The Brevlåda – nu på bild i Korea

11 Apr


11 april kl. 18:41

Vi har haft besök från Korea. En av min mans före detta kolleger i Seoul skulle på konferens i Sverige, och tog genvägen (?) via Tyskland, för att hälsa på oss.

Vår koreanske gäst anländer mycket sent på fredagskvällen. När vi möts till frukost på lördagsmorgonen frågar jag honom om han har kunnat sova något överhuvudtaget; jag vet ju hur det är med jetlag.

”Oh, no problem, I slept very well”, säger stackarn och spärrar upp ögonen lite extra för att ge intryck av oerhörd pigghet.

Men jag vet att han inte riktigt talar sanning. Min man har nämligen hört honom tassa runt i arla morgonstund. Innan gryningen.

Och stackarn avslöjar sig också. För efter frukost visar han stolt fram sin nya digitalkamera (men VARFÖR har han köpt en Sony?!?! Så opatriotiskt! När det finns så många kameror från Samsung och LG. Hrrrmpffff!!). Och sen säger han:

”I took some pictures this morning, I can show you”.

Och så visar han sina bilder. Vilka är bevis på att han HAR varit uppe och tassat. Ty han har bland annat fotograferat vår gata och vår trädgård, och bilderna förevisar typ en extremt svag strimma av gryningsljus. Omgiven av nattamörker. Jojo.

Sen har han fotograferat vår brevlåda med (den syns riktigt bra, men han använde väl blixt). Det tyckte jag var lite lustigt. Vem fotograferar brevlådor, liksom, hur intressant är det på en skala? Men det är klart. Just såna brevlådor som vi har, de finns nog inte i Seoul.

Efter frukost ska vi åka iväg på lite sightseeing med vår gäst, är det tänkt. Men först ber han om att få gå ut några minuter. För att ta lite mer bilder i närområdet. Naturligtvis får han det.

När han har stängt dörren efter sig fnissar min man: ”jag tror han har fått i uppdrag av de andra på kontoret att dokumentera vår vardag och närmiljö I DETALJ.”

Efter 10 minuter är vår gäst tillbaka. Tyvärr glömmer jag att be honom visa bilderna han tog. Jag undrar vad han fokuserade på under sin lilla runda. Vad han fann intressant. Säkert inte samma saker som jag hade funnit intressant.

Kanske sitter – just i detta nu – kollegerna i Seoul och beundrar en bildkavalkad över några hundra brevlådor från vår lilla tyska by.

Vem vet.

Kommentera

