Irriterande

22 Okt

Gångpågångpågångpågångpågång. På gång.

Under den senaste veckan i Sverige. Har jag fått frågan:

”Men är det inte skönt att vara tillbaka i Europa igen?”

Och jag är så irriterad på mig själv, för att jag inte ställt den självklara motfrågan:

”Hur menar du då?”

Jag vet inte, jag kanske är lite paranoid. Men det är något ordvalet och tonfallet. Jag tycker mig ana att frågeställarna egentligen menar:

”Det måste ju vara en befrielse att vara tillbaka i västerlandet efter fyra år bortom all ära och räddning i en konstig kultur med konstiga människor och konstig mat och konstigt språk.”

Eller något liknande.

Och är det så, då blir jag lite lätt förbannad.

Jomenvisst är det smidigt och praktiskt att bo och leva i en kultur som är snarlik den man växt upp i. Men varför skulle det vara det ultimata ? att leva som man alltid gjort i en invand miljö? Somliga kanske vill ha det så. Andra inte. Tro mig.

Alltså, jag hade kunnat skriva spaltmeter om detta tema.

Men nu har jag inte tid, måste jobba.

Nöjer mig med att konstatera att jag gillar det mycket bättre om folk frågar ”Hur är det att vara tillbaka i Europa?”.

Men OM jag nu får just den där irriterande frågan igen (det får jag säkert). Då. Blir det minsann en motfråga.

För jag undrar verkligen vad som ligger bakom.

Kommentera

