Stenkoll på grannarna

17 Jul

Jag börjar bli lite pensionärsaktig. Eller rättare sagt börjar jag närma mig en fördom jag har om pensionärer. Nämligen den att de (väldigt ofta) håller stenkoll på sitt grannskap.

Vårt köksfönster vetter mot gatan, med utmärkt utsikt över flera av grannhusen. Och när jag sitter där kan jag för mitt liv inte låta bli att hålla koll på vad som händer och sker därute.

Varpå jag rapporterar händelserna till min make (om han befinner sig någon annanstans i huset).

Till exempel:

”Du, nu har jag inte sett Fru XX på ett tag. Däremot hennes make. Han körde precis till återvinningsstationen, såg jag. Lastade bilen full med returpapper. Jisses vad han verkar köra dit ofta, förresten. Och hoppas att hon inte är sjuk eller nåt.”

”Men kolla, där kommer YY! Hade inte han en Mazda innan? De måste ha köpt en ny bil!”

”Kom hit får du se! Jag tror att familjen ZZ ska på semester! De släpar ut en massa resväskor på uppfarten! Undrar vart de ska åka?”

”Titta, där kommer AA med ett litet barn. Kanske ett barnbarn? Visste inte att hon hade några barnbarn. Där ser man!”

”Har BB:s dotter skaffat pojkvän? Vem är den killen som gick in där nyss? Eller har de en son också?”

Ochsåvidareochsåvidareochsåvidare.

Hrrrmmm…jag kanske skulle skaffa mig ett liv. Nja, det är väl inte direkt det som är problemet. Jag har sysselsättning så det räcker och blir över, faktiskt. Men jag är så förskräckligt nyfiken av mig…

Kommentera

