Med i gänget, typ

26 Aug

En stor skillnad mellan att bo i Korea och i Tyskland är att jag inte ”sticker ut” längre. I Korea var det (inte helt överraskande…) ingen som tog mig för korean. I Tyskland blir jag tagen för tysk mest hela tiden.

Vid busshållplatsen blir jag tillfrågad om vilken buss som går till sjukhuset. På gatan blir jag tillfrågad om var Commerzbank ligger. Vid spårvagnshållplatsen blir jag tillfrågad om hur ofta spårvagnen går. I affären kommer rara små pensionärer fram till mig och frågar om jag möjligtvis kan se färdigpaketerad Gouda-ost någonstans. Und so weiter.

Roligast var det i fredags, när en äldre man kom fram till mig i affären och frågade om var sockret stod. Det visste jag tyvärr inte (det var första gången jag var inne i den mataffären). Men så upptäckte jag att vi faktiskt stod precis invid hyllan med sockret, vilket jag glatt upplyste honom om.

Farbrorn tackade så mycket för hjälpen, och började sedan botanisera bland sockerprodukterna. Han fiskade upp ett litet paket, studerade det noggrant, vände sig åter mot mig och sa ”men vänta nu, det står Gelierzucker här, hmmm…vad är nu DET för något då?”.

Ja, jo…hrmmm…det vet jag ju vad det är. På svenska i alla fall. Men vad fasen heter nu ”sylta och safta” och sånt på tyska?!? Till slut drog jag till med något om ”Marmelade machen”, och efter det lyckades jag hjälpa honom att hitta ett paket helt vanligt strösocker. Puh. Han tackade återigen så hjärtligt för hjälpen.

Ja, ur den här aspekten fick jag vara mer i fred i Korea. Inte blev jag ständigt tillfrågad om vägbeskrivningar, sockersorter eller liknande. Koreaner förutsätter att västerlänningar a) inte kan ett ord koreanska, b) – om de nu trots allt skulle kunna lite koreanska – inte har någon som helst koll på något. En enda gång har jag blivit tillfrågad om vägen, men det var av en oerhört gammal liten gumma som såg jättedåligt, så hon lär knappast ha märkt att jag var utlänning.

På ett sätt var det lite skönt att bli lämnad i fred i Korea, på ett annat sätt är det lite trevligt att plötsligt ses som ”betrodd” och ”med i gänget” igen.

Kommentera

