Drömmen som sprack?

12 Jan

Men det ÄR ju så snyggt på Jennifer…

Understundom får jag helt vansinniga idéer. Totally crazy. Och de planterar sig som blodiglar i hjärnan. Jag blir inte av med dem.

En sån idé är att jag vill ikläda mina läppar ett sånt där ljusbeige läppstift, sån nyans som kallas nude på engelska, ni vet. Och bli UNDERSKÖN i detta.

Jojo.

Strax före jul var jag inne i en Face Stockholm-butik. Och framlade detta mitt hett eftertraktade önskemål.

Då säger den hjälpsamma tösen som jobbar där:

Du, ärligt talat. Om du tar på dig en sån nyans kommer du att se död ut. Liksom.

Ehhhh. Ja, det var ju raka besked i alla fall.

Sen föreslog hon ett antal andra nyanser. Som hon tyckte vore bra mycket mer smickrande än nude.

Samtliga alternativ som hon föreslog har jag redan. Flera av varje, dessutom (smink-junkie? Jag? JAJAMÄNSAN!!)

Några dagar efter nyår yrade jag runt med några väninnor i stan. Och bestämde mig för att gå in på Make Up Store och fråga. Ni kan ju gissa om vad. Hoppet är det sista som överger människan.

Jag förklarade för den hjälpsamma tösen att jag så gärna ville ha ett såntdär ljusbeige läppstift, och att det var nån DUM mänska som sagt till mig att jag i princip skulle se ut som jag vore död om jag kleta på en sån nyans.

Och då säger tjejen:

Ehhhh…jag kan bara hålla med. Den nyansen är liksom ingen hit på dig, så att säga.

Varpå hon föreslag femtielva andra nyanser som vore SÅ mycket snyggare. Jäpp, jag har varenda en av dem.

Fanfanfanfan.

När vi skulle flyga tillbaka till Düsseldorf kunde jag inte låta bli att botanisera i Kastrups ymniga taxfree-parfymeri. Och där köpte jag ett läppstift från MAC och en läppglans från Estee Lauder. Inte i ni-vet-nog-vilken-nyans, men lite åt det hållet. Svaga korallnyanser med en dragning åt rosa och guld. Har aldrig testat den varianten.

Så nu sitter jag här hemma och målar på och överväger om jag vågar ge mig ut i verkligheten med dessa nyanser på läpparna. Själv tycker jag det ser lite piffigt ut. Men om det är rent åt helskotta fel kommer det säkert fram någon uppriktig tysk och talar om att jag ser ut som ett lik. Till tyskars förtjänster/tillkortakommanden (välj vilket du tycker passar bäst) hör ju att de jättegärna säger som det är.

Hursomhelst börjar jag komma till nån slags svag men gryende insikt om att Jennifer A:s nyans kanske, trots allt, inte är den optimala för la petite UFO.

Kommentera

