också? Jag är ju numera både redaktör för bladet OCH webmoster för sidan och jag kollar om vi kan lägga upp bladet på webben också. Jag kan för mitt liv inte begripa hur jag får mitt Publisher-dokument att bli en PDF-fil, men det kanske inte går?

  3. annieverse tisdag, 22 april , 2008 den 12:06 e m #

    Victoria: åh, tack för peppningen 🙂

    I Korea hade vi SWEAbladet enbart på nätet. Alla medlemmar hade Internetuppkoppling, så det kändes overkill att göra en pappersvariant med (vi var ju också en liten, fattig avdelning…)
    Jag gjorde bladen i Word och gjorde sen pdf-filer av dem. Inte så avancerat, men det gick ju 😉

  4. Gunilla tisdag, 22 april , 2008 den 8:09 e m #

    Grattis till besiktningen. Håller helt med att det skulle införas här också, men då får vi nog utexaminera en ny läkare per kommun först. Det är ju nästan kört med sjukvården i Sverige på Vårdcentralerna..

  5. Jämten tisdag, 22 april , 2008 den 8:11 e m #

    Va skönt!
    Låter lite jobbigt det där med hypokondri, men jag känner igen mig lite grann i rädslan över att någon slags cancer ska finnas i min kropp utan att någon upptäcker det.
    Jag hatar cancer.

  6. Ia tisdag, 22 april , 2008 den 8:41 e m #

    Hahaha, det har jag väl alltid velat… Vi skulle bara få det bekräftat!

    P.S. Va? Kan inte vara sant. D.S.

  7. Ia tisdag, 22 april , 2008 den 8:42 e m #

    Inte velat, vetat! *dummer*

  8. annieverse onsdag, 23 april , 2008 den 7:06 f m #

    Gunilla: ja, det kräver ju att läkartätheten är god för att det ska fungera!

    Jämten: åh, då är jag inte ensam…lite skönt att veta.

    Ia: vad är det som inte kan vara sant, om jag får fråga?

  9. Carola onsdag, 23 april , 2008 den 7:42 f m #

    Bra att allt är ok med dig. Vill bara meddela att guitarren är här!! Det blev en liten rolig situation. Avsändaren bor ju inte permanent på avsändaradressen och mottagaren får inte paket eftersänt till utlandet. Som tur var rycke dottern in i 11 timmen, skickade med vänner på väg till oss och nu är den här.. (den har varit ute på en lång resa) testad och fungerar perfekt. Tack för din insats och vi har inte gjort upp än!! Snart är det sommar kanske vi ses i norr?

  10. annieverse fredag, 25 april , 2008 den 7:47 e m #

    Carola: vilken tur att gitarren kom fram som den skulle och att den inte är defekt!
    Allt bra med mig, dock lätt stressad. Mejlar dig snart.

  11. Ia söndag, 27 april , 2008 den 8:36 e m #

    ”Jag var faktiskt inte helt perfekt.”

  12. annieverse måndag, 28 april , 2008 den 10:27 f m #

    Ia: åhå. Hihihi.

Kommentera

