Nina och Zarah

7 Sep

Ni som har läst här ett tag känner ju till min förtjusning för k-pop (koreansk pop), men nu när jag flyttat till Tyskland känner jag att det kan vara dags att diversifiera sig lite. För omväxlings skull.

Om tysk pop/rock etc. vet jag ännu så länge noll och intet, så idag håller jag till godo med en av mina gamla favoriter, Nina Hagen.

Alltså, Nina, hon är…ja, helt obeskrivlig. 100 procent energi och mångsidighet och supertalang och kunnande och individualitet och…totalt oförutsägbar.

Ni som är lite insatta kanske vet att Nina ursprungligen kommer från DDR. Hennes styvpappa är den regimkritiske sångaren/författaren Wolf Biermann, som under en turné i Västtyskland 1976 förbjöds att återvända hem. Nina följde snart efter honom till väst. DDR-regimen drog nog en lättnadens suck när de blev av med denna über-individuella person. För DDR var, trots de revolutionära parollerna, ett konservativt land som höll sig ganska strikt till diverse ”småborgerliga”, traditionella ideal. Och säga vad man vill om Nina, men småborgerlig och traditionell är hon verkligen inte.

Varsågoda, här kommer Ninas tolkning av den gamla Zarah Leander-slagdängan ”Ich weiss, es wird einmal ein Wunder geschehen”. Faktum är att jag tycker att Nina låter mer som Zarah än Zarah själv här…

Svenska Zarah var en av Tysklands absolut största filmdivor under Tredje Riket. I Sverige har hon kritiserats hårt för detta, men det tycks inte störa Nina, som är en av Zarahs stora fans.

Kommentera

