Puhhh och burrrp

3 Dec

Marineret sild m. hjemmelavet karrysalat

Stegt sild m. løg

Fiskefilet m. remoulad

Røget ål m. røræg

Tartelet m. høns i asparges

Julemedister m. grønlangkål og brunede kartofler

Sylte m. rødbeder

Mørbradøf m. a la creme

2 Slags ost, Ris á la mande

People, people. Det var den här dejlige julefrokost-menuen som jag ägnade mig åt under drygt tre timmar i lördags.

Jag måste säga att ibland, någon enstaka gång, så är det helt underbart att äta så mycket så att det känns som att magsäcken utvidgas så att lungorna kläms ihop någonstans i höjd med där halsen börjar. När det är RIKTIGT GOD mat.

För er som inte är du och tjenis med danska språket kan jag förtälja att ”karrysalat” är currysallad, ”røræg” är äggröra, ”asparges” är sparris, ”grønlangkål” är gräddstuvad grönkål, ”brunede kartofler” är sockerstekta småpotatisar, och ”mørbradøf” är jag inte säker på vad det är, med det smakade som fläskfilé och serverades med knaperstekt bacon och gräddsås.

Denna vecka vidtar en viss återhållsamhet på det kulinariska området. Så att säga.

Kommentera

