Korv med mos på julbordet?

18 Dec

Hörni. Det verkar råda lite anarki på de tyska julborden. I alla fall ur traditionsbunden svensk synvinkel.

Vad jag har förstått finns det nämligen inte någon speciell, helig, oomkullrunkelig julmatstradition som håller ett järngrepp över Tyskland – som i princip hela befolkningen bekänner sig till. Med ingredienser som BARA MÅSTE vara med, som köttbullar, sill och julskinkan i Sverige.

Dels har olika landsdelar olika mattraditioner. Och dels verkar tyskarna äta lite mer vad de känner för.

Traditionella tyska julrätter är t.ex. karp, fläskstek och gås. Fast inte alltihop på en gång. Såntdär multirättsplock som vi ägnar oss åt i högan Nord, det förekommer inte här.

En lustig grej är att en hel del klämmer i sig – håll i er nu – Wiener Würstchen mit Kartoffelsalat. Eller Bockwurst mit Kartoffelpüree. På själva julafton!!

JAMEN SNÄLLA MÄNNISKOR? POTATISMOS OCH KORV PÅ JULAFTON?!?!

Jaja. Envar blir salig på sin fason, antar jag.

Nu ska ni inte tro att jag själv propsar på att ha femtielva rätter på julbordet. Ack nej. Jag är väldigt flexibel. Skulle till exempel kunna tänka mig att skippa skinkan, den tycker jag är rätt så trist.

Och dessutom gillar jag att inkorporera nya rätter och smaksensationer. Mina svärföräldrar, som vi ska fira jul hos, de har bara att gilla läget. Ty även i år drabbas de av julesill med koreansk kryddning. Hehehe! Helst skulle jag vilja ha en liten pigg och upplyftande skål med kimchi på julbordet med. Med sin lätt rödaktiga nyans passar den ju färgmässigt också!

Så, ni ser, jag är inte helt förstockad.

Men potatissallad och Bockwurst?!?

Nä. Där går gränsen.

Ett svar to “Korv med mos på julbordet?”

  1. okänd onsdag, 3 december , 2008 den 8:33 f m #

    wtf tyskarnas julbord e konstigt

Kommentera

