Inget för känsliga små öron

5 Dec

Helt otippat har jag upptäckt en likhet mellan koreaner och tyskar.

De är väldigt rättframma. Säger ofta vad de tycker, rakt upp och ner. Även när det gäller personliga saker, och även när de inte känner en så väl, eller inte känner en alls. Ibland kan det vara kritik rakt på, som nog kan få en känslig svensk att känna sig – och nu drar jag till med ett käckt svenskt ord i tiden – kränkt.

De franka uttalanden som en svensk kanske uppfattar som ohyfs eller illvilja är dock oftast motsatsen. Man tycker att man gör motparten en tjänst genom att tala om hur det egentligen ligger till. För personens egen skull.

När vi flyttade in här i huset, och de gemytliga tyska flyttgubbarna (bägge med valrossmustascher och intressanta tatueringar) kom för att packa upp utbrast den ene, efter att ha vistats två minuter i huset:

”Men hur i hela friden har ni tänkt när ni har hyrt ett hus bara några meter från spårvagnen? Här kan man väl inte sova lugnt? Jag skulle vakna varje gång ett tåg körde förbi!”

Varpå jag fick förklara att efter fyra års boende mitt i jättestaden Seoul, med en niofilig väg tvåhundra meter från bostaden, så är vi rätt härdade. ”Hrmmm, jahaja”, sa flyttgubben och tittade skeptiskt på mig.

När min tyska moster var här på besök, och upptäckte cross-trainern som vi har i källaren, utbrast hon ”men varför slänger du ut pengar på en sån här manick, det är väl bara att ge sig ut att promenera istället”. Varpå jag talade om att jag för det första fått överta manicken gratis av en kompis, och för det andra ger den en helt annan workout än en promenad. Om man använder den rätt. ”Hrmmmm, jahaja”, sa moster, och tittade skeptiskt på mig.

I Korea fick jag kommentarer som:

”Jisses vad du ser blek och sjuklig ut. Gå och köp tomater! Det är nyttigt. Du ska äta mycket tomater!”

”Du låter förkyld. Ät mer kimchi. Kimchi är bra mot allt. Det borde du väl veta, som har bott här i flera år!”

”Har du gått ner i vikt? Ja, det behövdes ju.”

Hihihi. Man får inte vara en för känslig liten själ om man bor utanför Sveriges gränser.

Kommentera

