Brrrrr…..

14 Okt

Men var ÄR jag egentligen – vid Arktis?!? Hoppade jag på fel flyg, eller?

Lite blev det en chock att återvända till Skåneland. Det är nämligen här jag befinner mig sen i fredags kväll. Dottern har höstlov och vi tillbringar en vecka i fosterlandet. Dottern har ingen varm jacka. Det behövs ännu så länge inte i Düsseldorf, men det första vi fick göra lördag förmiddag var att åka ner på stan och skaffa henne en rejäl höst/vinterjacka. Här behövs det minsann redan!

Det var extra trevligt att anlända i fredags, för radhuset var inte tomt och det lyste i fönstren. Vi har ju en inneboende, några kompisars dotter började läsa på universitetet i augusti och behövde någonstans att bo. Perfekt, tänkte vi. Hon får husrum och huset får lite sällskap.

Tösen i fråga är inne i sitt livs första tentaperiod och lagom förskräckt. Anslagstavlan ovanför hennes skrivbord är täckt med matematiska formler som framstår som mer komplicerade än kinesiska för mig. Stackars barn. Nåväl. Hon framstår som hyfsat pigg och glad ändå.

I går kväll hälsade vi på några vänner som vi lärde känna i Korea. Jag hade tänkt ta med några påsar kimchi till dem, inköpta i den eminenta japansk-koreanska matbutiken vi hittat i Düsseldorf, men givetvis glömde jag hela härligheten i kylskåpet därhemma. Fast det gjorde inte så mycket, för herrn i familjen, som är rätt matlagningsintresserad, har lärt sig göra kimchi själv här hemma i Skåne, enligt alla konstens regler. Jag fick provsmaka. Den var delikat.

Nu ska vi åka och köpa täckbark till trädgården, har hört att det ska vara bra för att stävja ogräs. Nån som har erfarenhet av detta, funkar det?

Kommentera

