”Vänligen kom i nyktert tillstånd”

6 Mar

Hihihi.

Idag var jag på en läkarmottagning för att beställa tid för en undersökning.

Det gick alldeles utmärkt. Och så fick jag ett litet kort med tiden angiven, så jag inte ska glömma.

På baksidan av kortet står mottagningens kontaktuppgifter. Samt diverse förhållningsregler, med rutor doktorn kan kryssa i om de är aktuella. En av dessa är:

”Bitte nüchtern erscheinen”

”Jamen vafalls?!?” tänkte jag.

Det är väl klart att man är nykter när man går till doktorn.

För ”nüchtern”, det betyder ju nykter.

Jag grunnade en stund på om tyska läkare har mycket problem med att patienterna är på lyset när de ramlar in.

Fast sen tänkte jag ett steg längre. Och erinrade mig att ”nüchtern” faktiskt kan betyda ”på fastande mage”.

Vilket NOG snarare är vad som åsyftas här.

Men doktorn är säkert glad om man dessutom inte är yr i plymen.

Kommentera

