Behöver vila

12 Sep

Sanna mina ord, det var länge sedan jag hade så här mycket träningsvärk.

Jag har börjat gå långa promenader med en annan ny svensk tjej här. Hon behöver komma ut och rasta sin stora, glada och mycket energiska hund, så jag hänger på en gång om dagen.

Sen arrangeras det gympa á la Friskis och Svettis på dotterns skola en eftermiddag i veckan till ett humant pris. Klart man vill hänga på det!

Och idag har jag testat stavgång, eller Nordic Walking, som det heter i mer internationella sammanhang. Det är förbanne mig en hel vetenskap om man ska göra det rätt. Det handlar inte om att gå fort, utan att ha rätt teknik, så överkroppen får jobba ordentligt och kroppen blir rejält syresatt. Och raka armar ska det vara, och inte sätta den för långt framför kroppen. Ja jisses. Men kul var det!

Idag känns mina ben som stockar och bröstmusklerna är det nästan lika illa med. Och tricepsen, ajajaj!

Egentligen är jag fasligt trött. Inte i kroppen, träningsvärken bekommer mig inte sådär jättemycket. Det är mer mentalt. Jag var väl lite naiv och trodde att den här flytten ska väl inte vara så farlig, flytta från ett land till ett annat har jag gjort förut. Men fast man vet ungefär vad som komma skall, och vad man måste göra, så tröttar det. Alla nya människor, allt nytt i dotterns skola, alla byråkratiska finesser man ska igenom…

Att motionera kroppen tycker jag hjälper lite. Man blir liksom genomblåst. Och så njuter jag så mycket av att få komma ut i friska luften, naturen och grönskan! Det var ju inte så mycket av den varan i Seoul. Men jag behöver kanske inte ta i så mycket som jag gjort de senaste två veckorna…

I helgen ska jag ta mig igenom grillfest på skolan, grannens 40-årsfest och, som grädde på moset, min dotters födelsedagskalas. Sen hoppas jag att det stundar lite lugnare tider, jag ser verkligen fram emot att gå och lulla lite i min ensamhet…

Kommentera

