Partyparty med svenska fancluben

19 Aug

Guten Tag aus Düsseldorf!

Jag är fortfarande utan fungerande Internet-anslutning. Nu har vi i och för sig blivit uppkopplade, och modem har Deutsche Telekom också välsignat oss med, men sen visar det sig att man behöver någon grunka som kallas Splitter för att det hela ska fungera, och den felas oss. Suck! Ska försöka få tag på denna tingest nu i veckan.

Idag är det söndag, och jag sitter på makens kontor och mejlar och bloggar och har mig. Dottern ville gärna åka och se hur hennes pappa har det på sitt nya jobb, och givetvis hejade jag glatt på, så att jag skulle kunna begagna mig av hans jobbdator med tillhörande (fungerande) uppkoppling 😉

Igår fick vi lära känna hela grannskapet. Vi bor på en återvändsgata som inhyser en gigantisk 30-talsvilla och 12 radhus. För några veckor sedan fick några av invånarna den briljanta idén att anordna en gatufest. Så från tidig eftermiddag i går var det party för fulla muggar, allt från kaffe å kakor till hoppborg och annat skoj för barnen, till grillning på kvällen, med därtill passande dryckjom. Sehr schön! Det verkar vara ett trevligt och socialt gäng som befolkar gatan. En och annan pensionär, i övrigt är det familjer med barn i varierande åldrar. Alla verkar ha varit på sommarsemester i Sverige minst två gånger och tycker att Sverige är fantastiskt. Jawohl! Två hus bort bor en familj som semestrat i Sverige tio år i rad och döpt sina döttrar till Selma und Greta, och som har en imponerande samling kaffemuggar med älgar på…

Måste säga att det är lite skönt att komma till ett land där man kan kommunicera med folk direkt. Allt blir så mycket enklare – från att gå och handla i mataffären och begripa vad det står på förpackningarna, till att diskutera med farbrorn som kommer för att installera kabelteve. För att inte tala om de sociala kontakterna. Våra grannar tycker att jag är så fantastiskt duktig på tyska, men det är en brutal överdrift. Jag är tämligen ringrostig och grammatiken lämnar väldigt mycket att önska, men jag gör mig förstådd i alla fall.

Förutom mitt hatobjekt Deutsche Telekom har jag i dag bara en negativ sak att säga om Tyskland. Varför, o VARFÖR envisas tyskarna med att dubba alla utländska filmer och serier? I morse slappade jag i soffan en stund och flipprade igenom vårt kabelteveutbud. Plötsligt dök Elvis upp i nån 50-talsfilm. The King himself pratade välmodulerad tyska. Urrrrk. Skräckblandad fascination från min sida.

Nu ska vi åka hem och fika. Fick med oss massor av bastanta kakor från festen igår. Burrp.

Schönen Tag noch, Freunde!

Kommentera

